2022-03-11, 10:27
Medlem
Flaklypans avatar
Som rubriken säger, Vi ger bort så mycket till Ukraina senaste tex:

"– Man har tagit fram en stor mängd materiel, vill jag påstå, och utrustning, som man kan avvara.

Den aktuella utrustningen är: 367 skyddsvästar, 94 ballistiska hjälmar, 62 kikare, 5 drönare och 3 400 skydds- och klädesplagg."

"ustitie- och inrikesminister Morgan Johansson:

– I lördags kom en begäran från nationella polisen i Ukraina via Europol om hjälp, att man på olika sätt skulle kunna bidra med framförallt materiel.

– Under den här veckan har svensk polis inventerat vilken typ av materiel man skulle kunna bistå Ukrainas myndigheter med, och vilken typ av materiel vi kan avvara, och som kan fungera för att sända över till Ukraina.

– Man har tagit fram en stor mängd materiel, vill jag påstå, och utrustning, som man kan avvara.

Den aktuella utrustningen är: 367 skyddsvästar, 94 ballistiska hjälmar, 62 kikare, 5 drönare och 3 400 skydds- och klädesplagg.

– Vi kommer inte närmare kommunicera detaljer om när och hur leveransen sker. Men vi har vägar och vet hur vi ska göra för att det här ska komma i rätt händer och snabbt komma till användning."

Hur mycket kan vi "avvara" och vem bestämmer det och hur mycket kan vi ge bort innan det blir en fara för Sverige? Jag menar att detta material skulle kunna gagna Svenskarna mer än Ukraina!

Hur långt skall det gå? Kan det vara så att vår "underbara" regering inte ser skogen för alla träden? Eller har vi ett sånt överskott på dessa krigsmateriel att vi helt enkelt kan ge bort hälften utan att riskera Sveriges försvar?

Jag hade ju hellre sett att vi sparar våra pansarskott till vårt eget försvar än att ge bort dessa eller har vi så många att det inte spelar någon roll?

Ger vi nu bort vårt eget försvar?
Citera
2022-03-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan

"– Man har tagit fram en stor mängd materiel, vill jag påstå, och utrustning, som man kan avvara.

Den aktuella utrustningen är: 367 skyddsvästar, 94 ballistiska hjälmar, 62 kikare, 5 drönare och 3 400 skydds- och klädesplagg."

– I lördags kom en begäran från nationella polisen i Ukraina via Europol om hjälp, att man på olika sätt skulle kunna bidra med framförallt materiel.

– Under den här veckan har svensk polis inventerat vilken typ av materiel man skulle kunna bistå Ukrainas myndigheter med, och vilken typ av materiel vi kan avvara, och som kan fungera för att sända över till Ukraina.

– Man har tagit fram en stor mängd materiel, vill jag påstå, och utrustning, som man kan avvara.

Den aktuella utrustningen är: 367 skyddsvästar, 94 ballistiska hjälmar, 62 kikare, 5 drönare och 3 400 skydds- och klädesplagg.

– Vi kommer inte närmare kommunicera detaljer om när och hur leveransen sker. Men vi har vägar och vet hur vi ska göra för att det här ska komma i rätt händer och snabbt komma till användning."

Hur mycket kan vi "avvara" och vem bestämmer det och hur mycket kan vi ge bort innan det blir en fara för Sverige? Jag menar att detta material skulle kunna gagna Svenskarna mer än Ukraina!

Hur långt skall det gå? Kan det vara så att vår "underbara" regering inte ser skogen för alla träden? Eller har vi ett sånt överskott på dessa krigsmateriel att vi helt enkelt kan ge bort hälften utan att riskera Sveriges försvar?

Jag hade ju hellre sett att vi sparar våra pansarskott till vårt eget försvar än att ge bort dessa eller har vi så många att det inte spelar någon roll?

