Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-12, 14:39
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Vilken verklighet lever du i ? Visst inflation och idiot politik har sänkt börsen detta år men det kan du ha missat? Varför tror du att Warren Buffet lovprisar Apple och Coca Cola? För de kan höja priserna tex. Börsbubbla borde bubblas ned till enskilda bolag liksom individer ska man inte dra alla över en kam.
PS. Ja denna tråd är underhållande och rätt kul!
Noterar att du använder ordet "verkligheten" men använder smileys som fakta för att motbevisa mitt påstående att dagens börsvärdering i USA och Sverige är den högsta någonsin historiskt, även inräknat krasch-år som 1987 och 1929.

Om alla barn lämnar den här tråden så kan vi komma vidare.
Citera
2022-03-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Noterar att du använder ordet "verkligheten" men använder smileys som fakta för att motbevisa mitt påstående att dagens börsvärdering i USA och Sverige är den högsta någonsin historiskt, även inräknat krasch-år som 1987 och 1929.

Om alla barn lämnar den här tråden så kan vi komma vidare.
I brist på argument klär du en halmgubbe och attackerar mina Flashback figurer och kallar mig därtill barn.
PS. Lämna du för du är den största pajasen jag någonsin sett!
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-12 kl. 14:45.
Citera
2022-03-12, 14:50
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
I brist på argument klär du en halmgubbe och attackerar mina Flashback figurer och kallar mig därtill barn.
PS. Lämna du för du är den största pajasen jag någonsin sett!
Här kan du läsa på om P/E (price per earnings) SP500 historiskt, sidan uppdaterad i veckan. Dagens värde är 72% över "modern era average". I december var den 89% över så det är på tiden att kraschen kommer, eller så har den redan startat. Köp du lite Apple på toppen av bubblan, världens dyraste företag genom alla tider. Vad kan gå fel.
https://www.currentmarketvaluation.com/models/price-earnings.php
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-12 kl. 14:56.
Citera
2022-03-12, 14:56
Medlem
Citat:
Här kan du läsa på om P/E (price per earnings) SP500 historiskt, sidan uppdaterad i veckan. Dagens värde är 72% över "modern era average". I december var den 89% över så det är på tiden att kraschen kommer.
https://www.currentmarketvaluation.com/models/price-earnings.php
Ok! Korta index då om du vågar?
Citera
2022-03-12, 14:56
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ok! Korta index då om du vågar?
Jag har 20 mkr xact bear som kortar OMXS30 med 50% hävstång. Uppgången är ca 6 mkr sedan i december men jag säljer inte innan index går under 1900. Berätta om din portfölj och hur det gått sedan december.
Citera
2022-03-12, 15:06
Medlem
Citat:
Jag har 20 mkr xact bear som kortar OMXS30 med 50% hävstång. Uppgången är ca 6 mkr sedan i december men jag säljer inte innan index går under 1900. Berätta om din portfölj och hur det gått sedan december.
Du kan tacka geopolitiska händelser för det och där har du haft extrem tur. Min portfölj är ner typ 25 % sedan år 2022.
Citera
2022-03-12, 15:12
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Du kan tacka geopolitiska händelser för det och där har du haft extrem tur. Min portfölj är ner typ 25 % sedan år 2022.
Berätta vad som hände geopolitiskt i december när USA-börsen började sjunka.

Du verkar ha extremt stor förnekelse. Vi lever i den största börsbubblan någonsin. Neråt-marginalen till historiskt normalläge P/E är 50%. Apple kan halveras och det är ändå inte en låg värdering, bara normal, historiskt.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-03-12 kl. 15:14.
Citera
2022-03-12, 15:18
Medlem
Citat:

