2022-03-13, 11:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
I framtiden när väst åker någonstans. Så kommer "östblocket" svara med samma medel.
Ryska pv-robotar, har ju redan visat att de kan ta ut Leoparder utan problem i Syrien.
Tanks verkar vara föråldrat och nått som hörde till 1900-talet. Det verkar som att stridsflyg, drönare, missilförsvar och lätt infanteri är vad som fungerar bäst i modern krigföring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Motsvarande utveckling på stridsfordonsfronten. Eftersom Armata T-14 skulle levereras i 2300 exemplar 2015-2020. Resultat är några prototyper, varav en fick motorhaveri under parad på Röda torget. 100 testexemplar skulle levereras 2022, blir nog inte så mycket av med det… Istället har man hittat på att T-80 och T-90 är moderna stridsvagnar. 😆 Tattarna förnekar sig verkligen inte.

T-80 är en modern vagn. Med tanke på att de flesta som de använder i Ukraina är de äldre varianterna av T-72.

Det är så att säga relativt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Mitt "svammel" har med Ukraina att göra i och med att Ukraina är med i det internationella politiska systemet. Zelensky är som det ukrainska folkets främsta företrädare den som ska se till att folkets bästa ska tillgodoses. Här kan man vara av olika uppfattningar. Å ena sidan bör man kämpa för folkets självständighet, å andra sidan finns ett pris i människors lidande att ta hänsyn till. Det är ju egentligen bara meningsfullt att fortsätta strida om det finns en möjlighet att förbättra sin situation som exempelvis förhandlingsläget, så vida man inte från början är beredd att gå i döden och ta med sig nationen i graven.

Ryssland behöver inte avsätta Zelinsky, det är kanske inte ens önskvärt. Bättre att få honom att kapitulera.

Konkreta fakta har väldigt litet förklaringsvärde var för sig om man inte kan sätta dem i ett sammnhang.
Och varför skulle Zelensky kapitulera? Berätta? Om 3 veckor när ryssarna segat sig från Kherson till Kyiv? När halva landet är kvar att inta?
Citera
2022-03-13, 11:29
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Motsvarande utveckling på stridsfordonsfronten. Eftersom Armata T-14 skulle levereras i 2300 exemplar 2015-2020. Resultat är några prototyper, varav en fick motorhaveri under parad på Röda torget. 100 testexemplar skulle levereras 2022, blir nog inte så mycket av med det… Istället har man hittat på att T-80 och T-90 är moderna stridsvagnar. 😆 Tattarna förnekar sig verkligen inte.

Ett fiasko är de ju. Men man får väl vara glad att de är ett fiasko i dagsläget. Men inte är väl Ryssland värre än så många andra militära projekt i andra länder. Sverige är ju inget undantag, bygger artilleripjäser som ingen ville ha så man får köpa de själv. Nya moderna korvetter .. som inte har något luftvärn. Ubåtar som skulle kosta 8 miljarder kostar nu fjorton miljarder. JAS kraschar mitt i huvudstaden under en uppvisning. Men det största fiaskot är nog den galna iden om den eviga freden, aveckla försvaret i ett land som inte har NÅN militär allians....

Det är nog lite att signla slant om nya vapensystem blir bra eller ett fiasko. Budgeten kan jag tänka mig i princip aldrig hålls.
Citera
2022-03-13, 11:29
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ryssland kan inte bygga någon högteknologi, deras drönare är byggda med hjälp av elektronik från väst. Ryskt stridsflyg har Pesaradar, nya stridsflyg från väst får alla Aesaradar. Ryssland har efter 5-6 år av byggande lyckats bygga 20 st stealthflyg. Motorn till SU-57 är inte klar utan beräknas vara klar 2025.

Ryssland är efter på alla högteknologiska områden.
Sen har Ryssland stor volym men den blir bara äldre och äldre.

Såg en intervju med en rysk expert. Som tog upp problemen.
Han sade att det enda Ryssland kan göra, är att göra sig själva "oattraktiva" för angrepp.
Då de inte har någon möjlighet att matcha tex. F-35.

Därav nya kärnvapensystem.
Citera
2022-03-13, 11:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Trams! Som vanligt.