Du vet att Sverige tillverkar ammunition, kanoner, vapen, stridsflygplan med mera va?
Citera
2022-03-11, 10:38
Medlem
Är väl bättre att det används mot ryssarna, det är i vårat egna intresse. Ett Ryssland med fler dödade soldater och förstörd materiel orsakat av svenska vapen låter som en bra investering.
Citera
2022-03-11, 10:45
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Är väl bättre att det används mot ryssarna, det är i vårat egna intresse. Ett Ryssland med fler dödade soldater och förstörd materiel orsakat av svenska vapen låter som en bra investering.
Så är det.
Citera
2022-03-11, 10:49
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Du vet att Sverige tillverkar ammunition, kanoner, vapen, stridsflygplan med mera va?

Ehm, ja! Och väldigt eminenta sådana också! Frågan är dock hur mycket vi kan tillverka och hur fort? Det tar betydligt mindre tid att ge bort än att tillverka!
Citera
2022-03-11, 10:52
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Kanske inte bättre men visst är det bra! Min fråga var dock hur mycket kan vi ge bort innan vi står nakna!?

Finns ju fler fiender än Ryssland!
Citera
2022-03-11, 12:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:

är det smart att reta upp ryssen som sitter på 6000 kärnvapen pjäser tycker du ? nu ska vanliga människor leva i skräck att vi kan bli invaderade eller sabotage osv... det är som att slåss mot en jätte och du är en lite myra, vad har du för chanser? putin kan utplåna hela sveriges försvar på några timmar om ens det vi har ingenting att sätta emot en riktig invasion... vår militär är ett skämt för helvete både till antalet och vad vi har i eldkraft,. Vi får se vad putin kommer göra när han sa dom som blandar sig i denna konflikt kommer få lida för konsekvenser..
Citera
2022-03-11, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
är det smart att reta upp ryssen som sitter på 6000 kärnvapen pjäser tycker du ? nu ska vanliga människor leva i skräck att vi kan bli invaderade eller sabotage osv... det är som att slåss mot en jätte och du är en lite myra, vad har du för chanser? putin kan utplåna hela sveriges försvar på några timmar om ens det vi har ingenting att sätta emot en riktig invasion... vår militär är ett skämt för helvete både till antalet och vad vi har i eldkraft,. Vi får se vad putin kommer göra när han sa dom som blandar sig i denna konflikt kommer få lida för konsekvenser..

Ska ryssland droppa kärnvapenbomber på alla nationer som donerar vapen etc till ukraina? Ska han utplåna 100 länder eller?
Citera
2022-03-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ehm, ja! Och väldigt eminenta sådana också! Frågan är dock hur mycket vi kan tillverka och hur fort? Det tar betydligt mindre tid att ge bort än att tillverka!
kan ju ochså vara så att detta var grejer som var nära utgångsdatum. bättre att skiacka iväg än att det averkas
Citera
2022-03-11, 12:50
Bannlyst
Svenska regimens motto sen Palme-tiden är : Sverige sist.
Citera
2022-03-11, 13:40
Avstängd
Sydsvenskan skriver idag att vid en längre kris (även om Sverige inte dras in direkt militärt) kan det komma att bli ransonering av både bensin och el, och att delar av Skåne tidvis kan komma att koipplas bort från elnätet. Inte i första hand pga brist på egen el här i landet, utan för att Sverige ska exportera el till andra mer utsatta länder, t ex Polen - och fortsätta hjälpa till med utfasningen av fossila bränslen.

Det här är en konsekvens både av Greta-boomen, av Gretas och politikernas orealistiska löften, och av sanktionerna mot Ryssland. Elbrist i Skåne hade förmodligen kommit ändå på sikt, då och då, men det här är ett uppenbart bevis på hur våra politiker kapitulerar för diverse frasmakare och "Gutmenschen". Ingen kommer ifrån att dagens samhälle är mycket mer elintensivt än för 30-40 år sedan, och att framtiden kommer att kräva ännu mera el.
Citera
2022-03-11, 13:44
Medlem
Citat:

Du vill hellre slåss själv mot ryssarna? För det är ju så det blir om vi behåller allt material själva. Fördelen nu är att vi ger bort material till ukrainarna som gör skitjobbet åt oss och besegrar ryssarna.

Du glömmer också att vi tillverkar nytt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in