Citat:
Ursprungligen postat av
slö
Jo, defekt anade man ju att den va innan, men att dess förmåga var så pass dålig är fortfarande en chock för mig, klart Command and control, logestik , samband, ledning etc är ju svårmätt när den inte testas i strid, men att de inte ens har vissilepiper ala ww2 gör att de verkar ha gått bakåt, inte frammåt militärstrategiskt....
Ja, och de stora problemet borde börjat efter att ryssland uppnått och tagit strategiska mål (större städer, flygplatser, nedkämpat den stående militären etc), nu är det redan en shitshow. törrs knappast föreställa mig hur "ockupations fasen" kommer se ut....
Ja, även svenskar har varit där och utbildat, officelt sen 2018 i allafall.
Ja. det putin av någon anledning bortsåg ifrån är att Ukrainas "teritoriella försvar" (tänk hemvärnet) innehåller ca 300 000 man som spenderat ett år vardera i Donbass regionen de senaste 6-7åren.
Så när ryssland i bästa fall kan uppbringa en handfull soldater med erfarenhet av att mörda getskändare i Syrien, eller terrorisera civila i "forna sovjet" så ska de nu städa upp i ett land som började med 300 000+ pers med erfarenhet av just den typen av strid som krävs...
Jag har pinsamt dålig koll på Donbas och utvecklingen där. Tack för info...
Om man försöksvis ser allt som enda ett långt krig (from 2014) så framstår Rysslands taktik som konstig, helt hopplös. Man har varken lyckats nöta ut ukrainarna eller överraska dem.
Innan Ryssland invaderade hade det alltså byggts upp ett oerhört segt motstånd. Och dessutom har ukrainarna kunnat odla kontakter med Väst, man har fått utbildning och vapen osv.
Och efter nästan ett decenniums krigande, borde Ryssarna själva ha skapat en gedigen plan för den slutliga invasionen. Men det verkar inte så.
Och när Väst dessutom vräker in stöd (i olika former) är det inte konstigt att Ukrainarna är vassa.
Jag kan inte ett skit om militär strategi osv, men att döma av de klipp som cirkulerar på nätet, är ukrainarnas enheter väldigt lugna och disciplinerade, proffsiga. Och siffrorna talar sitt tydliga språk.