2022-03-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är troligen gjort som någon form av straff.

Min gissning är att den döde har försökt fly eller desertera och då har man kedjat fast honom som straff.
Men det är enbart en ren och skär gissning

Ryska militären är tydligen väldigt rå och sadistisk mot egna soldater

Dedovshchina kallas pennalismen inom militären.
Vissa offer avlider pga misshandel och vissa begår självmord.

Att ryssarna misshandlar och dödar egna soldater i Ukraina, är således inte konstigt.
Citera
2022-03-12, 21:26
Medlem
Såvitt jag förstår är tre länder specifik utpekade för att bli attackerade av Putin.

Ukraina (redan pågående)

Finland samt Sverige.

Alla tre länderna har det gemensamt att de inte är NATO medlemmar och därmed inget skydd mot Ryssland, samtliga tre länder har även diskuterat / diskuterar söka medlemskap i NATO, vilket är en av de primära orsakerna till att Putin valt att gå ut i krig före sökande länder blir NATO medlemmar.

Allt på grund av att NATO har som policy att inte riskera ww3 för icke-NATO länder.

Har Ryssland militära framgångar så lär han ju attackera alla icke-NATO länder.

Tur för oss i Sverige/Finland att Putin möter väldigt hårt motstånd i Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Löjtnant Alexander Shokun kolade i strid.

Gratulerar.

https://mobile.twitter.com/SputnikATO/status/1502703749998989327

Glad nyhet. En ryss är numera bra endast när han är död! Tyvärr har det blivit så.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Om ryssen bombar i Polen så blir det nog fart på grejerna ska du se!

USA kommer inte göra ett drit.

Deras fiasko i Afghanistan kommer göra att dom aldrig någonsin mer går in i ett krig, när deras befolkning är så polariserande.
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ertequsqurttalad
Ryssen vill se ovillkorlig kapitulation och jag kan inte se hur zelenskyj och hans gäng kan kringgå det villkoret.

De försökte få Nato att införa en flygförbudszon men det gick inte, de försökte få eu att godkänna Ukrainas eu ansökan i expressfart men det gick inte heller.

Man får vapen via gränsen till Polen, men nu hotar Ryssland att bomba dessa vapenleveranser, vilket riskerar att Polen bombas.

Jag har svårt att förstå vad Zelensky och hans lakejer har att välja på.

Du menar att man skall ge sig för att någon utövar hot…
Citera
2022-03-12, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Om ryssen bombar i Polen så blir det nog fart på grejerna ska du se!

Inte bombar Polen.

Men han varnar för att vapenleveranser från Polen inte kommer att tolereras, vilket mycket väl betyder att dessa kommer att bombas i gränsen mellan Polen och Ukraina.
Citera
2022-03-12, 21:27
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jänkarna som givetvis följer detta krig noggrant är troligtvis inte så imponerade.

Nej, snarare lär de gnugga ögonen och undra om det är sant det dom ser.

För övrigt är det rätt imponerande att man har så bra koll där borta i Virginia.
Såg en karta (hittar inte länken nu tyvärr) där man i januari beskrev hur ett troligt anfall skulle se ut, och det var en karbonkopia på hur det faktiskt blev.

Imponerande, och då väcks ju även förhoppningar på att man har koll på ubåtarna med kärnvapen, och kanske till och med Putin och hans stab.
Citera
2022-03-12, 21:28
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Föreslår att helt skippa svensk/europeisk media. Personligen följer jag indisk, serbisk,kroatisk och amerikanska mediehus. Men mest screenar jag ukrainska myndigheter och FNs hemsidor. Kan säga att jag har en helt annan bild av utvecklingen än min fru och de flesta andra jag känner.

Prova att utifrån svensk mediebevakning a invasionen gissa antalet döda civila gå sedan in på exempelvis FNs webbplats och kolla det faktiskt antalet bekräftade dödsoffer. Du kommer sannolikt aldrig mer titta på SVT eller liknande sörja.

Eller så fortsätter du som de flesta andra att vara irrationellt känslosam och livrädd för att närsomhelst står Putin i just din trappuppgång med en atombomb på axeln

Tack för tipset! Nej jag känner som sagt att det finns en sida till på myntet.
Citera
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Tidigast den 18 öppnas börsen. Troligen så vill putler ha någon framgång i kriget eller så vill han hinna förbereda makteliten på att det blir ett ras men sitt stilla i båten.
Jo, men helt otroligt de kan välja stänga ner på obestämd framtid. Det kommer allt i väst komma ihåg i årtioenden.
Citera
Bannlyst
Tror vi kan bli attackerade innan midsommar.

Tror det kan bli en katastrof.

Vi skulle aldrig skänkt vapen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det beror ju helt på vilken typ av kärnvapen vi talar om. Ett taktiskt kärnvapen är väl ungefär lika effektivt som Hiroshima-bomben medan strategiska kärnvapen är c:a 100 ggr kraftigare.

Och Hiroshima dog 200000? Och det finns 100 gånger kraftigtare? Varför i hela friden har dom 6000 då? Räcker med 30 för att förstöra varje land då
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Tackar! Slovjansk är en själslig knutpunkt för egentligen alla slaver, som etnisk grupp, precis som Odessa är det för ryssarna som medborgare (eller Lwow/Lviv för polacker). Det bästa vore om Slovjansk så snabbt som möjligt hamnar under DPR-kontroll. Först då kommer Strelkov kunna pusta ut. Jag tror det har gnagt i honom under dessa ca 8 år att ha behövt släppa den till NATO-apiranterna.
Ja, det vore extremt viktigt symboliskt. Jag hoppas att de tar Mariupol så snabbt som möjligt nu så de kan frigöra all kraft norrut. Inte bara Strelkov skulle kunna le i Ryssland med kontroll över Sloviansk, utan alla döda hjältar som Givi, Motorola, Mozgovoi etc skulle kunna le i himlen. Det är inte omöjligt att slutslaget om befrielsen av hela Donbass kan komma att stå i Sloviansk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in