2022-03-13, 11:36
Medlem
Om vi tänker oss att Stig var gärningsmannen.
Skulle ni valt samma strategi som honom?
Sagt att ni blivit förväxlade med mördaren så att polisen fått ert signalement?
Sagt att ni hjälpt till med upplivningsförsöket?
Sagt att ni sprungit efter poliser.
Kontaktat media och tv?
Kritiserat Gösta S för passivitet?
Kritiserat Anna H för okunnighet.
Blivit sura för att ni inte fick vara med på någon rekonstruktion av mordet och då kontaktat TV och springer i Rapport så att alla som tittar har en god chans att se hur man ser ut? osv..
Citera
2022-03-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där var väl hans egen "teori". Du hittar den på sid 6 i Skydd & Säkerhet:

Fast det där, förstår alla insatta, är Skandiamannens beskrivning av hur det kunnat gått till om dem då aktuelle CP var mördaren.

Att tolka det som ett inlindat erkännande är, sorry oraklet, sinnessvagt.
Citera
2022-03-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Läs på.

Du sprider lögner.

😀

Inte ens fifflarna på Filter fantiserar om att Skandiamannen stämplade ut efter det avslappnade samtalet om väder, vind arbetet och en välförtjänt vintersemester.
Citera
2022-03-13, 11:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kontaktat media och tv?
Blivit sura för att ni inte fick vara med på någon rekonstruktion av mordet och då kontaktat TV och springer i Rapport så att alla som tittar har en god chans att se hur man ser ut? osv..

Hade jag mördat och kommit tillbaka till Skandia så hade jag kanske låtsats vara vittne eller att jag flytt från en skottlossning.

Låtsas va vittne för Skandia, bekanta och polisen. Men inte nåt av det andra.
Citera
2022-03-13, 12:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Som sagt har vi ingenting i materialet som säger man kan stämpla ut på något annat ställe än innan man kommer ut i receptionen.

Har KP uttalat sig om varför han påstår att SE pratade med väktarna och sen stämplade ut? För som det är nu är det ju ett rent faktafel. Jag tolkar tystnaden som att det var just ett faktafel. Ett helt vidrigt faktafel.

Sen finns det ju en hel del som tyder på att den verkliga utstämplingstiden var 23:20

Materialet påvisar dock, om man läser noga, att det fanns fler anordningar att dra kortet i, samt att man kunde passera dörrar via rörelsesensor (HO).

Om något så demonstrerade RB:s och PH:s kontroll att SE inte var så noga med att dra kortet som när han skulle ut i receptionen, eller ut och äta, exempelvis.

Men visst, det med de inre dörrarna före receptionen var väl nåt som inte kommenterades på konferensen, att kortet troligen drogs där. Håller med om att det hade varit intressant att få höra KP:s syn på frågan. Ett dokument visar att utredningen verkligen försökte bena ut det med utstämpling och stämpelkort / passerkort.

RB kom fram till, genom att jämföra tiden i datasystemet med Fröken Ur, att SE drog kortet kl. 23:19. Var och i vilket skede han drog kortet är, såvitt jag kan se, inte helt klarlagt.
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-13 kl. 12:43.
Citera
2022-03-13, 13:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Materialet påvisar dock, om man läser noga, att det fanns fler anordningar att dra kortet i, samt att man kunde passera dörrar via rörelsesensor (HO).

Om något så demonstrerade RB:s och PH:s kontroll att SE inte var så noga med att dra kortet som när han skulle ut i receptionen, eller ut och äta, exempelvis.

Men visst, det med de inre dörrarna före receptionen var väl nåt som inte kommenterades på konferensen, att kortet troligen drogs där. Håller med om att det hade varit intressant att få höra KP:s syn på frågan. Ett dokument visar att utredningen verkligen försökte bena ut det med utstämpling och stämpelkort / passerkort.

