Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
Då är det väl snart dags att göra det första försöket med att inta Kiev. Det kommer att bli intressant rent militärt att följa förloppet ett meningslöst blodbad utan dess like är att förvänta sig.
Välförsvarade städer är bland det svåraste som finns att erövra.
KONVOJEN SPRIDER SIG – OCH OMPLACERAS
Satellitbilder visar att den stora ryska konvojen, som framför allt uppehållit sig strax nordväst om Kiev vid Antonov-flygplatsen, till stora delar har spritt sig och omplacerats, uppger satellitföretaget Maxar Technologies.
Bilder på torsdagen uppges visa hur bepansrade enheter tagit sig in i och genom samhällen i närheten av flygplatsen. Bilderna visar också hur enheter längre norrut ompositionerat sig nära samhället Lubyanka, omkring fem kilometer från flygbasen,
med haubitsar (artilleri) i skjutposition.
Förutom artilleri omplacerars missilsystem av olika slag.
Andra bilder visar, enligt Maxar, försörjningsfordon och raketartillerifordon i staden Berestyanka, 16 kilometer väst om Antonov.
Tidigare under torsdagen kom rapporter om att andra ryska styrkor, öster om Kiev, rört sig fem kilometer närmare Kievs stadskärna och nu befinner sig omkring fyra mil från huvudstadens centrum.
Precis som jag förutspådde...
Förutom artilleri omplacerars missilsystem av olika slag.
Hade jag varit president for Ukraina hade jag frågat Putin om jag fått ta ut samtliga civilia ur landet, till Ryssland eller var som helst.
Det här kommer sluta riktigt, riktigt illa!
Stadsmiljö är en svår miljö att kriga i men om man bombar allt till sand går det inte att gömma sig, om Putin mördar hundratusentals ukrainare eller miljoner och omvärlden inget gör då kommer jag hamna i chock är redan chockad kan inte somna.