2022-03-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Tror att de som kommer nu generellt har mycket bättre förutsättningar innan de om kom förut. Jag har en ukrainsk kompis som flydde med två barn och mamman till Sverige. Hon är PhD i något. Borde kunna bidra till Sverige. Jag har haft flera ukrainska kompisar och de är vettiga personer tycker jag. Har även ryska kompisar och kollegor och de är också vettiga personer, ingen skugga på dem. Men så klart det är ett problem med bostäder till exempel, oavsett vem som kommer.

Ja det har de, men Sverige är fullt oavsett vem det är som ska hit. Räkna även med att det tar några år innan nykomlingar lär sig språket. Det är även en utopi att tro att det ska finnas jobb till alla. Konkurrensen om jobben blir större. Skolorna får större klasser, belastning på sjukvården. Jisses, nåväl låt det här landet gå ner sig som det önskar.
Citera
2022-03-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
ok. Hur tvingar man dem då? Lägg märke till att om folk får UT även TUT så får man personnummer och full tillgång till välfärden. Ingen kontrollerar om TUT förlängt eller ej folk ska ändå fortsätta att få sina bidrag pensioner osv. Varken Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten kontrollerar.
Redan nu känner ett antal människor i sådan situation...Så vem hindrar ukrainare att stanna kvar ocv fortsätta att plocka bidrag när deras TUT ska ta slut?

Stoppa alla bidrag, återkalla arbets /uppehållstillstånd! Det lovade han i TV idag!
Citera
2022-03-11, 19:38
Medlem
Allt för att fortsätta fylla bostadsbubblan.
Citera
2022-03-11, 19:39
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Ja det har de, men Sverige är fullt oavsett vem det är som ska hit. Räkna även med att det tar några år innan nykomlingar lär sig språket. Det är även en utopi att tro att det ska finnas jobb till alla. Konkurrensen om jobben blir större. Skolorna får större klasser, belastning på sjukvården. Jisses, nåväl låt det här landet gå ner sig som det önskar.
Enklast för ukrainska flyktingar att stanna i Polen. Det är lättare för dem att lära sig språket där. Redan många från ukraina som jobbar i Polen innan kriget.
Citera
2022-03-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz

Samtidigt kan inte Polen ensamma ta emot 10 miljoner flyktingar, vi är båda med i EU och måste hjälpas åt och givetvis måste övriga medlemmar också göra det.
Citera
2022-03-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleo95
Jaså? Varför är du så säker?

Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Nej, jag är inte säker. Jag erkänner, att det är min magkänsla som säger mig det.

Någon av er som har koll på om det verkligen är ukrainare som väller in i Sverige?
Citera
2022-03-11, 19:43
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Man borde slänga ut folk med bajsbruna blicken för att lämna plats åt flyktingar från Ukraina.
Citera
2022-03-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis556
Stoppa alla bidrag, återkalla arbets /uppehållstillstånd! Det lovade han i TV idag!

Vem lovade det i TV?
Citera
2022-03-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Någon av er som har koll på om det verkligen är ukrainare som väller in i Sverige?

Såg ut som många män utanför Migrationsverket när de visade ett inslag på TV:n.
Citera
2022-03-11, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Herregud är du på riktigt?. Ja nu är det ju verkligen bevisat att det jag skrev till dig tidigare är sant. Men visst för att vara snäll då.

"Alla kvinnor från Ukraina är hjärtligt välkomna hit. Och såklart deras barn också.
Vi ska ge dem allt skydd de behöver.
"

Tror du det kommer vara gratis eller?
Vad surrar du om? Kan man sätta ett pris på vad flyktingar får kosta?
Lycksökarna från mellanöstern kan vi skicka tillbaka. Ukrainska kvinnor och barn behöver vårat skydd. Är du helt hjärtlös eller?
Citera
2022-03-11, 19:46
Medlem
Man får köra lite sovjetisk planering.
Vi tar nån stor åker nånstans och smäller upp en ny stad med plats för 300000 typ. El mer för att lätta på bostadsbristen.
Citera
2022-03-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Vem lovade det i TV?
den där Igeman eller vad han heter nu - på presskonferens när en journalist frågade om de får stanna efter kriget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in