Vad gäller flygplan. Kolla på ryska trafikflyget. Airbus och Boeing dominerar TOTALT bland ryska flygbolag. Inte ens inhemska ryska bolag vill flyga med ryska flygplan. Och nu blir det problem att hålla kärrorna i luften när både Airbus och Boeing lämnar Ryssland.
Att världen till ytan största land inte klarar av att bygga sina egna trafikflygplan är ofattbart. Eller jo, dom kan bygga. Men ingen vill ha skiten.
Ryssland är ett skämt, de har världens största barrskogar men importerar skogsmaskiner och motorsågar att avverka dessa med.
Ryssland är ett konsumentteknologiskt u-land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag har under denna förmiddag kollat lite på dina postningar där du påstår dig vilja finna saklig och opåverkad information om Rysslands anfall och förstörelse av Ukraina- men vet du vad jag inser; Sanning är inget för dig- du driver propaganda och har en agenda, du kan tydligen inte resonera i enlighet med kunskapsinhämtning. Det existerar knappast någon ryssfientlig media, iaf inte i mittfåran och jag tror inte jag stött på någon Nato-fanatiker i hela mitt liv. Däremot vet jag att det är ett narrativ som Ryssland hittat på, att kritik mot deras genomruttna regim är "ryssofobiskt" och du svalt allt detta eftersom du inte är intresserad av sanning och fakta utan är en dålig och usel människa, en imbecill och ett mähä som inte har några problem med att ljuga eftersom din hela position är fel.

Fredsälskare är dessutom ett uttryck som bara sovjetfolk använder om sig själva, så han är utan tvekan pro-ryssland så det stänker om det.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Såg en intervju med en rysk expert. Som tog upp problemen.
Han sade att det enda Ryssland kan göra, är att göra sig själva "oattraktiva" för angrepp.
Då de inte har någon möjlighet att matcha tex. F-35.

Därav nya kärnvapensystem.
Vem vill angripa Ryssland?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
I framtiden när väst åker någonstans. Så kommer "östblocket" svara med samma medel. Ryska pv-robotar, har ju redan visat att de kan ta ut Leoparder utan problem i Syrien. Men Ryssarnas utr. är ju klumpigare. Och kan kina kopiera så har de nog inga problem med att leverera styrkort, mm. Teknologiöverföring blir det ju oavsett.

Ja så är det ju alltid, en teknologisk kapplöpning. Eftersom väst tillverkat dessa robotar så vet de ju också att deras stridsvagnar är sårbara för dem. Problemet är ju när motståndaren gör något nytt som man själv inte är van vid, inte när de kopierar det man känner till. Ryssland har ju inte problem med Ukrainas stridsvagnar, stridsflyg eller helikoptrar för de har ungefär samma teknik (Ja bättre och modernare faktiskt). De har problem med pansarrobotar, stingerrobotar och turkiska drönare. De saker de inte är lika bra på. I nästa krig måste ju väst ha något nytt att komma med, inte samma gamla robotar som de har nu. Och det måste ju Ryssland göra också, det räcker inte med att kopiera dagens robotar; de behöver något som NATO inte är beredda på att möta.
Citera
2022-03-13, 11:31
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
T-80 är en modern vagn. Med tanke på att de flesta som de använder i Ukraina är de äldre varianterna av T-72.

Det är så att säga relativt.

Ja, jämfört med T-34 är det en påtaglig uppgradering! Kan inte vara kul att som rysk stridsvagnsbesättning skramla iväg mot en högmotiverad och med pansarvärnsvapen väl utrustad motståndare i en stridsvagn som kanske gamle farfar Misja gjorde sin militärtjänst i…
Citera
2022-03-13, 11:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Rysk logistik och hur det påverkar deras offensiv.

https://mobile.twitter.com/PhillipsPOBrien/status/1502732464980172802
Citera
2022-03-13, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Min amatörgissning är att Putin eftersträvar det tillstånd som råder mellan Nordkorea och Sydkorea; nämligen vapenstillestånd utan formell fred.

Ett vapenstillestånd i Ukraina skulle göra det omöjligt för Ukraina att gå med i Nato, vad jag förstår. Ryssland skulle behålla de östra delarna och Krim, med en stor militär närvaro.

Vi kan hoppas. Det vore näst bäst efter att Ukraina på nåt sätt skulle vinna.

Det blir ett perfekt läge att knäcka ryssen som snart kommer att likna NK på alla vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in