2022-03-13, 08:40
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Förstår vad du menar. Misstaget är att någon någonstans la fram ett påstående och använde ordet omringad.

Egentligen handlar allt om att avstånden från NATOs trupper och missiler börjar bli för kort till Moskva, dvs att NATO har ökat sina möjligheter att slå ut Moskas regering innan de hinner söka skydd eller att öka sina chanser att vid en invasion nå ändra fram till sina mål innan rysslands försvar hinner reagera.

Kina är lika sura för det när det gäller vissa öar utanför deras fastland.

USA blev skitsura när det gäller Kuba. Annars väldigt god position för USA och Kina med stora områden mellan sina värsta fiender. Poängen är att Ryssland saknar det nu. Jag tror att det är främsta skälet faktiskt till att Putin valde att attackera Ukraina.

Det här NATO medlemskapet alltså.

Nej, det handlar om att någon för fram Putinrysslands argument och i Putinrysslands intresse, och ibland på Putinrysslands uppdrag. Den linjen är en lögn. Ingen gråskala, det är svart-vitt. Ryssland är inte omringat eller inringat. Ryssland är inte hotat av Nato och har aldrig varit det. Ryssland är aggressorn, Nato är det inte.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Även en blind höna hittar ett korn.

Vem som helst har kunnat inse att kriget om Ukraina är förlorat förutom denna dåren som kallar sig Ukrainas president.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Zelensky låter väldigt uppgiven. Är han beredd att ge upp nu, och kommer han i så fall att ha folket med sig i det beslutet eller kommer motståndet att fortsätta?

Ukrainas folk har fått sitt land sönderbombat och skulle väl även dömas att betala för de ryska förlusterna vid en kapitulation. Det skulle innebära ett sekel av bottelös fattigdom och 40 miljoner flyktingar som kommer till Europa för att stanna för gott.

Zelensky lever med att han kan bli dödad närsomhelst och är utsatt för en extrem press och i mina ögon visar han fler och fler tecken på fysisk och psykiskt utmattning.

Men att landet Ukraina skulle ge upp tror jag inte.

Jag tror inte att Zelensky känner att han kan ta det beslutet för priset är alldeles för högt om Ukraina ger upp nu. Det måste till ett fredsavtal där villkoren är acceptabla.

Min gissning är att Ryssland möjligen kan få igenom att vissa delar av Ukraina blir rysk eller självständiga stater, däremot kommer omvärlden aldrig att erkänna detta. Vilket gör att fredsavtalet egentligen inte är mycket mer värt än att det blir paus i kriget.
Citera
2022-03-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Egentligen inte. Han sa ju bara något i stil med att vi skulle bli anfallna med något vi inte sett historiskt.. Han kan mycket väl menat en milslång kolonn med soppatorsk...

Haha det vore ju faktiskt hysteriskt. Världens längsta linjära kolonn. Jag hoppas innerligt att det inte är kärnvapen man syftar på. Jag tror av den information i en mängd av propaganda att detta inte kommer att eskalera ytterligare. Det är nog illa nu såklart, men nu menar jag på global skala.

Är det någonting internet visat oss under de senaste åren så är det att mediadrevet i dagens digitaliserade samhälle är större än någonsin, naturlig väg att gå med tanke på att varenda person oavsett ålder idag har åtkomst till nyhetsblaskor via smartphones. Se bara vad vi matats med - allt ifrån BLM, Metoo, klimatkampanjen efter bränderna i Australien - varför pratar ingen om dessa längre?

Vi är trendbaserade där folket följer majoriteten. Kommer någon ihåg kampanjen kring KONY? Ett tydligt exempel på hur man kan vinkla situationer och bygga någonting ifrån... ingenting.

Jag lider med folket i Ukraina och hoppas att detta avslutas snarast möjligt. Det finns ingenting att vinna på detta snart för någon, sanktioner kommer påverka oss alla men främst Ryssland. Ukraina kommer inte att backa när man redan investerat civila människors liv i kampen om att försvara.
Citera
2022-03-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Påminn mig. Hur många länder invaderade USA under Kubakrisen? Hur många krig bröt ut?

Kubakrisen var ju den första krisen där ledarna satt med fingrarna på avtryckaren för kärnvapenkrig och hela världen då blev medveten om vad för livsvillkor vi lever under.
Citera
2022-03-13, 08:42
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpost2
"Frihetskämpar"?

En objektiv analys tillåter inte att känslorna tar över.

