2022-03-12, 13:00
Medlem
Dr.Necessitass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vi vet ju ej vad eller hur dessa förestående attacker är tänkta att se ut. Kanske väljer de att släppa kemiska stridsmedel över storstäderna, bomba kärnkraftverken, eller avfyra en strid ström av kärnvapenbestyckade robotar

Vilka "attacker"? Lägger du in en militär attack på Sverige i "vedergällningsåtgärder"? Kan ju lika gärna "bara" handla om att de (påstår sig) programmerar en stridsspets på Stockholms koordinater utan avsikt att avfyra, bara skrämmas. Eller att de (Ryssland) för alltid kommer att bojkotta IKEA-produkter.

För övrigt: Om en stridsspets (föga troligt) avfyras från endera part, så kommer det tveklöst att härröra till ett beslut eller (fel)steg som har tagits och begåtts av väst. Putin är hemsk, och jag fruktar honom (däremot lider jag med såväl ryska som ukrainska civila). Men jag köper inte att han skulle vara galen, låt vara den som startar ett kärnvapenkrig.

För min del håller jag ett lika vakande öga på "senil"-Biden som jag gör på "galne" Putin. För att inte tala om "hjälten" Zelenskyy, som ju upprepande bölar efter att få lyckas dra in NATO i ett krig där de inte har att göra. En jävla cirkus alltihop.

Nä! Jag hade helst velat att EU sköter detta själva. Men fet chans, liksom.
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
När kriget tagit slut, oavsett vem som vinner är säkert inte så många företag från väst så pigga på att investera i Ukraina. Det här överfallet och kriget kan ju upprepas. Det blir inget stabilt styre eller situation. Hemsk framtid.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vi har alla rätt att vara skadeglada när motsidan har fel, det kan jag ge dig.

Jag kommer inte vara skadeglad om det inte inträffar. Snarare glad att det just inte inträffade.

Citat:
Använder Ryssland sina kärnvapen så passeras en röd linje som gör att de aldrig kan komma tillbaks och bli en del av världen igen.

Det finns ingen sådan fras med "röda linjer" som biter på Ryssland och det vet Biden om. Obama kunde köra med sådan härskarteknik mot Syrien, ett litet land. Med Ryssland går det inte.

Citat:
En false flag mot en kärnanläggning där man skyller på Ukraina däremot, blir som med nedskjutningen av passagerarplanet eller bombningen av Belarus igår: Plausible deniability och ingen kan bevisa motsatsen förrän oberoende inspektörer släpps in, vilket såklart inte sker.

Se, du ger dig inte med ditt trams.
Citera
2022-03-12, 13:01
Medlem
rotesaus avatar
AB:
Citat:
Ryssland varnar nu USA för att vapenleveranserna till Ukraina kan bli "militära mål".

– Vi har varnat USA för att det är ett farligt drag att förse Ukraina med vapen och att det är handlingar som gör konvojerna till legitima mål, säger vice utrikesministern, enligt Ria Novosti.

Avses att börja beskjuta transporter utanför Ukrainas gräns?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Om den goda sidan vinner så är det så.Bara för att din sida förlorar behöver du inte sätta gråten i halsen. Som jag sa tidigare man ville lösa det diplomatiskt men skådespelaren Zelensky och Marionetten Biden hade andra planer.

Du verkar mer sur över att Putin backar upp det han säger. Vad tycker du han borde ha gjort låta nato trampa in på hans territorium bara?
I bland kommer en Freudian slip från Putin-vännerna. Ukraina är alltså ”Putins territorium” enligt dig; någon annan tolkning finns inte.

Där har vi krigsorsaken och anledningen till varför Ryssland kommer att lita under sanktioner i åratal, kanske decennier.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Medborgarna i St Petersburg vill fortsätta sina liv i västerlänsk lyx - Högklackade skor o Iphones - Hela den regionen kan snabbt vändas mot Moskva.

Ja jag tror i överhuvud taget att folk i större städer inte är så sugna på att gå tillbaka till Sovjets ransoneringar och isolering. Jag såg också ett reportage som sa att Ryssarna reser extremt mycket på utlandssemester och de kommer ju bli sura när det är reseförbud nästan överallt. Kul att åka på charter till Iran liksom. Plus att deras rubel kommer att vara värdelösa på alla semesterorter i utlandet.
Citera
2022-03-12, 13:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Enligt vem? SVT? CNN? Expressen?

De har haft fel om allt, om och om igen..

Ryssarna rullar igenom, obehindrat hela Ukraina. De möter inga miliser eller folkmotstånd, visst en och annan har gått på Zelenskys lögner om "Putin vill mörda alla Ukrainare!" men de flesta bryr sig inte mer eller mindre.

Nja det var enligt vad jag tror ! Utifrån det jag beskrev Ukrainas historia! Läs om krigen 1917-1922 . Men vi får väl se
Citera
2022-03-12, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
AB:

Avses att börja beskjuta transporter utanför Ukrainas gräns?

Behövs inte, t ex är Kiev omringat, lycka till att förse Kiev med vapen utifrån 😎

Någon stolle påstår ju att UA fortfarande har flyg i luften, eller ett fungerande flygfält.. de kan ju försöka landa där 😉
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Vad menar du med "de skyldiga"? De seriösa Rysslandskännare jag har hört menar unisont att det är hans krig. Högt uppsatta på försvars- och utrikesministeriet var fullt medvetna om hur det skulle gå, men ingen kan eller vågar säga ifrån.

Den skyldige är Putin självt. Det är hans krig och hans gigantiska misstag.

Nu hann jag glömma var jag läste det men det avdelningschef och underhuggare som skrev någon plan eller analys
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Hur ska CIA lyckas med det? Facebook m.m är redan bannat i Ryssland 😉

Typ som i Afghanistan, ge stingerrobotar till tjetjenska islamister? Men jag vet inte om de kan lyckas, de borde försöka i alla fall.
Citera
2022-03-12, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
448:de robot brigaden var den sista som använde Tochka och de gick över till Iskander i december 2019.
Ryssland har endast Iskander i aktiv tjänst hos sina brigader, Iskander har ersatt Tochka i Ryssland.
Ukraina använder fortfarande Tochka aktivt i sina robot brigader.

Iskander har en operativ räckvidom kanske 600 km..

Just nu står de i Vitryssland på ca 200 Km nord om Kiev och dundrar.
Citera
2022-03-12, 13:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Det kan inte vara så att folk börjar fatta att det är Ryssarna som är dom goda i den här konflikten?

Vi behöver inte gå in på vad NATO har gjort i mellanöstern. Ni är per automatik diskvalificerade från att yttra er.
Vad har Ukrainas folk och deras rätt till fred och självbestämmande inom erkända gränser med USA, NATO eller mellanöstern att göra?

Svar: ingenting, om man inte är besatt av ’whataboutism’ pch gör vad som helst för att ursäkta Rysslands svek mot ingångna avtal och krig mot ett grannland.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-03-12 kl. 13:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in