2022-03-05, 21:46
Medlem
Gör en namninsamling. Gå prata med värden. Gå knacka på hos dessa indier. Be de sätta på fläkten och öppna fönstret. Det luktar äckligt dessa kryddor, vet jag.
Citera
2022-03-05, 21:55
Medlem
Casual-Cultures avatar
Det kommer lukta så mycket att du själv blir van vid lukten finns det inget värre att gnälla på? sopbilen, buller?
där snackar vi psykisk terror.
Citera
2022-03-05, 23:18
Medlem
Visa dom att svensken bestämmer. Ät surströmming varje dag i 5 veckor och ha alla fönster öppet med en fläkt utanför riktad mot deras lägenhet.
Citera
2022-03-06, 01:29
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatdiktatur
Husets ventilationssystemet är ganska kasst och har alltid varit det.

Om självdragsventilation ska inte spisfläkt trycka ut matos i ventilationskanalen, då kan andra lägenheter kopplade till samma kanal och/eller trapphus få in matos. Kolfilterfläkt med retur-luft tillbaka in i rummet gäller men vanligt i bostadsrättsföreningar där man låter lägenhetsinnehavarna renovera själva att spisfläktar installeras (mot förenings stadgar) som sätter matos-tryck i ventilationskanal.

Jämte doftproblem förlorar grannar ventilation när fläkten motarbetar ventilationskanalens undertryck.

Men jag vet ju inte om detta är problemet i ditt fall. Dock vanligt problem.
Citera
2022-03-06, 01:37
Medlem
Minns en invandrafamilj de öppnande alltid ytterdörren på glänt när de körde igång storkoket, vetefn vad de hade för kryddor, luktade skunk och gammal hundmat. De fick faktist flytta efter ett tag, de hade noll koll hur man skulle bete sig som granne i Sverige.
Citera
2022-03-06, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfirma
Visa dom att svensken bestämmer. Ät surströmming varje dag i 5 veckor och ha alla fönster öppet med en fläkt utanför riktad mot deras lägenhet.
Now We talking !
Citera
2022-03-06, 03:14
Medlem
Bjud över dem på middag och lär känna dem, så kommer dom göra det samma och så kommer du att gilla lukten mer i framtiden. Precis som när grannen grillar på sommaren.
Eller så flyttar du till ett eget hus med bättre avstånd till närmsta granne.
Citera
2022-03-06, 08:33
Medlem
Om matdoft i trapphuset är det största problemet med grannarna, bor du bra! Så länge det inte stör dig i din egen lägenhet så tycker jag inte att det är något att bekymra sig över.

Personligen tycker jag det är trevligt när det luktar mat i trapphuset när jag kommer hem, även om det kan vara lite jobbigt om jag själv är hungrig.
Citera
2022-03-06, 08:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatdiktatur
Det har flyttat in indier i huset så nu luktar det indisk mat i hela trapphuset.. jag känner lukten så fort porten öppnas och förstår inte hur det kan lukta så mycket då de bara har bott där i några dagar.. kommer det lukta indisk mat nu varje dag så länge de bor kvar? får de laga så mycket mat att det luktar i hela trapphuset?
Ja, nu blir det jambalaya och curry i bostaden 24/7 som sätter sig i alla textilier. Snart nog börjar de bajsa i trappan, precis som hemma i Calcutta.

Är inte mångkultur spännande?
Citera
2022-03-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vad krävs för att vräka en granne från en hyresrätt?

Jag har en del besvärliga grannar, en granne bryr sig inte om sin omgivning, vet inte om han är dement eller alkis eller bara en vanlig idiot. Han spelar hög musik på nätterna. Jag ringde jouren idag o en väktare kom ut, Gubben öppnade inte för väktaren utan spelade bara vidare, även när andra grannar skrek.

Nu tycks han äntligen ha stängt av musiken vid halv tre på natten. Men han brukar hålla på sådär och även ha väldigt hög volym på sin teve.

Vad jag vet så ska det vara väldigt svårt att vräka någon? framförallt om de går hos socialen.

Vad kan man göra för att slippa denna jobbiga granne?

Väktaren skulle skriva en rapport sa han, men ja det kanske krävs närmare tio-tjugo sådana incidenter för att det ska hända något, eller?

Du vill vräka din granne då skulle jag tänka om om jag va du Du vet väll att det kanske kan vara nån farlig granne du leker med ??
Citera
2022-03-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Du vill vräka din granne då skulle jag tänka om om jag va du Du vet väll att det kanske kan vara nån farlig granne du leker med ??
Och du har kallat på väktare på din granne såg ja Aj aj aj
Citera
2022-03-13, 01:01
Medlem
Lägenhet/bostadsrätt nya förhållanden.

Är de någon mer än mig som upplevt att den "nya genertionen" som flyttat till lägenheter är mer lätt störda?

I mitt hus hus med 16 lägenheter så hsr de alltid vart en tyst överenskommelse att vi går spela lite musik på helgerna. De hsr tidigare vart en blandning i ålder allt mellan 20 och 80+. Då har vi kunnat spelat lite musik och haft div förfester utan att de har vart några klagomål. Vi snackar inte nå rave partyn utan vanligt förfestade typ.

Men senaste åren med generarions byten så har jag märkt att många yngre eftersträvar knäpptyst på helgerna. Är man egoistisk och tycker de ska anpassa sig till vi som vart boende länge i huset eller ska vi anpassa oss till de nya hyresgästerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in