2022-03-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Inta och inta. Man kan vänta ut de belägrade ukrainska styrkorna tills de ger upp. Som någon sa så kan Mariupol vara en rysk fingervisning om vad som kommer att ske med Kiev och andra städer om man vill fortsätta på den hårda vägen.

Men som sagt, ju längre denna konflikt pågår ju fler ukrainare kommer kunna "fly" till väst, och dessa blir de stora vinnarna i allt detta. Det finns nog väldigt få som inte vill byta det svarta hålet "Ukraina" mot ett liv bortom detta.
Jo. Visst kan man vänta ut dom belägrade styrkorna men att dessa skulle ge upp efter en vecka tror jag inte på. Det e nog månader vi pratar om.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ser ut som att Ryssarna inte har en tydlig och fungerande uppdelning
av arbetsuppgift mellan graderna. Och Strategi och Taktik.

Ser ut som en tomte sitter i en bunker och detaljstyr på marken.
Att hantera strategi och taktik, samtidigt, på högre nivå,
är så dumt att det ej finns ord för det.
Ryssland är 100% toppstyrt, därför ser det ut som det gör. Man har en färdig strategi hur man ska gå tillväga. I krig fungerar det sällan att följa en strategi till punkt och pricka då motståndarna också har en motstrategi. Då behövs det flexibilitet och egna initiativ ifrån de lägre officerarna vid fronten. Det vågar dom inte ta då risken är stor att det ska leda till en kula i huvudet av egen militärledning.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Du tror att det ukrainska folket hellre dör än lever under Putins styre, och du tror att det ryska folket lider svårt under Putins styre. Och utifrån den tron så väljer du att uppmana det ukrainska folket att kriga mot Ryssland, trots Rysslands överlägsenhet, och du väljer också (antar jag) att uppmana det ryska folket att göra revolution.
Men vad vet du egentligen om vad det ukrianska folket och det ryska folket känner och vill just nu?

Jag vet inte, men jag tror att majoriteten av båda dessa folk helst av allt vill ha fred just nu, och att de bryr sig väldigt lite om vem som styr dem.
Men tyvärr för dem så är det andra som styr över vad de ska göra, människor som du som tror att ni vet vad som är bäst för dem, och som uppmanar dem att riskera sina liv för den ideologi som ni tycker är bäst.

Och glöm inte att det var en statskupp som möjliggjorde den nuvarande regeringen i Ukraina. Folket valde alltså inte den, iallafall inte mer än vad folket på Krim valde att bli självständiga och bli en del av Ryssland.

Och glöm inte heller att det finns en massa kommunister och andra typer av människor i världen, även i Sverige, som föredrar att bli styrda av en diktator. Och troligen finns det väldigt många sådana människor i både Ryssland och Ukraina, och som därför inte vill att varken Ryssland eller Ukraina ska bli som USA (så mycket hemskt finns att säga om det landet, men jag avstår från det nu). Men troligen tycker många diktaturhatare att just sådana människor är perfekta att tvinga ut i krig mot Ryssland, så att de antingen hjälper till att besegra "diktaturen" Ryssland eller dör i kriget.

Nu är det ju inte Ukrainarna som krigar mot Ryssland utan Ryssland som krigar mot Ukraina. Det Ukrainska folket försvarar sig mot en angripare. Nä jag uppmanar inte till krig men man ska försvara sig mot en angripare. Jag tror båda folken vill ha fred.
Citera
2022-03-11, 14:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Bilder från när en rysk hkp skjuts ned, oklart när det skedde.

https://mobile.twitter.com/UAWeapons/status/1502234437026725889
Citera
2022-03-11, 14:08
Medlem
Över 4 000 flyktingar kommer till Sverige varje dygn

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-4-000-flyktingar-kommer-till-sverige-varje-dygn

Migrationsverket har räknat på möjliga scenarier för hur många flyktingar som kan söka sig till Sverige innan slutet på juni. Enligt myndigheten kommer det redan nu 4 000 ukrainska flyktingar till Sverige varje dygn.
...
Över 200 000 i högsta scenariot
Ribbenvik pekar samtidigt på att det vid ett ”övre scenario” kan komma 212 000 flyktingar till Sverige inom samma tidsperiod. I så fall skulle 168 000 boplatser behövas.
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är den? Vilken ”teknisk” infrastruktur?
Ja vad fan tror du att det finns på en flygbas som de har byggt upp under hela det kalla kriget?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Och glöm inte att det var en statskupp som möjliggjorde den nuvarande regeringen i Ukraina. Folket valde alltså inte den, iallafall inte mer än vad folket på Krim valde att bli självständiga och bli en del av Ryssland.
Nuvarande president och regering valdes 2019 i ett demokratiskt val.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Men om Putin käkar cortison så han börjar se pluffsig ut, hur länge orkar han kriga då?

svårt att svara på, elelr ens spekulera i, har inte tilgång till hans sjukjournaler.

men..

aldeles för länge kan jag sträcka mig till att säga, om han nu inte dog i detta ögonblick...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Men om Putin käkar cortison så han börjar se pluffsig ut, hur länge orkar han kriga då?
Han käkar säkert båtlaster med pervitin
Citera
2022-03-11, 14:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS70
Du tror inte rödingarna har koll på det?
Vi behöver ju inte hjälpa dem... Försvaret har redan sagt att svenskar ombedes att INTE skriva om svenska trupprörelser online.
De som gör det ändå borde kallas för spioner och interneras i sann ryss-anda.
Citera
2022-03-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
4 000 ukrainare flyr till Sverige – varje dag

https://www.gp.se/nyheter/sverige/4-000-ukrainare-flyr-till-sverige-varje-dag-1.67634055#:~:text=4%C2%A0000%20ukrainare,f%C3%B6r valta% 20tillf%C3%A4lliga%20boenden.

Noterbart att 4000 ukrainare per dag blir 120000 på en månad!

Detta att jämföras med hur många Afghanistaner det bor i Sverige

https://sv.wikipedia.org/wiki/Personer_i_Sverige_f%C3%B6dda_i_Afghanistan

Enligt Statistiska centralbyrån fanns det 2018 i Sverige sammanlagt cirka 52000 personer födda i Afghanistan. 2019 bodde det i Sverige sammanlagt 71384 personer som antingen själva var födda i Afghanistan,

Låter ju bra. Ta in en miljon Ukrainare hit ! Jag välkomnar dem faktiskt. Får hoppas de stannar kvar bara.
Citera
2022-03-11, 14:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja vad fan tror du att det finns på en flygbas som de har byggt upp under hela det kalla kriget?
Kraftaggregat, bränslevagnar, el, verkstadsvagnar etc kan mycket väl flyttas och lagras utanför basen, precis som Sverige gjorde med Bas90 och Finland gör fortfarande.
Ukraina har förberett sig på anfall sedan i november, att de inte förutspått den här typen av anfall är osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in