2022-03-11, 09:40
Medlem
Lappsjukans avatar
Har fått oxascand utskrivet att ta vid behov på grund av en akut krisreaktion med kraftiga, förlamande ångestanfall. Försöker att inte ta den om jag inte måste, vilket i praktiken blir när jag inte kan sova på grund av för stark ångest som nästan dödar mig.

Min fråga är vilka doser, hur ofta användning, och under hur lång tid som man kan säga generellt krävs för att utveckla en försämrad effekt och/eller ett fysiologiskt beroende till denna medicin. Anledningen till att jag undrar är för att jag är lite rädd för medicinen och inte vill hamna i en nedåtgående spiral med tilltagande medicinering osv.

Förhoppningen är att jag ska klara mig ur det här så snart som möjligt, men jag vill om möjligt känna mig trygg med att det är lugnt med att ta medicinen när jag måste.
Citera
2022-03-11, 09:47
Avslutad
En enda gång i minimal dos utvecklar ett fysiskt beroende, om än ett minimalt beroende. Det finns ingen dos, period eller drog som är beroendeframkallande som inte utvecklar beroende.
Citera
2022-03-11, 09:52
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicoNihilist
En enda gång i minimal dos utvecklar ett fysiskt beroende, om än ett minimalt beroende. Det finns ingen dos, period eller drog som är beroendeframkallande som inte utvecklar beroende.

Detta, jag drack en lättöl en gång, helvete vad beroende jag var, fick sådana abstinensbesvär dagen efter.

Lyssna inte på mupparna.

Oxascand är sockerpiller, bli beroende? Ja, eller hur.
Citera
2022-03-11, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Detta, jag drack en lättöl en gång, helvete vad beroende jag var, fick sådana abstinensbesvär dagen efter.
Lyssna inte på mupparna.
Oxascand är sockerpiller, bli beroende? Ja, eller hur.
Du blir exakt så beroende som ruset, längden och styrkan i det beroendeframkallande är.
I princip oändligt litet intag = oändligt litet beroende. I takt med högre dos exakt lika mycket mer beroende.
Det finns ingen medicin eller drog i världen som kommer runt eller kan ändra detta. Än hur du gör så är det så. Har aldrig funnits och kommer aldrig kunna finnas.

Det enda är om du planerar att dö. Då kan du lura hjärnan.
Citera
2022-03-11, 09:59
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NicoNihilist
Du blir exakt så beroende som ruset, längden och styrkan i det beroendeframkallande är.
I princip oändligt litet intag = oändligt litet beroende. I takt med högre dos exakt lika mycket mer beroende.
Det finns ingen medicin eller drog i världen som kommer runt eller kan ändra detta. Än hur du gör så är det så. Har aldrig funnits och kommer aldrig kunna finnas.

Det enda är om du planerar att dö. Då kan du lura hjärnan.

Jag förstår vad du menar men du uttrycker det så jäkla konstigt.

Vidare är oxascand så pass milt att det är som att dricka lättöl och fråga hur lång tid innan man blir beroende.
Citera
2022-03-11, 10:05
Avslutad
Citat:
Jag förstår vad du menar men du uttrycker det så jäkla konstigt.

Vidare är oxascand så pass milt att det är som att dricka lättöl och fråga hur lång tid innan man blir beroende.
Jamen det finns ju ingen tidsgräns eller en viss dos där du före den inte är beroende och efter den är beroende.
Men visst, efter 6 månader så är din hjärna helt tillvand med den dos du började med. Lika länge tar det att gå tillbaka, ibland längre tid, ibland kortare.
Citera
2022-03-11, 10:14
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2022-03-11, 12:32
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Oxascand (Oxazepam) är narkotikaklassat och det är inte en slump. Lätt öl faller inte inom något regelverk eller lag (Alkohollag) och kan köpas fritt från alla åldrar. Oxascand är en av två aktiva bensometaboliter som finns att tillgå i Svergie, den andra är Temesta (Lorazepam) och är därför ytters beroendeframkallande även i mycket små mängder. Det är sen gammalt Oxascand felaktigt "klassades" som mild vid jämförelse.

Citat:
Alprazolam (Xanor) och oxazepam (Oxascand, Sobril) är de preparat som har störst potential för beroendeutveckling men risk för beroende finns hos alla bensodiazepiner utan undantag.

Källa:
Docent Kai Knudsen, Anestesidivisionen/SU/Sahlgrenska Universitetssjukhuset

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/intoxikation/intoxikation-och-missbruk-bensodiazepiner/
Citera
2022-03-11, 12:34
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Oxascand (Oxazepam) är narkotikaklassat och det är inte en slump. Lätt öl faller inte inom något regelverk eller lag (Alkohollag) och kan köpas fritt från alla åldrar. Oxascand är en av två aktiva bensometaboliter som finns att tillgå i Svergie, den andra är Temesta (Lorazepam) och är därför ytters beroendeframkallande även i mycket små mängder. Det är sen gammalt Oxascand felaktigt "klassades" som mild vid jämförelse.

Källa:
Docent Kai Knudsen, Anestesidivisionen/SU/Sahlgrenska Universitetssjukhuset

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/intoxikation/intoxikation-och-missbruk-bensodiazepiner/

Har knaprat samtliga benso som skrivs ut, inkl några till. Jag vet hur oxascand fungerar. Gör du?
Citera
2022-03-11, 20:28
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Om medicinen fungerar för dig och du har ett svagt psyke blir du beroende efter första pillret. Att det ens fungerar för dig är helt magiskt, skatta dig lycklig. Jag varierar alltid mina substanser för att undvika beroende, men vafan gör ett beroende om det hjälper dig. Hellre hög än död
Citera
2022-03-11, 22:10
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag åt 100mg om dagen i tre veckor och blev fysiskt beroende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in