2022-03-12, 00:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Så förklara för mig, hur mycket kostar det att ladda en elbil på låt oss säga, Circle K. Deras snabbladdare alltså.

Om jag laddar från 5% upp till 100 alltså.
Hur snabbt? Och hur mycket kostar det?

Finns det billigare alternativ?

Jag har förövrigt inte möjlighet att ladda bil hemma då jag bor i lägenhet. Men blir jag fastanställd på mitt jobb så kan jag ladda bilen där vilket är nice

Låter inte som att du har satt in dig i ämnet tillräckligt mycket.

Dina förutsättningar är inte de bästa, det kommer bli dyrt och jobbigt för dig att ha elbil, tyvärr.

Att enbart ladda på offentliga betalstationer blir svindyrt, speciellt om du ska snabbladda (CCS), då är du i princip uppe i samma pris som en bensin/dieselbil eller till och med dyrare..
Snabbladda ska inte heller göra varje dag, för då skadar du batteriet.

Laddar du på offentliga AC-laddare (långsamladdare) så är det lite billigare men fortfarande dyrt i längden, dessutom tar det flera timmar att ladda då..

Den gamla grundregeln gäller fortfarande: kan du inte ladda hemma, så köp ingen elbil.
Citera
2022-03-12, 00:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Okej, så om jag ska åka och besöka mina föräldrar utanför Västerås så är det ca 37 mil.

Om det blir en elbil så blir det nog en MG Marvel R som har 70 kW. Räcker det hela vägen eller måste jag stanna och tanka halvvägs te.x?

Då måste du stanna och ladda.
37 mil skulle du möjligtvis klara rent teoretiskt.. med defensiv körning i max 70 km/h sommartid, utan motvind, med ACn avstängd..

En mer realistisk räckvidd för den bilen är 25-30 mil på sommaren och 20-25 mil på vintern.
Citera
2022-03-12, 00:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Vi har vardagsrummet precis mot parkeringen (ca 4-5 meter från balkondörren, vi bor på bottenplan)

Vågar man dra en kabel från vardagsrummet till bilen som står parkerad precis framför lägenheten måntro? Elräkningen är ändå "gratis", är inbakad i hyran.

Förutom att du riskerar sätta eld på huset.. så tar det 2 dygn att ladda bilen full via vanligt uttag.
Citera
2022-03-12, 00:36
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du kan inte ladda en elbil snabbt med en 1,5kW-kabel nej. Du behöver minst 5-10kW och den måste installeras av en elektriker.

Inte snabbt, men ha den på under dagarna (spenderar oftast dagarna hemma)
Citera
2022-03-12, 00:41
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Låter inte som att du har satt in dig i ämnet tillräckligt mycket.

Dina förutsättningar är inte de bästa, det kommer bli dyrt och jobbigt för dig att ha elbil, tyvärr.

Att enbart ladda på offentliga betalstationer blir svindyrt, speciellt om du ska snabbladda (CCS), då är du i princip uppe i samma pris som en bensin/dieselbil eller till och med dyrare..
Snabbladda ska inte heller göra varje dag, för då skadar du batteriet.

Laddar du på offentliga AC-laddare (långsamladdare) så är det lite billigare men fortfarande dyrt i längden, dessutom tar det flera timmar att ladda då..

Den gamla grundregeln gäller fortfarande: kan du inte ladda hemma, så köp ingen elbil.

Är nog så tyvärr.

Men har flera på jobbet som inte har möjlighet att ladda sina elbilar hemma, men är fastanställda och laddar sin bilar på jobbet. Brukar hamna på 150 kr i månaden för dem
Citera
2022-03-12, 06:47
Medlem
För mig som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda hemma, utan är beroende av det publika nätet kostar det 399:- i månaden med laddabonnemang från MER. Abonnemanget ger mig 450 kwh i månaden, inkl. snabbladdbing. På vintern gör detta att jag hamnar under 2:- milen, trots att jag bor i lägenhet.
Citera
2022-03-12, 07:01
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Inte snabbt, men ha den på under dagarna (spenderar oftast dagarna hemma)

Jo men om det är 50kWh i batteriet så tar det mer än 34 timmar att ladda med en 1,5kW kabel. Du vill dessutom ladda bilen på natten eftersom det är betydligt billigare då.
Citera
2022-03-12, 09:54
Medlem
Kosmos.s avatar
Hur långt är ett snöre?....

Beror för fan helt och hållet på var du bor och vad du har för elavtal.

Om du inte märkt så är Sverige uppdelat i fyra elzoner. Norrland har typ 40 ggr billigare el än södra zonen tack vare vår pissregering.
Citera
2022-03-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Lägenhet är inget problem, bara man har laddning vid sin parkering.

Klarat mig bra så i tre år nu. Hyr laddplats vid jobbet istället. Skulle säga att med laddplats hemma eller på jobbet funkar det fint, så länge man inte har nån idiotpendling på massa mil.
Citera
2022-03-12, 12:09
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Elbilar är dom bilar som håller värdet bäst. Finns dom som lyckas sälja sina elbilar dyrare efter 6-12 mån än dom köpte bilarna.
Det varierar uppenbarligen enormt och en bil som Zoe har bevisligen en lika stor värdeförlust som den dyraste BMW:
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Om batteriet idag kostar 100.000 kr extra och bilen kör 20.000 mil så måste man hur som helst lägga på 5 kr per mil på batterikostnaden. Om det är som det stämmer att de tunga elbilarna dessutom sliter dubelt så mycket däck som kostar mycket mer så försvinner 5 kr per mil till.

Så ekonomiskt har du ingenting at vinna med en elbil. Räcker med att göra analysen vid ett elpris på 2 kr/kwd som vi hade i Sverige i januari så ser man det.

Om man inte köper en tre år gammal Zoe, som man ju får för batterikostnaden. Den borde ge ganska bra milkostnad.
Citera
2022-03-12, 12:18
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det varierar uppenbarligen enormt och en bil som Zoe har bevisligen en lika stor värdeförlust som den dyraste BMW:
(FB) Andrahandsvärde: Elbilar i princip osäljbara efter 15.000 mil enligt flera bilfirmor!
Om batteriet idag kostar 100.000 kr extra och bilen kör 20.000 mil så måste man hur som helst lägga på 5 kr per mil på batterikostnaden. Om det är som det stämmer att de tunga elbilarna dessutom sliter dubelt så mycket däck som kostar mycket mer så försvinner 5 kr per mil till.

Det argumentet bygger på att det inte finns någon reparationsservice för batterier. Det börjar redan dyka upp såna och det blir billigare ju fler det finns.
Citera
2022-03-12, 12:21
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det argumentet bygger på att det inte finns någon reparationsservice för batterier. Det börjar redan dyka upp såna och det blir billigare ju fler det finns.
Alla fanbase-formuleringar "det BLIR billigare" är jag lite allergisk mot och när jag köper en dator så tänker jag t.ex inte "den är billigare om 3 år". Det är nu som prisjämförelsen gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in