2022-03-11, 08:21
Medlem
Dra åt helvete vilken soppa RT säger att Schröder är på väg till Moskva för att förhandla fred.

Samtidigt hemma i Tyskland
Citat:
Meanwhile, a criminal complaint has been filed in Germany against the former chancellor in connection with possible “crimes against humanity,” Badische Neueste Nachrichten newspaper reported on Tuesday.

YouTube är blockerat i hela Europa så jag kan inte kolla upp om det är sant

Ja, ni minns väl inte Schröder och läser inte nyheter så skit samma
Citera
2022-03-11, 08:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Du tänker på utbildningsorganisationen. I krigsorganisationen (i värnpliktsförsvaret) hoppade alla yrkesofficerare upp ett eller två stig. KB (furir/sergeant) utbildades till plutonchefer och i krigsorganisationen skulle de inte ha någon kapten som tittade över axeln.
Tanken var väl att reservofficerare skulle ta de platserna som yoff hade under utbildningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Kan du inte bifoga länk när du kommer med påståenden tack? Gärna citat med.
För 40 minuter sedan sa CNN:s utsända i Kiev att ryska styrkor bombat en förskola och flera andra civila byggnader. CNN är en stor nyhetskanal i USA men finns tillgänglig i majoriteten av hushåll i Sverige.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Dra åt helvete vilken soppa RT säger att Schröder är på väg till Moskva för att förhandla fred.

Schröder har inga mandat att förhandla någon fred.
Citera
2022-03-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och här har vi äktsvensk naivitet.
Han poserar glatt, helt öppen med sin identitet.
Han ska alltså jobba vid polska gränsen, med införsel av materiel till Ukraina. En helt vanlig obeväpnad snubbe.
Kalla mig paranoid men jag skulle inte outa mig såhär, om jag var frilansande supplier från Sverige.

https://www.svd.se/svensken-hjalper-ukraina-att-fa-in-materiel-i-landet

Om ryssen ska ha ihjäl varenda en som forskar in material till Ukraina så har dom att göra ett tag.
Citera
2022-03-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Även om det såklart är jävligt beteende och tråkigt för den drabbade så var det rätt kul.

Trodde först dom skulle spränga bilen åt helvete.

Känns som ett gäng busiga grabbar som tyvärr har ett militärfordon till förfogande.

Kul?

Att förstöra en försvarslös människas fordon, på vintern, i krig?

Den där bilen kan vara skillnaden mellan liv och död.

Idiot.
Citera
2022-03-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Om ryssen ska ha ihjäl varenda en som forskar in material till Ukraina så har dom att göra ett tag.

Det är klart de inte kan.
Det ser bara så fånigt ut.
Så gulligt svenskt liksom.

Hej jag är snäll så inget kommer hända mig.
Citera
2022-03-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Va snackar du för skit?
Citera
2022-03-11, 08:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hade Ryssland skjutit ned en Bayaktar så hade ryska generalstaben stått och runkat vid vraket av ren eufori.
Visa bildern på vraken, visa bilderna på de enorma mängder ukrainskt materiel som Ryssland har förstört?
Jag har sett några BTR, några T-64, någon enstaka BMP som UA fått utslagna samt några kolonner i början av konflikten och ett S-300 system.

De senaste ”erövringarna” Ryssland lyckats med är delvis trasig eller föråldrat materiel, typ orenoverade T-64 i förråd, gamla rek.fordon från 70 talet med ksp, lite lastbilar och dragna haubitsar.
Eftersom Ryssland anfallit så borde det rimligen krylla av sönderskjuta UA fordon att fotografera?

Var är dessa?
Som sagt, Ukraina vinner meme-kriget som det verkar. Om nu det är någon tröst.
Citera
2022-03-11, 08:27
Medlem
Citat:
Det är klart de inte kan.
Det ser bara så fånigt ut.
Så gulligt svenskt liksom.

Hej jag är snäll så inget kommer hända mig.

Jaha du menar du så. 15 min of Fame syndromet.
Citera
2022-03-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
I svenska försvarsmakten så har vi, vad jag minns, kaptener på plutonsnivå och majorer på kompaninivå. Rank överstelöjtnant leder en bataljon mig veterligen. Men håller med dig om att det är sällsynt att dessa leder från frontlinjen. De ska befinna sig i ledningsvagn bakom.

Men jag tror snarare på bristande moral hos ryssen som gör att deras högre befäl måste leda från fronten. Annars gör soldaterna ingenting.

Jmf inte svensk/västerländsk organisation med rysk. En rysk taktisk battalions group (BTG) ser ut så här.

Battalion Tactical Group - (Egen kommentar - På Papperet)

The battalion tactical group [batalonnaya takticheskaya gruppa] is a temporary formation for solving certain operational tasks. The BTG is a reinforced battalion that has all the necessary reinforcements. Each BTG consists of 700-800 people, and some - of 900. Each brigade and regiment, as a rule, includes two such battalion groups. The battalion tactical group is a temporary unit. It is created for combat. The BTG is created around a motorized rifle or tank battalion by subordinating to it artillery, anti-aircraft, engineering and other special units necessary to carry out the assigned combat mission. It includes a motorized infantry company(s), 2-4 tanks, units with ATGMs, mortars, reconnaissance, engineering and rear groups. It can be covered by fire support helicopters, divisional artillery and a platoon of anti-aircraft guns.

Such BTGs are formed in advance, in peacetime. They are fully staffed with military and military equipment and personnel, and most importantly, the positions of soldiers and sergeants are occupied by military personnel of the CONTRACT service. There are no "conscripts" in such BTGs. It is possible to put into battle the BTG of immediate use in just a few hours, including abroad.

https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/army-btg.htm

Tittar man närmare på enheten så ser man att det är mycket Bang per person MEN den saknar folk. Så enheten funkar dåligt i Stadsstrid och hålla territorium.

I modern krigföring så saknas delvis djupet. Det går att slå ut motståndare även bakom frontlinjen. Men du har kanske en poäng att Ryska officerare måste vara närmare.

Ryssarna har under de senaste 35 åren funderat på hur de ska organisera sin arme. Den stora brytpunkten kom efter 2008. Då började man införa förändringar men man har ändrat och ändrat så vem styr vad kan nog bero.

https://www.youtube.com/watch?v=5UktY0XePs0&t=1176s

(Egen Kaufman i Videon är väldigt duktig men jag tror han har missat korruptionens påverkan på ryska armen)

Sen har vi korruptionen. Om man tittar ovan så ser man att en BTG inte ska innehålla värnpliktiga, Men Putin själv erkände att de gör och vi har även sett bilder på ryska trupper som verkar vara värnpliktiga. Så vad som är en sak på papperet är en annan sak i verkligheten. Det kan ju vara så att de lägre officerarna fanns bara på papperet så det tvingar fram högre officerare längre fram.
Citera
2022-03-11, 08:28
Medlem
Citat:
Kul?

Att förstöra en försvarslös människas fordon, på vintern, i krig?

Den där bilen kan vara skillnaden mellan liv och död.

Idiot.

Har sjuk humor, va ska jag säga! Men inser såklart allt du skriver är rätt.

Idiot? Ja, kanske ibland iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in