RB kom fram till, genom att jämföra tiden i datasystemet med Fröken Ur, att SE drog kortet kl. 23:19. Var och i vilket skede han drog kortet är, såvitt jag kan se, inte helt klarlagt.

Inte kommenterade vid presskonferensen? Han sa att SE först pratade med väktarna och sen stämplade ut och klev ut på gatan. Det tycker jag är att indirekt kommentera att SE inte stämplade ut där man stämplar ut... Alla arbetsplatser jag varit på har haft ett ställe att stämpla ut vid entrén, inte flera.

Enormt allvarligt faktafel (om vi utgår från materialet).

PH har tiderna med i sitt PM. Två veckors tider, så han måste ha skrivit av systemet. Han säger alltså att klockan gick rätt, att den okorrigerade tiden var 23:19. Om RB har rätt i att klockan gick en minut fel så borde den verkliga tiden vara 23:20 eller 23:18. 23:20 är exakt vad SE säger.

Och om RB minns fel så är väl det rimligaste att han minns 23:19 och 23:20 men blandar ihop dom.

23:20 är en ganska rimlig tid, om man inte stirrar sig blind på att RB måste ha rätt 3+ månader efter mordet.
Citera
2022-03-13, 13:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Inte kommenterade vid presskonferensen? Han sa att SE först pratade med väktarna och sen stämplade ut och klev ut på gatan. Det tycker jag är att indirekt kommentera att SE inte stämplade ut där man stämplar ut... Alla arbetsplatser jag varit på har haft ett ställe att stämpla ut vid entrén, inte flera.

Enormt allvarligt faktafel (om vi utgår från materialet).

PH har tiderna med i sitt PM. Två veckors tider, så han måste ha skrivit av systemet. Han säger alltså att klockan gick rätt, att den okorrigerade tiden var 23:19. Om RB har rätt i att klockan gick en minut fel så borde den verkliga tiden vara 23:20 eller 23:18. 23:20 är exakt vad SE säger.

Och om RB minns fel så är väl det rimligaste att han minns 23:19 och 23:20 men blandar ihop dom.

23:20 är en ganska rimlig tid, om man inte stirrar sig blind på att RB måste ha rätt 3+ månader efter mordet.

Ok! Ja, då hade det förstås varit av stort intresse att få reda på hur KP kom fram till detta. Inte minst eftersom vi här i tråden tragglat passerkortet och utpasseringstiden i åratal.

Ja, RB kan minnas fel. Men är inte 23:20 tiden då SE menar på att han är ute på gatan? Då skulle han:

1. Ha missat händelsen, och varit bortanför Kungsgatan.

2. Ha haft tid, om än knapp, att vara Tensonmannen.

Eller stod han och "kontrollerade klockan" i en minut?
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-13 kl. 13:33.
Citera
2022-03-13, 13:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Kontaktat media och tv?
Åtminstone att jag blivit förväxlad. Mina kollegor kände till min typiska handledsväska och stålbågade glasögon och att jag lämnade bygget i lagom tid och återkom i ett "medtaget" tillstånd efter tjugo minuter. Mina kollegor på Skandia hade rimligen börjat undra efter ett tag om jag legat lågt. Nu lyckades jag hitta på en bra bortförklaring, redan dagen efter mordet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-03-13 kl. 13:51.
Citera
2022-03-13, 13:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ok! Ja, då hade det förstås varit av stort intresse att få reda på hur KP kom fram till detta. Inte minst eftersom vi här i tråden tragglat passerkortet och utpasseringstiden i åratal.

Ja, RB kan minnas fel. Men är inte 23:20 tiden då SE menar på att han är ute på gatan? Då skulle han:

1. Ha missat händelsen, och varit bortanför Kungsgatan.

2. Ha haft tid, om än knapp, att vara Tensonmannen.

Eller stod han och "kontrollerade klockan" i en minut?

Nej till båda, för han lägger tid på väktarna.

Alternativen är inte att han mördade Palme eller var 15-20 m ifrån. Hans vittnesmål tyder på att han inte hörde skotten.