Du verkar ha extremt stor förnekelse. Vi lever i den största börsbubblan någonsin. Neråt-marginalen till historiskt normalläge P/E är 50%. Apple kan halveras och det är ändå inte en låg värdering, bara normal, historiskt.
Visst allt är möjligt och omöjligt. För din skull får vi hoppas på ett gigantiskt ras.
Senast redigerad av Truefighter 2022-03-12 kl. 15:23.
Citera
2022-03-12, 15:20
Medlem
Citat:
Tvärtom, jag kan se att det är mot sunt förnuft att apple har så stor värdering så att den jämställs med samtliga företag i ett så stort land som England. Det räcker med att iphone blir ute, den ger majoriteten av apples vinst, så är apples börskurs körd.
Antar att du menar london stock exchange när du pratar om ”englandbörsen”, LSE har en market cap på cirka 4 biljarder USD medan Apple peakade på 2.9 så din jämförelse är fel med nästan hela Spaniens BNP. Sen så visar inte LSE värdet på samtliga företag i England utan endast de företag som är noterade där.

Edit:
5 biljarder USD är rätt siffra, hade din felräkning varit ett lands BNP hade det varit världens 8 största ekonomi.
Senast redigerad av Teriir 2022-03-12 kl. 15:26.
Citera
2022-03-12, 15:25
Medlem
Citat:

Du talar om tomte racet? Då steg ju börsen men du kanske kollade på Kalle Anka då?
Citera
2022-03-12, 15:37
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, men du gjorde ändå en fin vinst när du klev ur i Jan
Åhå en senior Mafia brother, nice!
Ok, bra, blev orolig att du hade gått och blivit full blown FOMO under rådande osäkra omständigheter med planen att kasta in pengapåsen i en sk YOLO

Ja, och 18:e Mars är det quadrople witching day. Det där med witching day fattar jag dock inte hypen kring nu, verkar inte vara något speciellt att nyttja där. Om du/någon tycker något där, dela gärna med er. Känns som att allt överskuggas av FOMC samt vad Putin hittar på. Vi har dessutom ECB som kommit ur garderoben med höknäsa och pratar om att dra ned stödköp till sommaren, ack denna skenande inflation. Who saw it coming förutom The Bajsis Samt en marknad som reagerar på dagsrubriker. These are mysterious times, så det gäller att watch our asses och hänga med i nyhetsflödet.

Det är väl att optioner löper ut, Bajsis har skrivit om det i en annan tråd och jag har läst en del om det på Vitards. Inte grottat in i det mer än att vara uppmärksam på hög volla och senast när det var quad witching day så slaktades stålaktierna ordentligt.
Jag tror - spekulerar - i att hela finansmarknaden kommer testas i sina grundvalar närmsta månaderna och bara för att ta på min nyputsade foliehatt så tycker jag mig se ett mönster med "the great reset", det "ska" krascha snarare förr än senare. Kan rekommendera att läsa Klaus Schwabs böcker, det är som att läsa dystopiska skräckböcker som ligger som en guideline för framtiden.
Därav att jag klev ur, tyckte att allting hände för snabbt. Corona ut genom bakdörren och in kliver Ryssland och startar ett krig i Europa. Lita inte på slumpen som GW brukar säga...
Men! Tror fortfarande på ZIM och att kursen kan röra sig upp mot 100-120 dollar gott och väl. Än så länge printar dom pengar likt inget annat. Faller kursen ned till 70-75 dollar innan x-dagen kommer jag gå in ordentligt. Likaså tror jag att SSAB och NHY kommer fortsätta uppåt ett tag till och ganska snart kommer ganska ordentliga utdelningar där med.
Min tanke är inte direkt långa positioner... tänkt att skala in mig på röda dagar och hålla till sommaren isch. Nu är det gambling för egen del, långt ifrån samma belopp som jag sålde av nyligen som jag kommer gå in med.

Sett att du köpt på dig en del grön energi... ägde NEL, Powercell, Cell Impact, Orsted och Vestas 2020. Följt NEL och Powercell och haft flera lägen att gå in sista månaderna i NEL när det dippat ned mot 12nkr och Powercell kring 130-140 sek. Inte haft mage att gå in dock, det var innan Ukraina. Bolagen gör inte några vinster och trodde att det skulle fortsätta drilla nedåt. Hoppas du gjort en slant
Citera
2022-03-12, 15:44
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Du talar om tomte racet? Då steg ju börsen men du kanske kollade på Kalle Anka då?
Det går inte att tolka din fråga. Börserna toppade 28 december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in