Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Det handlar inte om att spela hjälte, ingen vill leva under Rysslands stövel eller någon annans heller för den delen. Att mörda kvinnor och barn och ta ifrån dem deras frihet är inte rätt!
Du tror att det ukrainska folket hellre dör än lever under Putins styre, och du tror att det ryska folket lider svårt under Putins styre. Och utifrån den tron så väljer du att uppmana det ukrainska folket att kriga mot Ryssland, trots Rysslands överlägsenhet, och du väljer också (antar jag) att uppmana det ryska folket att göra revolution.
Men vad vet du egentligen om vad det ukrainska folket och det ryska folket känner och vill just nu?
Jag vet inte, men jag tror att majoriteten av båda dessa folk helst av allt vill ha fred just nu, och att de bryr sig väldigt lite om vem som styr deras land.
Men tyvärr för dem så är det andra som styr över vad de ska göra, människor som du som tror att ni vet vad som är bäst för dem, och som uppmanar dem att riskera sina liv för den ideologi som ni tycker är bäst.
Och glöm inte att det var en statskupp som möjliggjorde den nuvarande regeringen i Ukraina. Folket valde alltså inte den, iallafall inte mer än vad folket på Krim valde att bli självständiga och bli en del av Ryssland.
Och glöm inte heller att det finns en massa kommunister och andra typer av människor i världen, även i Sverige, som föredrar att bli styrda av en diktator. Och troligen finns det väldigt många sådana människor i både Ryssland och Ukraina, och som därför inte vill att varken Ryssland eller Ukraina ska bli som USA (så mycket hemskt finns att säga om det landet, men jag avstår från det nu). Men troligen tycker många diktaturhatare att just sådana människor är perfekta att tvinga ut i krig mot Ryssland, så att de antingen hjälper till att besegra "diktaturen" Ryssland eller dör i kriget.