Utstämplingstid 23:20:00 (eller senare, klockan visade inte sekunder). Framme vid väktarna 23:20:10. Samtal med väktarna 1 minut, 10 sekunder för att gå till dörren, 5 sekunder för att låsa upp och kliva ut - ute på gatan 23:20:25. Precis efter skotten.

Men det går inte ihop med att SE som säger han gick direkt ut och klev ut 23:20:10-15, menar du. Men det har han ju skäl till att påstå om mitt tidsexempel skulle stämma. Han ljuger då bort samtalet med väktarna för att komma nära denna historiska händelse.

När menar SE att han är ute 23:20 på gatan förresten?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-03-13 kl. 13:56.
Citera
2022-03-13, 14:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nej till båda, för han lägger tid på väktarna.

Alternativen är inte att han mördade Palme eller var 15-20 m ifrån. Hans vittnesmål tyder på att han inte hörde skotten.

Utstämplingstid 23:20:00 (eller senare, klockan visade inte sekunder). Framme vid väktarna 23:20:10. Samtal med väktarna 1 minut, 10 sekunder för att gå till dörren, 5 sekunder för att låsa upp och kliva ut - ute på gatan 23:20:25. Precis efter skotten.

Men det går inte ihop med att SE som säger han gick direkt ut och klev ut 23:20:10-15, menar du. Men det har han ju skäl till att påstå om mitt tidsexempel skulle stämma. Han ljuger då bort samtalet med väktarna för att komma nära denna historiska händelse.

När menar SE att han är ute 23:20 på gatan förresten?

Jo, fast dagen efter när SE efterfrågade tiden av RB, var det ingen som kände till den exakta tiden för dådet. Faktum är att den debatteras fortfarande.

Såvitt jag förstår fick PH tiderna i sitt PM i samarbete med RB. Han säger I en passage att de två kollade upp tiderna, om jag inte minns fel.

Tvärtom säger SE hela tiden att han hörde en knall. Däremot är han vid ett par tillfällen inne på att två skott i snabb följd är att föredra, tack vare att ljudet från det andra kan dränkas i ekoeffekten. Annars väcker man uppmärksamhet.

Får återkomma med källor vad gäller utpasseringstid på gatan, 23:20. Sitter lite kämpigt till just nu.
Senast redigerad av Dalulven 2022-03-13 kl. 14:31.
Citera
2022-03-13, 14:34
Medlem
Citat:
Kontaktat media och tv?

Som GM så har han ett litet problem...

Han återvänder ju till Skandia av oklar anledning och om han inte gjort det så hade han bara hållt käften ...

Nu måste han ju "fördriva" tiden runt brottsplatsen annars är han rädd att väktarna o signalementen börjar ringa in honom i ett hörn ...
Citera
2022-03-13, 14:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo, fast dagen efter när SE efterfrågade tiden av RB, var det ingen som kände till den exakta tiden för dådet. Faktum är att den debatteras fortfarande.

Såvitt jag förstår fick PH tiderna i sitt PM i samarbete med RB. Han säger I en passage att de två kollade upp tiderna, om jag inte minns fel.

Tvärtom säger SE hela tiden att han hörde en knall. Däremot är han vid ett par tillfällen inne på att två skott i snabb följd är att föredra, tack vare att ljudet från det andra kan dränkas i ekoeffekten. Annars väcker man uppmärksamhet.

Får återkomma med källor vad gäller utpasseringstid på gatan, 23:20. Sitter lite kämpigt till just nu.

Men om SE gick norrut, mötte Palme och följde efter och sköt så vet ju SE att han inte gärna kan säga att han gick direkt ut. Ändå säger han det. Varför? Han tar ju bort alla möjligheter att komma ut och bli vittne i den historien.

För så är det ju, stämplar han ut och går direkt ut så kan han inte vara ett vittne. Ändå påstår han att han stämplar och går rakt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in