2022-03-11, 02:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Så klart de vill. De ska absolut inte straffas för det. Lika lite som folket i norra Luhansk-regionen som vill tala sitt språk, ryska. Där begicks det 2014 övergrepp och krigsförbrytelser av Aidar mot dessa arma människor.

Amnesty rapport:

Var det många som brydde sig om dem? Ingen MSM papparatsis där inte.

Tack för omtanken men den frågan behöver jag inte ställa mig, det är för mig glasklart.

OBS. Var inte så offensiv! Tack

Deras språk är numera ukrainska.

Du har ju fått information om det. Folk byter medvetet språk eftersom ingen vill prata det svarta språket.

Men bra ljuget.
Citera
2022-03-11, 02:49
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichessy
Någon som har bild/video på det nedskjutna Ilyushin Il-76 med VDV soldater?
Var det personal och militär i planet när det sköts ned?
Citera
2022-03-11, 02:50
Avslutad
Kan Putins motiv i att invadera Ukraina vara ekonomiskt? Alltså att han hoppas kunna ta kontroll över Ukrainas naturresurser för att säkra Rysslands ekonomiska framtid?

Ryssland producerar och exporterar inte mycket mer än gas & olja. Dock i enorma volymer. Det är inkomsterna från gas & olja som får Ryssland att gå runt.

Vi går mot en framtid globalt där man vill minska eller helt ta bort behovet av olja. Slutar vi behöva olja skulle Ryssland förlora en av sina två stora inkomstkällor. Landet kanske inte överlever det.

I Ukraina finns det enorma mängder av naturtillgångar. Mycket gas t.ex.

Krim som man började med att ta över ska ha mängder med naturresurser och man ska även ha upptäckt en stor mängd som ännu inte tagits fram:

https://www.nytimes.com/2014/05/18/world/europe/in-taking-crimea-putin-gains-a-sea-of-fuel-reserves.html

Har allt hela tiden handlat om pengar? Så som det brukar göra? Alla andra anledningar är helt enkelt skitsnack och han vill ha deras resurser. Kan det vara så?
Citera
2022-03-11, 02:52
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
KONVOJEN SPRIDER SIG – OCH OMPLACERAS

Satellitbilder visar att den stora ryska konvojen, som framför allt uppehållit sig strax nordväst om Kiev vid Antonov-flygplatsen, till stora delar har spritt sig och omplacerats, uppger satellitföretaget Maxar Technologies.

Bilder på torsdagen uppges visa hur bepansrade enheter tagit sig in i och genom samhällen i närheten av flygplatsen. Bilderna visar också hur enheter längre norrut ompositionerat sig nära samhället Lubyanka, omkring fem kilometer från flygbasen, med haubitsar (artilleri) i skjutposition.

Förutom artilleri omplacerars missilsystem av olika slag.

Andra bilder visar, enligt Maxar, försörjningsfordon och raketartillerifordon i staden Berestyanka, 16 kilometer väst om Antonov.

Tidigare under torsdagen kom rapporter om att andra ryska styrkor, öster om Kiev, rört sig fem kilometer närmare Kievs stadskärna och nu befinner sig omkring fyra mil från huvudstadens centrum.

Precis som jag förutspådde...

Hade jag varit president for Ukraina hade jag frågat Putin om jag fått ta ut samtliga civilia ur landet, till Ryssland eller var som helst.

Det här kommer sluta riktigt, riktigt illa!

Stadsmiljö är en svår miljö att kriga i men om man bombar allt till sand går det inte att gömma sig, om Putin mördar hundratusentals ukrainare eller miljoner och omvärlden inget gör då kommer jag hamna i chock är redan chockad kan inte somna.

Ja fy fan.. Hela staden kan bli en jävla grushög mer eller mindre och ett helvetes blodbad.. Känns som Putin går all in nu för att få ett snabbt avslut oavsett vilka konsekvenser det får
Citera
2022-03-11, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Putin själv talar till folket under ett regeringsmöte under torsdagen.

Han sa att det var ett självklart val att inleda invasionen av Ukraina – för att rädda folket i Donetsk och Luhansk undan misären.

– I åtta år har dessa människor tvingats leva i källare. Deras barn har växt upp och börjat skolan i sådana omständigheter. Med råttor som springer runt dem, säger Putin.

– Vi hade inget annat val.

