2022-03-12, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Vilka "attacker"? Lägger du in en militär attack på Sverige i "vedergällningsåtgärder"? Kan ju lika gärna "bara" handla om att de (påstår sig) programmerar en stridsspets på Stockholms koordinater utan avsikt att avfyra, bara skrämmas. Eller att de (Ryssland) för alltid kommer att bojkotta IKEA-produkter.

För övrigt: Om en stridsspets (föga troligt) avfyras från endera part, så kommer det tveklöst att härröra till ett beslut eller (fel)steg som har tagits och begåtts av väst. Putin är hemsk, och jag fruktar honom (däremot lider jag med såväl ryska som ukrainska civila). Men jag köper inte att han skulle vara galen, låt vara den som startar ett kärnvapenkrig.

För min del håller jag ett lika vakande öga på "senil"-Biden som jag gör på "galne" Putin. För att inte tala om "hjälten" Zelenskyy, som ju upprepande bölar efter att få lyckas dra in NATO i ett krig där de inte har att göra. En jävla cirkus alltihop.

Nä! Jag hade helst velat att EU sköter detta själva. Men fet chans, liksom.

Jag hoppas att du har rätt om Putin, men tror att du har fel.

Gång på gång sedan 2007 har samma scenario inträffat. Putin säger något, hotar med något, ledarna i väst tror inte på honom, sen gör han precis det han varnade för och väst blir chockade.

Nu har han hotat med kärnvapen minst två gånger de sista dagarna. Och ingen tror att han menar allvar.
Citera
2022-03-12, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Behövs inte, t ex är Kiev omringat, lycka till att förse Kiev med vapen utifrån 😎

Någon stolle påstår ju att UA fortfarande har flyg i luften, eller ett fungerande flygfält.. de kan ju försöka landa där 😉

Får ändå inte plats fler vapen i Kiev nu. Det är fullt. Ryssarna verkar för övrigt inte kunna omringa en lada och dödar bara kvinnor och barn. Friska kvinnor är för svårt men sjukhus går bra.
Citera
2022-03-12, 13:06
Medlem
Jag ser att många som är pro-Ryssland försätter med narrativet att Ukraina har dödat 14 000 ryssar (som bor i Ukraina) sedan 2014. Att 13-14 000 personer har dött är korrekt. Vad som blir fel är att majoriteten av dem är inte civila, utan militärer och separatister från båda sidor. Samtliga är heller inte ryssar. Separatister från båda sidor har begått hemska brott mot civila. Pro-ryssar tar en siffra och hittar på ett narrativ som ska kunna användas som en ursäkt för att gå in i ett annat land.
Citera
2022-03-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Danska och svenska flygvapnet är ute och patrullerar gränserna tillsammans:

https://www.instagram.com/p/Ca_6XibAXe2/?utm_medium=share_sheet
https://twitter.com/forsvaretdk/status/1502580955516657672
Det är bra. JAS-39C med IRIS-T och extra bränsletankar (drop tank) samt Litening III pod tycker jag det ser ut som.
Citera
2022-03-12, 13:07
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Varför inte använda sig av Tjetjener och Syrier? Om NATO är ett hot sparar han gladeligen sina främsta.

Tjetjener är däremot inga reserver på något sätt och vis. Detta är kaukaser (vita) muslimer som är det närmaste som finns till vikingar - riktiga barbarer.

Och Kadyrov är Putin lojal.

Det är nog endast ryssar (och kanske Zimbabwier) som anser att ”barbarer” är ett positivt omdöme.

Och avseende Putins muslimska legoknektar så kommer Ukrainarna sannolikt göra slarvsylta av de där ayatollorna oavsett om de kallar sig tjetjener eller syrier. Getknullare som getknullare. Gick ju inte så bra för tjetjenerna i deras första försök till angrep…

Tjetjener är ”vita”. Sagt av en ryssmongol. 😆😆😆
Citera
2022-03-12, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag ser att många som är pro-Ryssland försätter med narrativet att Ukraina har dödat 14 000 ryssar (som bor i Ukraina) sedan 2014. Att 13-14 000 personer har dött är korrekt. Vad som blir fel är att majoriteten av dem är inte civila, utan militärer och separatister från båda sidor. Samtliga är heller inte ryssar. Separatister från båda sidor har begått hemska brott mot civila. Pro-ryssar tar en siffra och hittar på ett narrativ som ska kunna användas som en ursäkt för att gå in i ett annat land.

Sanningen - den tar vi sen - efter kriget.
Citera
2022-03-12, 13:08
Moderator
-Info-s avatar
Här finns en annan karta över det territorium som ryssarna erövrat efter ca 2 veckors krig:

Citat:
Military situation as of 12 March 2022

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine#/media/File:2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg

Om man bortser från de områden som ryssarna ockuperade innan invasionen av Ukraina, så ser man att deras framsteg varit väldigt blygsamma, sett till hela landet. I söder har de dock tagit en del områden.
Citera
2022-03-12, 13:10
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
AB:

Avses att börja beskjuta transporter utanför Ukrainas gräns?

Absolut är det transporter utanför Ukrainas gräns som avses. Varför skulle dom varna USA för att dom kan tänkas bomba transporter inne i Ukraina?
Citera
2022-03-12, 13:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Se, du ger dig inte med ditt trams.
Det är inte trams, det är en prediktiv spekulation med utgång i hur ryssen gillar att bete sig.
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Detta är ett scenario som oroar mig.

Jag är inte övertygad om - och jag tror inte heller att Putin är övertygad om - att Väst faktiskt tar den röda linjen vid kärnvapen på allvar.

Det kommer finnas en frestelse att inte agera då heller. Det kanske bara är en gång, och så vidare.

Och faller man för denna frestelse så kommer Putin att få vad han vill.
I det läget vore det trevligt om konspirationsteorierna om västs vädervapen vore sanna så att en virvelstorm uppstår som blåser allt radioaktivt damm rakt in i Ryssland, till Kina och kanske även till Iran som ju alla fram tills då tyckt att Ryssland är något bra.
Citera
2022-03-12, 13:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns en annan karta över det territorium som ryssarna erövrat efter ca 2 veckors krig:

Om man bortser från de områden som ryssarna ockuperade innan invasionen av Ukraina, så ser man att deras framsteg varit väldigt blygsamma, sett till hela landet. I söder har de dock tagit en del områden.
Iofs verkar reträtten till Kherson varit planerad i förväg av UA.
Citera
2022-03-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Skulle nästan tro att det är högre än så med tacken på hur mycket stridsvagnar dom grillar hur lätt som helst.

Ja, en på 100 är väl närmare sanningen egentligen Men det blir lite för mycket för rysstrollen att höra.
Citera
2022-03-12, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Palestinier har inte fri rörlighet in och ut ur ockuperade områden. Tunnlar hör till 2014. Egypten begränsar inte längre varor på samma sätt men är oerhört noga med att ha koll på vad som går in och ut ur landet.

Det finns inga fighters i lägren i Libanon idiot. Libanon tillåter inte palestinierna detta.

Hur var det med utveckligsstördhetsnivån horfitta?

Du följer inte nyheterna märker jag och eftersom du är utbildad och intellektuell kommer jag att sluta skriva med dig.
Senast redigerad av Ertequsqurttalad 2022-03-12 kl. 13:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in