Citat:
Ursprungligen postat av
Stone
Vi skulle reagera likadant om Ryssland invaderade Europa. Skulle du säga samma sak? Beklaga dig om att svunna tider var bättre eller acceptera den nya ordningen där Putin är landsfader?
Det är lite oklart vad du menar men jag antar att du syftar på att vi följer en liberal världsordning för att Västmakterna vann andra världskriget. En märklig inställning till världen. Men den säger mer om dig än om världen så jag låter den stå oemotsagd.
Personligen så uppskattar jag inte den liberala världsordningen för att den genomdrivits av segrarna med överlägsen vapenmakt utan för att den helt enkelt fungerar. Det har varit försvinnande få krig i den civiliserade världen under de senaste 75 åren. Jämför du med perioden 1870-1945 är skillnaden slående.
Citat:
Ursprungligen postat av
InteAntiVaxxer
Principen har inte tjänat väl, då vi ju haft flera amerikanska krig sedan 1945. Att säga att detta krig är fel, med hänvisning till en princip som är helt satt ur spel, blir då helt enkelt ett dåligt argument.
Oavsett hur man räknar har det varit mycket färre krig 1945-2022 än 1868-1945. Så det är svårt att hävda att principerna inte fungerar alls. Mellanstatliga krig med statsterritoriella förändringar, sådant som FN instiftades för att förhindra, har vi i princip inte haft några alls av efter 1945.
Citat:
Man mobbar Ryssland och pressar in dom i ett hörn. Jag som tror på neutralitet och diplomati tror att denna strategi är dålig strategi.
Saken är ju den att om Ryssland bara hade följt spelreglerna och nöjt sig med att pumpa in vapen och "frivilliga" i sina klientstater i Donetsk och Luhansk så hade man kommit undan med allt och uppnått rimliga målsättningar till ett billigt pris. Nu blev man giriga och trodde att man kunde få betydligt mer utan att det skulle kosta mer. Både neutraliteten och diplomatin försvann när de ryska kryssningsmissilerna slog ned över hela Ukraina. Att komma och gnälla om en diplomatisk lösning nu är bara löjligt.