2022-03-10, 23:25
Medlem
carltellin88s avatar
Kan vapnen som väst skickar verkligen nå fram till Kiev. Är vägen dit från väster hyfsat säker?
Finns det några rapporter på att Ukrainska armen kan använda de ryska fordon och vapen som övergivits? Det hade ju varit kanon om man tex sköt ner ryska plan med deras egna missiler.
Citera
2022-03-11, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Kan vapnen som väst skickar verkligen nå fram till Kiev. Är vägen dit från väster hyfsat säker?
Finns det några rapporter på att Ukrainska armen kan använda de ryska fordon och vapen som övergivits? Det hade ju varit kanon om man tex sköt ner ryska plan med deras egna missiler.
Vilka barnsliga fantasier.
Du tror en organiserad militär krigar på detta sätt? Att man hittar något och börjar använda det hur som helst?
Citera
2022-03-11, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du tror en organiserad militär krigar på detta sätt? Att man hittar något och börjar använda det hur som helst?

Svar JA om man inte har annat så gör man det. Som vanligt har du noll koll på precis allt.
Citera
2022-03-11, 06:42
Medlem
Citat:
Det beror på att jag inte baserar mina uppgifter på kriget väst bedriver mot Ryssland i media.
Vad hände med mediebubblorna; att skicka dit svenska ungdomar?
Nej dina analyser säger ingenting om verkligheten. Ryssland har haft framgång på kartan. De har lyckats överta känsliga punkter. De kontrollerar el och vatten medan du räknar pansarfordon.

Hur mycket material från Ukrainas militär har ryssarna kommit åt?
Försök hitta något på det...

Självklart så har Ukraina förlorat material till ryssarna. Det förstår alla.
Fråga dina kära ryska vänner hur mkt de kommit åt.
Citera
2022-03-11, 07:42
Medlem
Planerar ryssfjollorna kanske att pricka in Chernobyl 2.0 så att det sker på samma datum som första? Som någon form av löjlig symbolism.
Citera
2022-03-11, 08:00
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:

Ja självklart gör man det. Så har man bedrivit krig sedan fucking stenåldern. I detta fallet är det ännu enklare då ukraina redan har till stor del samma utrustning som ryssland. Eller egentligen tvärt om då massor av ryskt materiel tex t-80 tillverkats i ukraina från början. Ukraina tar garanterat tex ammunition från slagna ryska förband. Sedan kan man enkelt återanvända dom system som dom själva har. Detta inkluderar stridsvagnar och en del lv system och artilleri. Är det system som dom inte har själva krävs det utbildning och då tror jag inte man använder dom omedelbart
Citera
2022-03-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88

Svårt att säga hur man kommer till Kiev, men gissningsvis är det fortfarande möjligt söderifrån (?).

Man har tagit ryska fordon/vapen i drivor. I huvudsak ammunition (finkal/indirekt eld), RPG (även mer kvalificerade som RPG-26) men också olika pjäser, strv, strf, MANPADS (9k333), etc. En hel del utrustning som ryssarna använder är i princip identisk med det som Ukraina använder.
Citera
2022-03-11, 08:42
Medlem
Citat:
Det är inte så ovanligt att det används beslagtaget eller hitta materiel från fienden i krig.
Citera
2022-03-11, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Svar JA om man inte har annat så gör man det. Som vanligt har du noll koll på precis allt.
Du och dina gelikar producerar okunskap på FB.

Nej man tar aldrig allt man kommer åt och direkt använder det. Det är möjligt att grupper gör så men aldrig en militär.

Du måste ha kompetensen att använda vapnet. Dessutom måste du ha understöd för det du gör. Din fiende kan svara brutalt om du saknar sådana förutsättningar.
Så nej, om jag hittar ett effektivt vapen riktar jag den inte hur som helst. Detta leder till att fienden förändrar sin taktik och en sådan förändring kan leda till att du förlorar en hel del
Citera
2022-03-11, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är inte så ovanligt att det används beslagtaget eller hitta materiel från fienden i krig.
Det är inte ovanligt. Men det beror på vad det är man hittar. Vad som helst kan du inte använda.
Finns många parametrar som måste beaktas innan.
Citera
2022-03-11, 08:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Nej man tar aldrig allt man kommer åt och direkt använder det. Det är möjligt att grupper gör så men aldrig en militär.

Du måste ha kompetensen att använda vapnet. Dessutom måste du ha understöd för det du gör. Din fiende kan svara brutalt om du saknar sådana förutsättningar.
Så nej, om jag hittar ett effektivt vapen riktar jag den inte hur som helst. Detta leder till att fienden förändrar sin taktik och en sådan förändring kan leda till att du förlorar en hel del

Rena snurren. Det är praxis att använda fiendens vapen, om man kommer åt dessa. I alla fall enligt SoldF.
Citera
2022-03-11, 09:18
Medlem
Citat:

Du är absolut den sista som ska påstå om okunskap den saken är klar sen länge.
Hittar du så tar du det om du kan användaq det. I annat fall så förstör du det. Har du fått för dig att man TEX inte gjorde så i WW2? Tror du något annat så får det stå för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in