2022-03-12, 11:43
  #121
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Vad får dig att tro det?

2056 kärnvapen har redan detonerats via test och jorden är fortfarande beboelig, ingen katastrof inträffade.

Har dom detonerats samtidigt i beboeliga ställen?
Citera
2022-03-12, 11:46
  #122
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vi skulle reagera likadant om Ryssland invaderade Europa. Skulle du säga samma sak? Beklaga dig om att svunna tider var bättre eller acceptera den nya ordningen där Putin är landsfader?

Det är lite oklart vad du menar men jag antar att du syftar på att vi följer en liberal världsordning för att Västmakterna vann andra världskriget. En märklig inställning till världen. Men den säger mer om dig än om världen så jag låter den stå oemotsagd.

Personligen så uppskattar jag inte den liberala världsordningen för att den genomdrivits av segrarna med överlägsen vapenmakt utan för att den helt enkelt fungerar. Det har varit försvinnande få krig i den civiliserade världen under de senaste 75 åren. Jämför du med perioden 1870-1945 är skillnaden slående.

Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Principen har inte tjänat väl, då vi ju haft flera amerikanska krig sedan 1945. Att säga att detta krig är fel, med hänvisning till en princip som är helt satt ur spel, blir då helt enkelt ett dåligt argument.

Oavsett hur man räknar har det varit mycket färre krig 1945-2022 än 1868-1945. Så det är svårt att hävda att principerna inte fungerar alls. Mellanstatliga krig med statsterritoriella förändringar, sådant som FN instiftades för att förhindra, har vi i princip inte haft några alls av efter 1945.

Citat:
Man mobbar Ryssland och pressar in dom i ett hörn. Jag som tror på neutralitet och diplomati tror att denna strategi är dålig strategi.

Saken är ju den att om Ryssland bara hade följt spelreglerna och nöjt sig med att pumpa in vapen och "frivilliga" i sina klientstater i Donetsk och Luhansk så hade man kommit undan med allt och uppnått rimliga målsättningar till ett billigt pris. Nu blev man giriga och trodde att man kunde få betydligt mer utan att det skulle kosta mer. Både neutraliteten och diplomatin försvann när de ryska kryssningsmissilerna slog ned över hela Ukraina. Att komma och gnälla om en diplomatisk lösning nu är bara löjligt.
Citera
2022-03-12, 11:47
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Eftersom du är på en nivå där du tror skenenade oljepriser endast påverkar hur ofta privatbilister tar bilen (och inte ALLT i ekonomin) och att 70 miljoner ton vete går att jämföra med lite olivolja (där det förstnämnda kan leda till svält i fattiga länder [och konstgödsel är en viktig del för ALL annan odling]) tänker jag inte bemöta ditt inlägg i detalj, utan bara konstatera att poängen tycks ha gått förlorad: Rysslands påverkan på världsekonomin är långt större än vad BNP indikerar.

En negativ konsekvens för ekonomin som det inte talats om är beslutet att stänga ut Ryssland ur betalsystemen.

Pengar och betalsystem är värdefulla därför att de är universiellt gångbara. Dvs ett betalsystem vill expandera och nå så månfasen möjligt. Ens VISA-kort med saldo på 10 miljoner är värdelöst om mottagaren inte kan använda VISA. Av den anledningen riskerar betalsystemen på sikt att bli svagare och därmed värdelösa i och med beslutet att stänga ut Ryssland.
Citera
2022-03-12, 11:47
  #124
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Hur var ett fritt Ukraina ett hot mot Rysslands existens? Är Finland också ett existentiellt hot mot Ryssland? Om Putin nu efter offensiven lyckas bevara Rysslands existens - är han nöjd över resultatet?
Man måste faktiskt utgå från att Putin verkligen tror på det han säger, att han talar "sanning" enligt sin världsbild. Och då är Ukraina infiltrerat av nazister och det är bäst för världen om man dödar dem. han kommer även att återta Estland Lettland Litauen på något sätt. Jag hade faktiskt flytt därifrån om jag bodde där.

