2022-03-10, 23:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Ukraina var aldrig fredligt, vad lever du i för fantasi egentligen?
Vilka grannländer har Ukraina startat krig mot?

Ryssland annekterade Krim 2014. Var det ett brott mot folkrätten? Ja eller nej.
Var det ett brott mot Budapestavtalet* från 1994? Ja eller nej.

— — — — —
*) t.ex.
2. The Russian Federation, the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, and The United States of America reaffirm their obligation to refrain from the threat or use of force against the territorial integrity or political independence of Ukraine, and that none of their weapons will ever be used against Ukraine except in self-defense or otherwise in accordance with the Charter of the United Nations.
Citera
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Tyvärr har jag blivit extremt cynisk efter coronabluffen. Och västerländsk media har varit fake news i många år nu. Minns Irak och den totalt fejkade rapporteringen om massförstörelsevapen. Jag kan helt enkelt inte ta något som "våran" media rapporterar på allvar längre, tyvärr. Så när jag hör alla mediakanaler skriker om att sjukhus bombas urskiljningslöst och att spädbarn dör hitan och ditan stänger jag bara av och förutsätter att det är bullshit.

Jag har fullständigt tappat förtroendet för det västerländska som jag tidigare älskade och är en del av. Jag kan inte längre säga att väst är bättre än Ryssland och jag förhåller mig neutral tills vidare. Som med covidbluffen lär det dyka upp en hel del smaskiga detaljer kring detta också i sinom tid och narrativet kommer ändras snabbare än sossarnas skattehöjningar.

Exakt. Jag vill inte att Sverige verken ska buga inför NATO aka USA, eller auktoritära, korrupta regimen i Kreml. Men försöka att få någon hjärntvättad "allas lika värde" människa här inne att fatta det
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
FEL. Båda sidor ljuger alltid i krig. Och huruvida filmer och bilder alltid är sanna, bilda din egen uppfattning.

https://www.youtube.com/watch?v=98cXig0hOVw

https://www.youtube.com/watch?v=UO2F8nUi3oA&ab_channel=DWNews

Dina exempel är mediokra, och som medborgare har man faktiskt ett ansvar att själv granska och fundera på både det ena och andra.
Samt dra slutsatser, eller helt enkelt ge fan i att dra slutsatser om det ser tunt ut.
Men det är ju inget att bajsa ner sig för?

Tex - Den tidigare videon med BMPn som kör över en personbil - Min första tanke var faktiskt att ukrainsk militär personal tappar kontrollen över fordonet.
Det hela sker nämligen i ett läge där man konfronterat och är i färd att med eldstrid bekämpa ett ryskt sabotage-förband i en ukrainsk militär-lastbil.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
För topic är bara vad du bestämmer att det är, trots att du själv går helt utanför topic. Blir lätt så när man inte kan argumentera för sin sak.

^^

Jag har gjort det hela tiden, vad du säger påverkar inget sådant.

Men du kan väl göra så att du läser trådens titel?
Citera
2022-03-10, 23:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ukraina var aldrig fredligt, vad lever du i för fantasi egentligen?

Exakt, de blev invaderade av en mekaniserad Djingis Khan med kärnvapen.
Citera
2022-03-10, 23:04
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
De visade hans tal på Rapport ikväll så det är väl bara du kollar det.

Detta Intresserar mig inte, frågan var: Finns Det Oberoende Källor Som Kan Verifiera?
Citera
2022-03-10, 23:06
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Nej jag tror att Putin kommer installera kärnvapen så att han har Turkiet i kontroll samt EU.
Men främst Turkiet fast jag håller med dig hur fan skall man få alla Ukrainare att inte begå brott mot Ryssar och den ryska regeringen om nu Putin lyckas ta över landet, hela det här kriget känns konstigt.

Dag 13 eller 14 och jag kan fortfarande inte tro att Putin faktiskt attackerade Ukraina.
Men tänk om mannen går helt bananas och börjar attackera Sverige samt Finland osv?
Chansen är låg att han skulle starta flera krig men tänk om?
Efter det här fiaskot tror jag de tänker sig för ett dussin gånger innan de går ut i anfallskrig igen. De har ju bundit upp en stor del av sina markstyrkor i Ukraina, och de lär behöva ha dem kvar där även om de vinner. Så att de skulle våga sig på att anfalla något västland där risken att Nato ingriper militärt som hjälp är betydligt större måste vara försvinnande liten.

Visst, nålstick kan de säkert göra. Och kommer förmodligen göra.
Citera
2022-03-10, 23:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Hur vet du att faktan inte håller om du aldrig får höra den? Nivån på era rationaliseringar alltså...

Andra sidans fakta och även proxy-fakta finns över hela nätet, bla här på fb.
Om det inte duger, får du väl börja fråga i Aftonbladets chatt.
Citera
2022-03-10, 23:07
Medlem
Problemet är Rysslands fascism och oresonliga hållning att stater som gränsar till Ryssland inte skall få bedriva sin egen politik.

Det kan väl till och med en blind höna se.

Nu har snart dag 15 gått till ända och Ukraina kämpar tappert men också rätt så smart. Fler och fler soldater av skiftande kvalitét kommer in medan kvaliteten på den ryske soldaten nog kan ifrågasättas. Det var underligt att inte Ryssland förberedde detta bättre.

Förhandlingar verkar meningslösa eftersom Ryssland ensidigt kräver att motståndarna skall lägga ned vapnen fast det inte är något krig. Hur korkade är dom ryska ledarna?
Citera
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Detta Intresserar mig inte, frågan var: Finns Det Oberoende Källor Som Kan Verifiera?

Men snälla nån, om de visar hans tal där han säger just det behövs väl inga mer källor.
Citera
Medlem
%s avatar
Morgan Stanley förutser att Ryssland inte kommer kunna betala räntan på lånen det 15 April. Det går fort utför nu. Såg beräkningar på att de har råd att kriga ungefär en vecka till.
https://fortune.com/2022/03/08/morgan-stanley-russia-default-april-venezuela/

Någon som är belevad i krigsrätt som vet om man kan använda frusna ryska tillgångar till krigsskadestånd?
Citera
2022-03-10, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Grozny (Capital of Chechnya) after some bombings of military facilities back in 1994..

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t9qpey/grozny_capital_of_chechnya_after_some_bombings_of/

Om Putin gjort detsamma mot Kiev hade Ukraina gett upp?
Putin klarar inte av att göra samma sak mot Kiev. Ryssland börjar få slut på långdistansmissiler. Deras flyg har slut med precisionsbomber. De har börjar använda gamla sovietbomber från flyg. Detta är anledningen till att så många flyg skjutits ner den sista tiden. Sovietbomber faller som en påse potatis så man måste flyga längre ner för att inte missa totalt. Detta gör flyget mer sårbart för luftförsvaret. Det är självmord att använda sånt över Kiev. Kiev har alldeles ör bra luftförsvar. Dessutom verkar ryssarna börja få slut på fungerande sovietbomber. Det finns många klipp de senaste dagarna på sovietbomber som faller från himlen men som inte exploderar.

Det enda som återstår är det tunga artilleriet men den sitter fast i prideparaden norr om Kiev. Ryssland saknar dessutom logistik för att föra ammunition längre in i Ukraina. De städer som bombas nu är gränsstäder som ligger precis vid den ryska gränsen. Inte ens dessa städer har ryssarna klarat av att ta. Rysslands armé är ett skämt.

Pga sanktionerna kan ryssarna dessutom inte få tag på nytt krigsmateriel. Snart är den ryska armén helt slut samtidigt som Ukraina ständigt får in massor med nya grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in