2022-03-11, 21:32
Medlem
ncr04s avatar
Vet inte om detta postats.. men rysk stridsvagn som slås ut från nära håll.

https://twitter.com/Arslon_Xudosi/status/1502374274748850181
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Syrier är apor med ak47:a de är inget, däremot är tjetjenierna från ahmat Sila något man ska akta sig för, de är tränade sen barn åldern. Där ingår i elit bataljongen och har tränats i 10+.

Det finns ett stort antal som är nära kiev nu.
Underskatta inte dessa, trots att de är jiadister och smuts så är de elit soldater.

Träningen och allt inlärt är bortkastad om operationen inte utförs på rätt sätt, och de kommer förmodligen bli dödade som andra före dem innan de ens har sett vad som skjutit dem.

Ryssarnas taktik i det här kriget har ju varit ett totalt misslyckande. Skickar infanteri utan understöd, skickar bepansrade fordon utan att säkra områden och utan infanteri som ska skydda dem..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Ryssarna måste lösa logistiken först, man måste kunna ta hand om soldaterna som befinner sig på fältet först i form av mat å bensin till tankarna osv.

Skulle säga att USA är mer korrupt än Ryssland överlag, landet styrs av bankirer.

Det håller inte jag och experterna med om.

https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kina pytsar in pengar i Ryssland=Kina får mer inflytande=Kina dominerar "Världsön"=Kina dominerar världen.

Är det här Kinas stora chans att ta över världsscenen?
https://www.di.se/nyheter/kinas-premiarminister-relationen-med-ryssland-ar-bergfast/
Ja, det är det. Kina kommer erbjuda sig att låna ut massor av pengar till Ryssland mot att de får ta över ägandet av fabriker, olja och naturresurser. Ryssland kommer absolut inte få något gratis.

Men Putin kan bara inte vara så dum att han hoppar i säng med Kina, det är nog bättre för honom att fortsätta resan mot att bli Stalin och låta folket lida. Det är för stor obalans mellan Ryssland och Kinas ekonomi för Ryssland skulle kunna bli något annat än en lydstat i längden.
Citera
2022-03-11, 21:33
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Troligtvis så kommer 2000-4000 ukrainska flyktingar, kvinnor och barn till Sverige, varje dag. Inga problem för dessa ukrainare kommer att integrera sig bra i det svenska samhället. Men håller det på längre än 3 månader så måste andra länder än Tyskland och Sverige ta över stafettpinnen.
Jag tror inte vi ska vara så övertygade om att ukrainare klarar av att integrera sig seamlessly till det svenska samhället. Det är annan språkgrupp, annat alfabet, andra yrkesvanor m.m. Ex. en ukrainsk elektriker har exempelvis inte behörighet att arbeta som elektriker i Sverige oavsett hur många års erfarenhet den har från hemlandet.

Sverige står för ungefär 2% av Europas befolkning vilket även innebär att Sverige bör ta emot maximalt 2% av alla flyktingar som flyr till Europa. Mycket mer komplicerat än så bör det inte vara. Vidare så kan och bör vi vid behov börja på allvar ordna ett hemvändande för andra grupper i Sverige som misslyckats integreras i samhället och blivit produktiva skattebetalare eller har förverkat sin rätt till att vara här genom ex. brottslighet. Även med detta så kommer det behövas ställas väldigt hårda krav på dom som kommer på att lära sig språk och göra sitt yttersta för att bli anställningsbara på den svenska arbetsmarknaden. Jag tror även att du räknar extremt lågt när du säger 2-4000 flyktingar. Jag tror vi kan räkna ganska kallt med 80,000 flyktingar från Ukraina i Sverige och då har jag utgått från en position där flyktingarna fördelas någorlunda jämt över kontinenten och inte det som hände 2015 där vi tillät folk vandra igenom flera säkra länder för att så småningom bosätta sig i Tyskland och Sverige eller smällde upp läger vid kanalen till Frankrike för att försöka ta sig över till Storbrittanien.
Citera
2022-03-11, 21:33
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
De försökte tills judarna utplånade Osirak.
Oj det där visste jag fan inte, tack för det.
Nu lärde jag mig nåt nytt.
Menar det verkligen tack.

Hade ingen aning om att Irak faktiskt försökt.
Citera
2022-03-11, 21:34
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Ledare av Wagnergruppen Dimitry Utkin, född 1970 i staden Asbest. Låter inte som en snubbe man vill leka med
Från staden Asbest som man gräver ihjäl varandra för just Asbest?

Citera
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Spelar mindre roll USA hade aldrig attackerat Irak om Irak haft kärnvapen och en stor armee.

irak hade då på papperet världens fjärde största arme och flygstridskrafter. Allt pulveriserades. Samma med Ryssland, utan kärnvapen är de ingenting.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Ryssland har just nu ytterst dåligt med "deg". Ryssland har visserligen en stor valutareserv bestående av en del guld och en stor del värdepapper. I och med sanktionerna så har de dock väldigt svårt att konvertera reserverna till rubel eftersom deras centralbank uteslutits från banksystemet.
Deras valutareserv där 2/3 av 152 miljarder dollar finns i andra länder är redan fryst.

På det stora hela så där inte mycket av deras 630 miljarder dollar i reserv som faktiskt går att komma åt.

Vem är det som håller i deras pengar? Är det EU eller USA? Kan inte tänka mig att Ryssarna bara kommer att acceptera att man snor 630 miljarder.. verkar som att vi närmar oss slutet.

Hur som helst, Ryssland tillverkar sin egna militär och med stöd av kina behöver man inte mkt deg just nu, man tillverkar sina egna vapen och har gott om soldater. Ukraina har tyvärr ingen chans.
Citera
2022-03-11, 21:35
Medlem
banan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Ryssland tillverkar sin militär som används och exporterar rätt mkt vapen, Man har haft problem med logistiken men rent militärt och krigsmässigt verkar det inte gå vägen för Ukraina, det är väl därför man ber NATO å stänga ner luftvägarna.

Mycket riktigt så exporterar Ryssland mycket vapen, men mestadels till andra fattiga tredje världen länder som inte har råd med bättre.

Logistikproblemen i kriget mot Ukraina är särskilt beklämmande då det rör sig om ett grannland. Jag skulle ha svårt att tänka mig att tex. USA skulle få logistikbekymmer om dom mot förmodan skulle få för sig att invadera Mexiko.

När man som en supermakt försöker invadera ett militärt underlägset grannland och misslyckas så gruvligt som Ryssland nu gör så har man betydligt större problemet med sitt system. Det Ryssland nu visar omvärlden är att förutom kärnvapen har Ryssland inget som andra länder militärt behöver oroa sig för. Ineffektivt och inkompetent.

Nu har jag inget emot dig Killer, du råkade bara vara den som hade kommenterat sist när jag loggade in efter jobbet. Men Störst är inte alltid bäst, en lärdom som jag tror kommer att uppstå efter debaclet som nu rullas upp inför omvärldens häpna miner,
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ja, ingen verkar vilja fly till Ryssland i alla fall. Antagligen får vi se en större flyktingvåg från Ryssland till EU snart. Redan nu verkar en tredjedel av ryska befolkningen vilja fly landet. Vänta några månader till när landet har kollapsat och ryssarna får köa för bröd och vodka.

Ja när du nu är emot.

Vill bara se hur Svedala skall fixa dessa 400k som är på väg hit.
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Oj det där visste jag fan inte, tack för det.
Nu lärde jag mig nåt nytt.
Menar det verkligen tack.

Hade ingen aning om att Irak faktiskt försökt.
A jebiga som vi säger, man lär sig med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in