Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Nu är det ju inte Ukrainarna som krigar mot Ryssland utan Ryssland som krigar mot Ukraina. Det Ukrainska folket försvarar sig mot en angripare. Nä jag uppmanar inte till krig men man ska försvara sig mot en angripare. Jag tror båda folken vill ha fred.
Att kriga innebär att man deltar i ett krig och aktivt utför krigshandlingar. Så jo, Ukraina krigar mot Ryssland och Ryssland krigar mot Ukraina.
Och vad jag tycker om att försvara sig mot en överlägsen fiende har jag skrivit om i tråden nedan:
(FB) Hela världen lurar det ukrainska folket in i döden
Och jag vill lägga till att hela världen lurar ukrainarna genom att beundra deras vilja att slåss för sitt land, och genom att bara halvt hjälpa dem militärt. Det är ungefär som att kasta ett knogjärn till en obeväpnad man som slåss mot en björn och skrika till honom "kom igen, du klarar av björnen, kämpa på, du är så modig och en stor hjälte".
Och du vet som sagt inte vad det ukrainska folket egentligen vill och känner just nu. Och även om du hör en massa ukrainare säga att de är beredda att dö för att försvara sitt land, så får du ju ta hänsyn till att det finns något som kallas för grupptryck och propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Nuvarande president och regering valdes 2019 i ett demokratiskt val.
Detta hände efter statskuppen år 2014, vilket gör att den nuvarande regeringen i Ukraina inte är mer legitim eller demokratisk än den nuvarande folkvalda regeringen på Krim.