Var får han sin information från? Tänk om Putin lever i en liten bubbla matad med lögner från sina rådgivare. Han tror säkert att kriget går asbra, han får rapporter om hur trupperna välkomnas och han börjar glatt planera för adoptioner av de stackars föräldralösa barnen i Ukraina.
Fast även om invasionen av Ukraina e ett vansinne och kraftigt ska bekämpas så tyder väl inget i det du citerar att Putin lever i en bubbla. Behandlingen av den ryska minoriteten, våldet och rasismen, har varit fruktansvärd.
Citera
2022-03-11, 02:55
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Ja fy fan.. Hela staden kan bli en jävla grushög mer eller mindre och ett helvetes blodbad.. Känns som Putin går all in nu för att få ett snabbt avslut oavsett vilka konsekvenser det får
Om vi som omvärld låter Putin ta död på 1-2 miljoner människor före dom gett upp har vi en ny Hitler.
Vad stoppar honom för att senare ta Sverige?
Han har nu börjat tjafsa med Ikea tydligen och sänt hot.....

Nåt stämmer inte med det här kriget, jag vet inte men nåt känns inte riktigt som Putin..
Det är som om han gick från en stabil ledare med mycket tålamod till en massmördare på nolltid...

Det är nästan som att en annan nation styr Ryssland...
Citera
2022-03-11, 02:55
Medlem
Citat:
KONVOJEN SPRIDER SIG – OCH OMPLACERAS

Satellitbilder visar att den stora ryska konvojen, som framför allt uppehållit sig strax nordväst om Kiev vid Antonov-flygplatsen, till stora delar har spritt sig och omplacerats, uppger satellitföretaget Maxar Technologies.

Bilder på torsdagen uppges visa hur bepansrade enheter tagit sig in i och genom samhällen i närheten av flygplatsen. Bilderna visar också hur enheter längre norrut ompositionerat sig nära samhället Lubyanka, omkring fem kilometer från flygbasen, med haubitsar (artilleri) i skjutposition.

Andra bilder visar, enligt Maxar, försörjningsfordon och raketartillerifordon i staden Berestyanka, 16 kilometer väst om Antonov.

Tidigare under torsdagen kom rapporter om att andra ryska styrkor, öster om Kiev, rört sig fem kilometer närmare Kievs stadskärna och nu befinner sig omkring fyra mil från huvudstadens centrum.

Precis som jag förutspådde...

Hade jag varit president for Ukraina hade jag frågat Putin om jag fått ta ut samtliga civilia ur landet, till Ryssland eller var som helst.

Det här kommer sluta riktigt, riktigt illa!

Stadsmiljö är en svår miljö att kriga i men om man bombar allt till sand går det inte att gömma sig, om Putin mördar hundratusentals ukrainare eller miljoner och omvärlden inget gör då kommer jag hamna i chock är redan chockad kan inte somna.

Mmm...läste någonstans att en bunt ryska generaler alldeles nyligen hade bytts ut. Nya på plats som förväntas uppvisa omedelbara resultat kan jag tänka mig. Senast inom två dygn blir det nog tung artilleribeskjutning av Kiev är min gissning.
Citera
2022-03-11, 03:01
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpels99
Ojoj håll i hatten, imorgon kväll smäller det.
https://stateofthenation.co/?p=109090
Om det där är något att lita på så låter det väldigt illa. Hålla i hatten räcker nog inte.

Undrar hur många vaksamma beredda och nervösa ledare av olika slag, plus andra, det sitter runt om i världen just nu?
Citera
2022-03-11, 03:02
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Konvojen utanför Kiev har delat på sig och positionerat på olika platser säger AP

Vad kan det betyda

Under rådande informationskrig läser man ogärna nån på läppen men enligt ett gäng artiklar från olika håll jag scrollat förbi på twitter tidigare under kvällen så lär missberäkningen Kreml hade om att de ryska styrkorna skulle välkomnas som "befriare"/whatever eller betraktas som lönlöst att ta fighten mot nu sjunkit in.

Läxan lärd. Det blev ingen blixtockupation varför strategin framgent enligt diverse experter, eller för all del "experter", kommer anpassas för en mer utdragen konflikt. Mindre enheter (som motsats till den tilltänkta intimiderande "kolonn-show" och annat märkligt man inledde invasionen med), bakhåll, sabotage, utmattning, terror... gamla vanliga eländet.
Citera
2022-03-11, 03:03
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Om vi som omvärld låter Putin ta död på 1-2 miljoner människor före dom gett upp har vi en ny Hitler.
Vad stoppar honom för att senare ta Sverige?
Han har nu börjat tjafsa med Ikea tydligen och sänt hot.....