Du lilla Ivan, dina analyser är inte objektiva utan du har ett klart ryskt narrativ med dina inlägg.

Folket i Ukraina strider för sin frihet emot den attackerande ondskefulla ryssen.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Nja, de var nog medvetna om att det skulle hända förr eller senare.

Men innan ryssen bombade vapenlagret samman ska ryssen ha kontaktat Nato så att deras personal som var där inne fick chansen att lämna.

Så Nato har alltså personal stationerad inne i Ukraina?
Citera
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
För att då är det inte från ryssland trots att alla vet att det självklart är på det viset egentligen. Så får belarus stå med dumstruten på och ryssland bara säger att de är helt ovetandes om vad som hänt.

Fast vad gör Ryssen sen när NATO knullar sönder Belarus?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Men ryssen har ju knappast gett upp Kyiv?

Hur mycket styrker och vapen har Ukraina egentligen i Kyiv?
Varför klarar inte ryssen att ta staden?

Många experter gav det 2-3 dagar för två veckor sedan.
Jag tror faktiskt inte att primärmålet är Kiev. Det räcker nog med att omringa staden och vänta på regimens fall. Här är det en britt som besöker Kiev. Han har en högst intressant berättelse att tala om. Läs den! Kiev verkar bara vara en kuliss och så tror jag var planen. Ukraina hade planerat anfalla österut och återta regionerna där och Krim. Så huvuddelen av styrkorna befann sig i de östra delarna av landet. Hade strategin lyckats d.v.s. om man hade anfallit först så hade överraskningsmomentet gjort det svårt för ryssarna. Kiev var alltså inte direkt hotat tror jag man tänkte:

Lez LuTHOR
Illusion Warfare Report:
The Road to Ukraine.

-Join me as i LARP my way onto the Hollywood movie set we know as Ukraine.

Will the matrix allow me to peak behind the curtains of a manufactured and manipulated world staged event?
Intressant läsning fortsätter här: [b]https://threadreaderapp.com/thread/1500175827161554946.html/

Mer från Twittraren: Det finns flera övergivna byar eller småstäder snarare från Sovjet-eran som har använts bl.a. av armén som övningsfält och beskjutning med artilleri. Kan vara på plats att informera detta då man kan misstänka att en del videos vi ser nu är producerade där:

Lez LuTHOR
@LezLuthor
Il be sure to check that bloke out when I have the time.

There many many YouTubers walking around those deserted ex Soviet towns the military uses for target practice and war games.
The BBC just turns up, films the training excersise. Claims it real.

Kyiv is the big cheese.
https://twitter.com/LezLuthor/status/1502600311806042116?s=20&t=FkAtD-geoZ_WFWGgomgu0w
Citera
2022-03-13, 08:44
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Vem som helst har kunnat inse att kriget om Ukraina är förlorat förutom denna dåren som kallar sig Ukrainas president.

Det går inte så bra för Putins ryssar just nu, många som åker hem i liksäckar .

Hela den ryska armén har gjort sig till åtlöje.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Visst är det spännande hur man på förhand planerar upp vilka länder man behöver invadera för att inte känna sig hotad av dem.

Den ryska offermentaliteten kommer aldrig få ett slut. Det blir mer och mer tydligt för de flesta att Ryssland behöver kuvas och sättas på plats. Igen. För allas trevnad.

Putin ber bokstavligen om en slutlösning för Ryssland.
Det bästa vore väl ett geografiskt sönderfall och naturligtvis ska Putin-regimen bort. Vi börjar där.

Putin har nu visat att han är Saddam 5.0.
Den nuvarande situationen präglas av grav kognitiv dissonans, grandiosa fantasier och paranoia.
Putin har blivit spelaren ingen vill ha på planen.

Nu bombar Putin 2 mil (!) från polska gränsen och hotar öppet Sverige, som inte ens gränsar till Ryssland, för helvete. Han har tappat det helt.

Och vi som minns Rysslands vidriga 1900-tal, önskar såklart att Ryssland knäcks en gång för alla.

Putins svinerier ingår i en lång tradition.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Du lilla Ivan, dina analyser är inte objektiva utan du har ett klart ryskt narrativ med dina inlägg.

Folket i Ukraina strider för sin frihet emot den attackerande ondskefulla ryssen.

Anammar man NATO:s perspektiv blir allt annat ett ryskt narrativ.

Angående den sista raden du skrev. Verkligheten är inte en Hollywood-film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in