2022-03-13, 07:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
För att en sammanfattning inte kan vara 75minuter lång i dagens samhälle. Vill man fånga folks intresse har man mycket mindre tid på sig än så, typ 5 minuter.
Du har en poäng.
Jag ska göra ett seriöst försök till sammanfattning:
Folk som lyssnat på sammanfattningar har sammanfattat dessa sammanfattningar i böcker som professorn sedan sammanfattat i ett försök att sammanfatta.
Om jag skulle sammanfatta min egen sammanfattning av professorns sammanfattning av de böcker han läst som sammanfattar författarnas sammanfattningar av de sammanfattningar de har fått ta del av, så kan jag skala ner det till ett ord:
Gasljus
Citera
2022-03-13, 07:55
Medlem
Fittheligeandes avatar
Nyansering är alltid bra. För mainstream narrativet är ju att Putin gör detta för att han är galen och ond. Jag säger inte att det Putin gör är rätt. Jag vill inte heller att det ska vara krig. Att man förstår Rysslands perspektiv betyder inte per automatik att man ursäktar invasionen. Men det kommer nog dessvärre aldrig bli någon nyansering i mainstream media.
Citera
2022-03-13, 07:56
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Vad tycker ni?

Att det finns bättre, och avsevärt nyare analyser gällande Rysslands invasion av Ukraina. Denna är från 2015
Citera
2022-03-13, 08:05
Avslutad
Han är mycket bra. John Mearsheimer
Intressant och mycket givande att lyssna på honom och man måste ge sig tid att göra det.
I dag orkar ingen lyssna på någon mer än 2 minuter verkar det som.
Han har även haft tidigare föreläsningar om USAs önskan till världsdominans och hur dom tänker.
Men tillbaka till tråden.
John Mearsheimer har gjort ännu en bra förklaring och analys av dagens läge.

John Mearsheimer Ukraine-Russia 2022 Analysis
https://youtu.be/T6mw9U62ZJU
Citera
2022-03-13, 08:07
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Det är inte Ryssland fel när man invaderar Ukraina utan någon annans?

Behöver lite LSD och whiskey för att kunna svälja det här....

Putin-logic.

Hur var det med Budapest Memorandum?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Ukraine

Citat:
The Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and the United States of America reaffirm their obligation to refrain from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine, and that none of their weapons will ever be used against Ukraine except in self-defence or otherwise in accordance with the Charter of the United Nations.

Det signerades av den dåvarande fyllo-presidenten Jeltsin.

Helt plötsligt gäller inte Rysslands signatur. Helt plötsligt måste landet med judepresident avnazifieras. Helt plötsligt måste Putin känna trygghet gällande missilavstånd.
Citera
2022-03-13, 08:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Men ditt jävla fitthuvud - det handlar inte om ett fritt Ukraina, det handlar om ett Ukraina som sitter och agerar bas åt Rysslands största hot. Ukraina har under ett decennium infiltrerats, om du inte haft huvudet så uppkört i analen så hade du haft tid att sätta dig 10 minuter och läsa hur om hur man pumpat in pengar i Ukraina för "demokratisering" även kallat att bli en västlig lydstat.

Du är helt fel som vanligt! Det handlar om makt och aggressiva män. Att se Nato som ett hot är bara rädsla och rädsla för frihet. Om folket var fria i Ryssland skulle det hållas fria val, finnas alternativ.

DU sitter alltså och fabulerar för diktatur i ett forum som Flashback?
Citera
2022-03-13, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Fråga 1: Inte ett "fritt" Ukraina. Ett Amerikanskt Ukraina. Därmed ett reellt hot.
Fråga 2: Nej. Finland är inte med i NATO och därmed inte Amerikanskt.
Fråga 3: Ja.
Mvh.