Nåt stämmer inte med det här kriget, jag vet inte men nåt känns inte riktigt som Putin..
Det är som om han gick från en stabil ledare med mycket tålamod till en massmördare på nolltid...

Det är nästan som att en annan nation styr Ryssland...

Det som talar mot ett fortsatt ryskt krig mot andra nationer efter Ukraina är att detta krig ändå kostat Ryssland mkt. Hade det gått som jag tror Putin hade förväntat sig att Ukraina skulle vara avklarat på 5 dagar så hade nog situationen sett annorlunda ut.
Men håller med dig ang Putin.. Någonting stämmer inte.. Det är som att Ukraina ska tas till vilket pris och vilka konsekvenser som helst.. Tyvärr tror jag det är drömmen om ett nytt Sovjet som driver honom och han kommer aldrig dra sig ur Ukraina förrän han fått det han vill ha.
Citera
2022-03-11, 03:06
Medlem
Ursäkta för vilda spekulationer här:

Citat:
Håller med dig tror inte alla Ukrainare är nazister det där är bara löjligt att tro just därför förstår jag mig inte på Putin, att han gick såhär långt måste ha berott på annat, kanske känner sig Ryssland på allvar oroliga över Nato och Väst.

Ryssen kanske inte bestitter mer än sina kärnvapen resten är ren propaganda..Så dom försöker överleva medan dom leker "stora och farliga"

Ja, det är märkligt. Ryssarna har inte ens skyddat sina egna flygplan och helikoptrar mot "friendly fire" som det heter, dvs sina egna system. Otroligt korkat. Så både de ukrainska SS-300 och SS-400-systemen (byggda av ryssarna) tycks ha skjutit ner åtskilliga MIGs och helikoptrar. Och att ryssarna inte har koll på var de kan hitta radarenheterna heller, ett mycket svårt problem eftersom ukrainarna tänder inte radarenheten förräns straxt innan skjutögonblicket.(*)
Och på den låga höjden och de korta avstånden det handlar om i stadsbebyggelse så hinner inte piloten vika av, utan sekunden senare är hela bakpartiet på flygplanet borta. Och piloten hinner inte skjuta ut sig ur katapultstolen, utan kraschar direkt.
På hög höjd vågar de heller inte flyga för då är träffsäkerheten hos dessa missiler mycket hög.

Någon hade uppskattat den till 100 % på avstånd upp till 20 km

Alla seniora befäl inom den ryska krigsmakten måste ha känt till dessa begränsningar, och de möjliga taktikval som är lämpliga. Därför förefaller det otroligt cyniskt, cyniskt bortom alla rimliga gränser att Vladimir Putin startar ett krig på det här sättet.
Det är i grunden ett Nero-Dekret(**) som Vladimir Putin har utgivit, att starta ett krig som bara blir till ett helt vansinnigt blodbad helt i onödan.

Kiev blir Aleppo 2.0 med bara grushögar kvar, typ...

Förstår inte varför Vladimir Putin har gått på för mina som tydligen gjort att han fullständigt tappat fattningen ?

Nu är det inte bara luftvärnsrobotorna som är sylvassa. Tex var det två SS-400 missiler som sköt ner det flygplan från Ukraina som straxt innan lyft från Irans flygplats.
Är det bara slumpen att flygplanet var från Ukraina, eller ?
Hade Iran någon särskild anledning att ta död på någon passagerare ombord ?
Mystiskt ?
Det var definitivt ingen olycka, Iran skickade iväg två missiler, alltså så var det en avsiktlig målsökning, avfyrande och nedskjutning, inget snack om den saken ?

Eller var det som det gissades i början att Flightradar24. hade en fördröjning på 15-30 minuter kanske längre på att uppdatera bilden av luftrummet. Och att de verkligen uppfattade flyget som en fientlig inkränktare, trots att det hade kursen bort från Iran ?
Och inte uppmärksam på detta ?
Hursomhelst antagligen bara iranska clowner i ledningen, typ...
Flightradar24 finns ju just inte i Koranen har jag hört

Inte bara det att systemet SS-400 verkar träffsäkert.
Även nedskjutningen av det civila flygplanet från Malaysia, MH17 förefaller helt obegriplig.
Även de ryska antitankmissilerna, typ pansarskott som Ukraina har i sina militära förråd påstås vara grymma, och kan nog utan vidare slå ut sina egna ryskbyggda tanks med utan större besvär.
Vilket verkar ha hänt under dagen. En hel grupp ryska tanks sköts sönder.

Ryssarna har gett sig in i ett vansinnigt krig.
Det är svårt att se att Vladimir Putin skulle se Ukraina som en av NATOs förlängda ärmar och i sin tur ett allvarligt hot ?

Det finns i och för sig ett mycket stort gammalt KGB-arkiv i just Kiev som kanske är Putins mål ?
Att det finns hemligheter i det arkivet, som Putin måste stoppa till varje pris ?

En annan sak är den att om Ryssland vill på allvar spela på den geopolitiska arenan så skulle Putin behöva en mycket större flotta.
Men inget tyder på att de ska storsatsa på att bygga massor av ytfartyg.
Men några nya mastodontiga atomdrivna isbrytare ska det bli, upp till sju stycken totalt.
Två av dem ska vara under testning i skrivande stund.
Atomdrivna ubåtar hade Sovjetunionen många av, kanske så många som 220 stycken, om alla var i drift samtidigt under Kalla Kriget är det väl ingen som vet.
Trots mycket know-how så har Ryssland inte byggt det antal hangarfartyg som Ryssland skulle kunna ha användning för.
Innan Sovjetunionen kollapsade hade man påbörjat ett bygge av ett megastort hangarfrtyg. Något som man lade ner seare, och tycks ha gått till skrotning..
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-is-Racist
Ja du tänker bl.a. på SD's helomvändning gällande nato hehe

Problemet med ett eventuellt NATO-medlemskap är ju att svensk trupp kan ställas under
annat lands befäl i utlandet, att försvara annat lands territorium alltså. Blir Sverige medlem i NATO så blir det svårt att gå ur, dvs tillbaks till neutralitet, blir inte så enkelt. Det är en sak som är säker.

(*)
Man skulle kunna tro att stealth skulle hjälpa i dessa situationer, men nej, här är troligen radarekot tillräckligt tydligt för att missilen kan träffa med nästan 100 % träffsäkerhet. Det är det korta avståndet det handlar om, det tillsammans med radarekots uppgifter om den höga hastigheten gör att robotbatteriet räknar ut kurs fart och höjd på en bråkdels sekund.
Inga av MIG-flygplanen verkar ha ideala stealthegenskaper ändå i varje fall. Och här kanske stealth vore oanvändbart ändå. Stealth har missförståtts ibland för att göra flygplanen osynliga. En slags spökflygplan eller flygande matta. Inget kan vara mera fel. Dessa går att skjuta ner om radaroperatörerna vet vad de håller på med, typ...

(**)
Nero-Dekretet kommer från då Kejsare Nero i Rom, Italien krävde att Rom skulle brännas ner till grunden. Även Adolf Hitler utgav ett Nero-Dekret med att hela Paris skulle jämnas med marken. Något som bland annat Albert Speer och general Dietrich von Choltitz motsatte sig och vägrade lyda Adolf Hitlers order. Det fanns också ett starkt militärt motiv till att ordervägra, och det var antalet soldater och det större antal ton sprängämnen han hade behövt undvara. Något som tyska armén redan då hade stor brist på. Tyska armén höll ju på att evakuera hela Paris då.
Dekret betyder ovilkorligt order/påbud/uppmaning.
Senast redigerad av NegerStryparen 2022-03-11 kl. 03:34.
Citera
2022-03-11, 03:06
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Det som talar mot ett fortsatt ryskt krig mot andra nationer efter Ukraina är att detta krig ändå kostat Ryssland mkt. Hade det gått som jag tror Putin hade förväntat sig att Ukraina skulle vara avklarat på 5 dagar så hade nog situationen sett annorlunda ut.
Men håller med dig ang Putin.. Någonting stämmer inte.. Det är som att Ukraina ska tas till vilket pris och vilka konsekvenser som helst.. Tyvärr tror jag det är drömmen om ett nytt Sovjet som driver honom och han kommer aldrig dra sig ur Ukraina förrän han fått det han vill ha.
Kanske känner Kina och Ryssland att USA inte är ett hot längre....Så kan det även vara.
Man skiter helt enkelt i.

Nord Korea hotar med sina missiler, Kina med sina Indien står fast konstigt nog vid Ryssland och avstod att lägga en röst emot landet, Inden anser inte att Ryssland begår krigsbrott enbart det är konstigt.

Nä dags och sova och tacka Gud att man har en säng och ej en missil över huvudet.
Jag lider som fan med dom civilia i Ukraina just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in