Citat:
Ursprungligen postat av
Dr.Necessitas
Vilka "attacker"? Lägger du in en militär attack på Sverige i "vedergällningsåtgärder"? Kan ju lika gärna "bara" handla om att de (påstår sig) programmerar en stridsspets på Stockholms koordinater utan avsikt att avfyra, bara skrämmas. Eller att de (Ryssland) för alltid kommer att bojkotta IKEA-produkter.
För övrigt: Om en stridsspets (föga troligt) avfyras från endera part, så kommer det tveklöst att härröra till ett beslut eller (fel)steg som har tagits och begåtts av väst. Putin är hemsk, och jag fruktar honom (däremot lider jag med såväl ryska som ukrainska civila). Men jag köper inte att han skulle vara galen, låt vara den som startar ett kärnvapenkrig.
För min del håller jag ett lika vakande öga på "senil"-Biden som jag gör på "galne" Putin. För att inte tala om "hjälten" Zelenskyy, som ju upprepande bölar efter att få lyckas dra in NATO i ett krig där de inte har att göra. En jävla cirkus alltihop.
Nä! Jag hade helst velat att EU sköter detta själva. Men fet chans, liksom.
Jag hoppas att du har rätt om Putin, men tror att du har fel.
Gång på gång sedan 2007 har samma scenario inträffat. Putin säger något, hotar med något, ledarna i väst tror inte på honom, sen gör han precis det han varnade för och väst blir chockade.
Nu har han hotat med kärnvapen minst två gånger de sista dagarna. Och ingen tror att han menar allvar.