Den som läser Hitlers Mein Kampf kan se att allting står där som sedan utfördes i Tyskland 1935-45. Synd att ingen, varken i väst eller tyskarna själva, trodde på den boken.
Citera
2022-03-12, 11:52
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvret
Det är krig i Ukraina för att Ukraina inte är med i NATO. Putin vågar ej invadera ett NATO-land.
Det är därför det blir krig i Ukraina, för att Ukraina höll på och gå med i Nato.

Citat:
Ja, kan ett land komma undan med invasioner fortsätter de ofta. Därför det är viktigt ej låta Ryssland komma undan.
Tyvärr ser vi inte detta i världspolitiken. Case in point: USA
Citera
2022-03-12, 11:53
  #126
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
Ryssland invadera innan Ukraina fick 3000 kärnvapen.
Nej de invaderade efter att Ukraina gav bort 3000 kärnvapen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_weapons_and_Ukraine
Citera
2022-03-12, 11:58
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Vad får dig att tro det?

2056 kärnvapen har redan detonerats via test och jorden är fortfarande beboelig, ingen katastrof inträffade.

Kanske för att 75% av dessa har detonerats under jord och resten på testområden, förutom de två i Japan 1945 förstås.

Idag har USA och Ryssland tusentals kärnvapen redo för avfyrning. Tror du att de är riktade mot ödemarken?
Citera
2022-03-12, 12:04
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Mearsheimer har flera gånger klargjort att det är en teori som han arbetar med. Men om man använder teorin om offensiv realism för att analysera verkligheten (som handlar om hur stormakter agerar) så får man rätt ungefär 75 % av fallen (vilket är rätt framgångsrikt i denna komplicerade värld).

Det fel som många gör är att blanda in frågor om rätt/fel och moral. Vilket vi svenskar tenderar att göra eftersom vi är marinerade i det sättet att tänka.

Mearsheimer analyserar bara situationen som den rent faktiskt ser ut utan att ta med frågor om rätt eller fel eftersom stormakter genom hela den kända världshistorien agerat som de har agerat. Vi behöver bara backa bandet till NATOs terrorbombningar av Serbien i slutet av 1990 talet för att se hur meningslöst det är att tro att det är fråga om gott/ont/moral.

För att förstå vad Mearsheimer säger (han är f.ö. klassiskt liberal själv) måste man försöka ta bort moraliskt tänkande för att förstå vad som händer och om möjligt vad som riskerar kommer att komma att hända.

Stort tack!

Moget, välskrivet och intelligent inlägg utan en enda svordom. Så långt från de hetsande hatarna man kan komma.

Men de lär tyvärr inte lyssna på Mearsheimer. Varför skulle de det? De vet ju redan allt i fråga om Putins förhållningssätt, om biolabben och att det blir en walk in the park att ersätta den ryska olje- och gasförsörjningen med alternativa källor. Så bekvämt det kan vara!

Tyvärr tycks de hysa en enorm aggressivitet inom sig som måste kanaliseras på något. Och visst, om de jublar över varje stackars rysk tonåring som dör under plågor, får skriva PUTLER och PUTAIN och skrika RYSSTROLL åt dem som verkligen vill veta, så är det förstås bättre än att de går ut och slår ner små damer. Men det är svårt att känna någon större respekt för sådana enögda ”experter”.

Tack till alla er som håller stilen.
Citera
2022-03-12, 12:08
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Stort tack!

Moget, välskrivet och intelligent inlägg utan en enda svordom. Så långt från de hetsande hatarna man kan komma.

Men de lär tyvärr inte lyssna på Mearsheimer. Varför skulle de det? De vet ju redan allt i fråga om Putins förhållningssätt, om biolabben och att det blir en walk in the park att ersätta den ryska olje- och gasförsörjningen med alternativa källor. Så bekvämt det kan vara!

