2022-03-11, 16:05
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
300 kronor i månaden är en liten kostnad i jämförelse att betala för laddning på ett laddställe.

Frågan är om det är inbakat i hyran då, måste fan kolla upp det. För då är det självfallet värt det
Citera
2022-03-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Vad är skillnaden på 50 kW CCS och 50 kW CHAdeMO? Såg att Mcdonalds har det te.x

Olika kontakter. Chademo är en gammal Japansk kontakt som endast nån enstaka japansk bil använder. CCS är standardkontakten som hela världen och Europa använder. 100% av alla nya snabbladdare har CCS och 99% av alla gamla snabbladdare har CCS. Chademo är en utdöende parantes i elbilsvärlden.
Citera
2022-03-11, 18:11
Medlem
Citat:
Okej, så om jag ska åka och besöka mina föräldrar utanför Västerås så är det ca 37 mil.

Om det blir en elbil så blir det nog en MG Marvel R som har 70 kW. Räcker det hela vägen eller måste jag stanna och tanka halvvägs te.x?

370 km x ca 0,24 förbrukning (MG Marvel R förbrukar mer än medelbilen) = ca 88 kW krävs för att köra sträckan. Du startar med 90%, tar ca 10-15 min ladd/kiss/fika-paus på vägen och kommer fram med 10-20% batteri.
Citera
2022-03-11, 18:50
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Olika kontakter. Chademo är en gammal Japansk kontakt som endast nån enstaka japansk bil använder. CCS är standardkontakten som hela världen och Europa använder. 100% av alla nya snabbladdare har CCS och 99% av alla gamla snabbladdare har CCS. Chademo är en utdöende parantes i elbilsvärlden.

Okej tack, då vet jag det
Citera
2022-03-11, 18:51
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
370 km x ca 0,24 förbrukning (MG Marvel R förbrukar mer än medelbilen) = ca 88 kW krävs för att köra sträckan. Du startar med 90%, tar ca 10-15 min ladd/kiss/fika-paus på vägen och kommer fram med 10-20% batteri.

Det låter ju bra ändå!
Citera
2022-03-11, 18:53
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du bor i lägenhet är det helt uppenbart att du måste fixa någon form av laddningslösning till bilen om du ska slippa betala överpriser. Ex. att du har bilen i ett garage där du kan installera laddning eller går ihop flera stycken elbilsägare och köper garageplats där ni installerar laddning.

Vi har vardagsrummet precis mot parkeringen (ca 4-5 meter från balkondörren, vi bor på bottenplan)

Vågar man dra en kabel från vardagsrummet till bilen som står parkerad precis framför lägenheten måntro? Elräkningen är ändå "gratis", är inbakad i hyran.
Citera
2022-03-11, 19:12
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Vi har vardagsrummet precis mot parkeringen (ca 4-5 meter från balkondörren, vi bor på bottenplan)

Vågar man dra en kabel från vardagsrummet till bilen som står parkerad precis framför lägenheten måntro? Elräkningen är ändå "gratis", är inbakad i hyran.

Du kan inte ladda en elbil snabbt med en 1,5kW-kabel nej. Du behöver minst 5-10kW och den måste installeras av en elektriker.
Citera
2022-03-11, 19:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKE
Milkostnad är ju helt beroende på vad det kostat att ladda bilen - hur menar du?
Det är ju som om du skulle ha en bensinbil och ställt frågan: vad kostar det att tanka? Om jag har 5% bensin i tanken och fyller den?

Vad det kostar att tanka beror givetvis på hur stor tanken är (men det påverkas inte av bilens bensinförbrukning). Vad det kostar att köra beror på hur mycket bensin bilen drar (men det påverkas inte av hur stor tank bilen har).
Citera
2022-03-11, 19:31
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:

För att få någon slags uppfattning om storleksordningen på energibehovet kan man tänka att en elbil drar 2 kWh per mil.

Med ett vanlig vägguttag kan du få ut drygt 2kW. Det innebär att du får ladda din bil i en timme för varje mil du tänker köra.

Tänk också på att du då tar ut max ström som säkringen klarar. Du får inte ha någonting annat inkopplat på den säkringen medan laddningen pågår.

(Jag förmodar att det i hyreskontraktet står att "hushållsel" ingår. När hyresvärden upptäcker att du laddar elbilen så kommer han nog att hävda att billaddning inte räknas in i hushållsel.)
Citera
2022-03-11, 21:28
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
6kronor/mil

Och 60kr i värdeminskning per mil.

=66kr/mil
Citera
2022-03-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy

=66kr/mil

Elbilar är dom bilar som håller värdet bäst. Finns dom som lyckas sälja sina elbilar dyrare efter 6-12 mån än dom köpte bilarna.
Citera
2022-03-11, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy

=66kr/mil
Men, asså, nej?! #nollkoll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto