2022-03-11, 03:25
Medlem
Myschs avatar
Så förklara för mig, hur mycket kostar det att ladda en elbil på låt oss säga, Circle K. Deras snabbladdare alltså.

Om jag laddar från 5% upp till 100 alltså.
Hur snabbt? Och hur mycket kostar det?

Finns det billigare alternativ?

Jag har förövrigt inte möjlighet att ladda bil hemma då jag bor i lägenhet. Men blir jag fastanställd på mitt jobb så kan jag ladda bilen där vilket är nice
Citera
2022-03-11, 05:56
Bannlyst
6kronor/mil
Citera
2022-03-11, 06:49
Medlem
För att svara på din fråga måste man veta vilken bil du har och vad det kostar att ladda där du tänker ladda.

Ett räkneexempel: Om ditt batteri är på 50 kWh och priset för laddning 5kr/kW, kostar det ca 250kr att ladda från 0-100%

Hur lång tid det tar beror på vilken bil du har, hur mycket kräm laddststionen kan ge, temp på batteriet samt hur tomt batteriet är när du börjar. De flesta bilmärken anger hur lång tid det tar att ladda bilen.

En bra bil laddar 10-80% på under 20 min. Vanliga bilar typ tesla tar lite längre tid.

Det finns fortfarande ställen där man kan ladda gratis eg utanför vissa matvarubutiker. Gratis=långsamt.

Att kunna ladda hemma eller på jobbet är bästa sättet att få billigt bilåkande.
Citera
2022-03-11, 11:20
Medlem
Bjurras avatar
Den intressanta frågan är inte hur mycket det kostar att ladda bilen utan vad det kostar att köra en mil på el.

Du får kolla på appen chargefinder vilka laddningsalternativ som finns hyfsat nära ditt hem.
Citera
2022-03-11, 11:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch

Jag har förövrigt inte möjlighet att ladda bil hemma då jag bor i lägenhet. Men blir jag fastanställd på mitt jobb så kan jag ladda bilen där vilket är nice

Om du bor i lägenhet är det helt uppenbart att du måste fixa någon form av laddningslösning till bilen om du ska slippa betala överpriser. Ex. att du har bilen i ett garage där du kan installera laddning eller går ihop flera stycken elbilsägare och köper garageplats där ni installerar laddning.
Citera
2022-03-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Den intressanta frågan är inte hur mycket det kostar att ladda bilen utan vad det kostar att köra en mil på el.

Du får kolla på appen chargefinder vilka laddningsalternativ som finns hyfsat nära ditt hem.

Milkostnad är ju helt beroende på vad det kostat att ladda bilen - hur menar du?

Ladda hemma nattetid är billigt! Då kan man komma ner i 1-3 kr per mil även beroende på vilken bil man har och hur man kör. Snabbladdning på station betydligt dyrare.

Det går lätt att svara på frågan med en beräkning av åtgång för laddning vid ett visst elpris. Någon annan får posta ekvationen här.
Citera
2022-03-11, 12:06
Medlem
Citat:
Så förklara för mig, hur mycket kostar det att ladda en elbil på låt oss säga, Circle K. Deras snabbladdare alltså.

Om jag laddar från 5% upp till 100 alltså.
Hur snabbt? Och hur mycket kostar det?

Grundskolematte. Multiplicera priset på elen med kapaciten på batteriet.
Tex en Tesla med 100 kWh batteri som laddar för 1 kr/kWh = 100x1=100 kr
Tex en Skoda med 82 kWh batteri som laddar för 5 kr/kWh = 82x5= 410 kr

Tips! Snabbladdning är mycket dyrare än destinationsladdning. Elbilar ska laddas ner dom är parkerade, inte köras nånstans för att snabbladdas. Destinationsladdning kostar oftast 1-2 kr/kWh.
Citera
2022-03-11, 12:27
Medlem
Vad kostnaden för att ladda 0->100% är egentligen helt irrelevant eftersom man aldrig laddar 0->100%. Elbilar ska helst laddas när dom lämnas parkerade så att man alltid har en laddad bil när man behöver den och behöver inte stanna för att ladda på väg till eller från jobbet.

En genomsnittlig elbil drar ca 0,2 kWh per kilometer vilket betyder att 1 kWh räcker ca 5 km. Det ger att om man laddar för 1 kr/kWh så kostar det ca 2 kr/mil. Om man laddar för 3 kr/kWh så kostar en det ca 6 kr/mil och om man laddar för 6 kr/kWh så kostar det ca 12 kr/mil.
Citera
2022-03-11, 15:30
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Vad kostnaden för att ladda 0->100% är egentligen helt irrelevant eftersom man aldrig laddar 0->100%. Elbilar ska helst laddas när dom lämnas parkerade så att man alltid har en laddad bil när man behöver den och behöver inte stanna för att ladda på väg till eller från jobbet.

En genomsnittlig elbil drar ca 0,2 kWh per kilometer vilket betyder att 1 kWh räcker ca 5 km. Det ger att om man laddar för 1 kr/kWh så kostar det ca 2 kr/mil. Om man laddar för 3 kr/kWh så kostar en det ca 6 kr/mil och om man laddar för 6 kr/kWh så kostar det ca 12 kr/mil.

Okej, så om jag ska åka och besöka mina föräldrar utanför Västerås så är det ca 37 mil.

Om det blir en elbil så blir det nog en MG Marvel R som har 70 kW. Räcker det hela vägen eller måste jag stanna och tanka halvvägs te.x?
Citera
2022-03-11, 15:33
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Grundskolematte. Multiplicera priset på elen med kapaciten på batteriet.
Tex en Tesla med 100 kWh batteri som laddar för 1 kr/kWh = 100x1=100 kr
Tex en Skoda med 82 kWh batteri som laddar för 5 kr/kWh = 82x5= 410 kr

Tips! Snabbladdning är mycket dyrare än destinationsladdning. Elbilar ska laddas ner dom är parkerade, inte köras nånstans för att snabbladdas. Destinationsladdning kostar oftast 1-2 kr/kWh.

Vad är skillnaden på 50 kW CCS och 50 kW CHAdeMO? Såg att Mcdonalds har det te.x
Citera
2022-03-11, 15:34
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om du bor i lägenhet är det helt uppenbart att du måste fixa någon form av laddningslösning till bilen om du ska slippa betala överpriser. Ex. att du har bilen i ett garage där du kan installera laddning eller går ihop flera stycken elbilsägare och köper garageplats där ni installerar laddning.

Det finns laddningsstationer i parkeringshuset hos oss, men då måste vi ansöka om att få parkera där och kostar 300 kr mer i månaden än vad vi betalar för uteparkering
Citera
2022-03-11, 15:39
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det finns laddningsstationer i parkeringshuset hos oss, men då måste vi ansöka om att få parkera där och kostar 300 kr mer i månaden än vad vi betalar för uteparkering

300 kronor i månaden är en liten kostnad i jämförelse att betala för laddning på ett laddställe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in