Tyvärr tycks de hysa en enorm aggressivitet inom sig som måste kanaliseras på något. Och visst, om de jublar över varje stackars rysk tonåring som dör under plågor, får skriva PUTLER och PUTAIN och skrika RYSSTROLL åt dem som verkligen vill veta, så är det förstås bättre än att de går ut och slår ner små damer. Men det är svårt att känna någon större respekt för sådana enögda ”experter”.

Tack till alla er som håller stilen.

Ja till och med Zuckerbergs Facebook/Meta har nu ändrat sina riktlinjer så att vi i pöbeln kan tillåtas ha våra 2 minuter att rent koncentrerat hat.

Men tråden handlar om Mearsheimers teori om offensiv realism och jag önskar att det fanns i vart fall några inom vår svenska regering som kunde ta sig tid att se ett par föreläsningar av Mearsheimer. Han har som han själv poängterar inte alltid rätt. Men om teorin om offensiv realism kan förutse 75 % av det utfall som kommer så behövs det folk som kan förstå och tillämpa den.
__________________
Senast redigerad av Ottokar 2022-03-12 kl. 12:14.
Citera
2022-03-12, 12:09
  #130
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
En negativ konsekvens för ekonomin som det inte talats om är beslutet att stänga ut Ryssland ur betalsystemen.

Pengar och betalsystem är värdefulla därför att de är universiellt gångbara. Dvs ett betalsystem vill expandera och nå så månfasen möjligt. Ens VISA-kort med saldo på 10 miljoner är värdelöst om mottagaren inte kan använda VISA. Av den anledningen riskerar betalsystemen på sikt att bli svagare och därmed värdelösa i och med beslutet att stänga ut Ryssland.

Ja, när den här soppan är slut finns det anledning att tro att UnionPay och RMB har blivit starkare och VISA/MasterCard och USD svagare (om det är ett pris som är värt att betala för att det "känns rätt" nu vet jag inte).
Citera
2022-03-12, 12:12
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Här beskriver den världsberömda Professorn John Mearshimer som studerat detta i hela sitt liv, exakt varför journalister och kolumnister i väst har fel om Ukraina-Ryssland kriget och talar dessutom om vad som kommer hända, och varför Ryssland aldrig kommer ge upp detta. Detta är ett existentiellt hot för dem, så de kommer ge allt de har. Även om de förlorar sin arme så kommer de börja använda större och större kanoner och även kärnvapen för att helt platta till Ukraina, vilket är mycket farligare än om de vinner kriget, för då riskerar vi alla att dras in i ett ovinnbart krig. Det bästa som kan hända enligt honom är om Ukraina ger upp, allt annat leder till onödigt lidande och död i ett ovinnbart krig, med en konstant expanderande risk för resten av världen ju längre tid detta drar ut på tiden..

https://youtu.be/T6mw9U62ZJU

Denna gubbe har oftast rätt, har han rätt även denna gång? Här kan du se hur han förutstpådde 5 saker redan 2011 som vi idag kan se att han hade rätt om, bland annat att USA skulle förlora Afghanistankriget https://youtu.be/sKFHe0Y6c_0

Eller tycker du det är värt att "chansa" på att Ryssen förlorar hela sin armé och att Ryssen kommer lugna sig utan att använda större bomber för att göra slut på detta existentiella hot? En dåres chansning, anser jag.
Det blir inget bra prejudikat för världen i framtiden. Om varje diktator som hotar med kärnvapen bör få invadera sina grannländer utan motstånd eller reaktion från omvärlden.
Citera
2022-03-12, 12:25
  #132
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Baltikum, tidigare sovjetnationer, anslöt till NATO. Där svalde Ryssland sin stolthet. Men att göra det gång på gång bådar inte gott och någon gång måste man säga stopp.

Sedan är ju Baltikum inget större militärt hot mot Ryssland. Baltstaterna är helt omringade av Ryssland, Belarus och Kaliningrad. Med Ukraina i NATO blir det tvärtom - nu har plötsligt Belarus fiender på tre flanker och NATO befinner sig 35 mil från Volgograd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in