Amerikansk som Norge alltså. Fan vad hotade vi är som bor i Sverige då.
Citera
2022-03-13, 08:20
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Att avsätta Hussein och Gaddafi var mycket bra initiativ från USA. Galna diktatorer ska inte tillåtas styra något land. Den västerländska konsumtionskulturen är klart bättre än den ryska fattigdomskulturen i vilket endast makthavarna tillåts någon nämnvärd konsumtion, den är också mer hållbar då folk i längden inte tolererar att ledarna stjäl alla deras pengar.
”hållbar”.
Citera
2022-03-13, 08:26
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Nyansering är alltid bra. För mainstream narrativet är ju att Putin gör detta för att han är galen och ond. Jag säger inte att det Putin gör är rätt. Jag vill inte heller att det ska vara krig. Att man förstår Rysslands perspektiv betyder inte per automatik att man ursäktar invasionen. Men det kommer nog dessvärre aldrig bli någon nyansering i mainstream media.
Exaktementum!
Hur var det nu med det gamla ordstävet.
-Det är aldrig den enes fel att två träter!
Citera
2022-03-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4&ab_channel=TheUniversityofChic ago

Väldigt intressant föredrag om hur det faktiskt ligger till i Ukraina, Europa och Ryssland. VÄLDIGT bra analys måste jag säga. Man får en mycket större förståelse för varför Ryssarna agerar som dom gör och man får även förståelse för hur Putin tänker.

Föreläsaren går igenom det politiska spelet i Ryssland, Ukraina och Europa och hur säkerhetspolitiken formats och förändrats genom åren. Vidare nämner han även hur utvecklingen i Ukraina sakta rört sig mot Väst hela tiden genom t.ex hur människor där röstar och man kan se att de regionerna som Ryssarna nu tagit över och försökt utropa som självständiga områden är just områden som röstat på alternativ som varit närmare Ryssland än Europa.

Jag tycker det är sjukt att inte vanliga media har försökt förklara på det här sättet utan narrativet har ju varit att Putin är galen och vill inte ha nato jämte ryssland.....det är ju 10% av svaret på varför man angriper Ukraina nu.

Vad tycker ni?
Vi tycker att det är ännu ett genant försök att bortförklara att putin faktiskt startade ett anfallskrig mot den suveräna staten Ukraina. Det är ju sådana här påstående som gör att ryssarna nu snabbt förlorar även informationskriget med hästlängder när man nu lyckas med konststycket att prata in sig i ett hörn belamrat med ursäkter. Vad kommer orsaken till att Ukraina måste invaderas vara i morgon eller i övermorgon när dagens ursäkter är lika intressanta som gårdagens tidning.
Väntar med spänning på morgondagens pompösa anklagelser från Kreml mot Ukraina och väst.

Finns ju miljoner ryssar i USA och i Europa som i dagsläget säkert lider och förbannar ödet att vara av rysk härkomst. Skall putin "befria" dom också?
Citera
2022-03-13, 08:59
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Du har en poäng.
Jag ska göra ett seriöst försök till sammanfattning:
Folk som lyssnat på sammanfattningar har sammanfattat dessa sammanfattningar i böcker som professorn sedan sammanfattat i ett försök att sammanfatta.
Om jag skulle sammanfatta min egen sammanfattning av professorns sammanfattning av de böcker han läst som sammanfattar författarnas sammanfattningar av de sammanfattningar de har fått ta del av, så kan jag skala ner det till ett ord:
Gasljus

Och sedan undrar ni vaför folk inte lyssnar, ganska underhållande faktiskt.
Citera
2022-03-13, 09:02
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det är inte Ryssland fel när man invaderar Ukraina utan någon annans?

Behöver lite LSD och whiskey för att kunna svälja det här....

Putin-logic.

Hur var det med Budapest Memorandum?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Ukraine

Det signerades av den dåvarande fyllo-presidenten Jeltsin.

Helt plötsligt gäller inte Rysslands signatur. Helt plötsligt måste landet med judepresident avnazifieras. Helt plötsligt måste Putin känna trygghet gällande missilavstånd.

Färeläsningen är några år gammal och handlar alltså inte om invasionen utan om situationen som föreligger det som sker nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in