Ny uppdatering från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden, jag uppdaterar jag inte poster som inte har en samlad siffra alltså jag lägger inte till nämnda bekämpningar som saknat total.
https://www.youtube.com/watch?v=KdxogiF0guw
Texten finns i beskrivningen så ni kan översätta från Ryska.
3687 mål träffade inklusive
90 ledningscentraler
144 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
88 radarstationer
99 flygplan
61 helikoptrar
1194 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
121 MLRS raketartillerifordon
443 fältartilleri och granatkastare
991 enheter av speciella militära fordon
128 drönare
Hela uttalandet översatt med google translate
Citat:
Underavdelningar av de ryska väpnade styrkorna avancerade upp till 14 kilometer på en dag. Under offensiva handlingar etablerades kontroll över de södra regionerna av bosättningarna BLAGODATE, VLADIMIROVKA, PAVLOVKA och NIKOLSKOE.
I byn NIKOLSKOE höll militanter från Aidars nationella bataljon, efter att ha utrustat skjutställningar precis på territoriet för den ortodoxa heliga Dormition St. Nicholas och Vasilyevsky-klostret, omkring 300 civila och munkar som gisslan.
När denna bosättning befriades av ryska enheter, förstördes några av nationalisterna, resten skingrades. Gisslan och byggnaderna i klostret skadades inte.
Gruppen av trupper från folkmilisen i republiken Luhansk, som fortsatte offensiva operationer, blockerade helt bosättningen av BOROVSKE och förskansade sig i de norra distrikten av staden POPASNAYA.
I SEVERODONETSK blockerade enheter i Folkrepubliken Lugansk de östra och södra delarna av staden.
De ryska flygstyrkornas flyg- och luftförsvar sköt ner ett Su-24-flygplan från det ukrainska flygvapnet i Lyubimovka-regionen och två obemannade flygfarkoster.
Totalt 3 687 ukrainska militära infrastrukturanläggningar sattes ur spel under operationen.
Förstörda: 99 flygplan, 128 obemannade luftfarkoster, 1 194 stridsvagnar och andra pansarstridsfordon, 121 flera raketgevär, 443 fältartilleripjäser och mortlar, 991 enheter av speciella militärfordon.
De sex senaste av tidigare listor
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU