2022-03-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Upprop!
EU och NATO kan stoppa kriget i Ukraina när som helst! Låt inte kriget pågå!
Ja, det finns ytterligare saker som EU kan göra. EU kan stoppa importen av Rysk olja och gas, vilket blir jobbigt för EU själva, men det går.
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det är unga pojkar som krigar, för vaddå??
Detta verkar främst gälla den något vilsna Ryska sidan. Den Ukrainska sidan verkar bestå av mogna män, som vet vad som behöver göras. De verkar också väldigt medvetna om varför de krigar.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Nej, det är flera olika anledningar. Men ni NPC har svårt att förstå att det kan vara flera orsaker och att allt inte är svart eller vitt. Denazifieringen är långt ned på listan av anledningar som Ryssland invaderade.
NPC eller inte, det som vi boende i civiliserade demokratier i väst begriper är att Putins motiv numera är lika intressanta som Hitlers, dvs en fråga för historiker.

Putin startade ett krig mot en fredlig granne som Ryssland dessutom hade ett särskilt non-aggressionsavtal med (Budapest-avtalet från 1994). Det är fullt möjligt att Ryssland lyckas behålla och annektera delar av Ukraina, men det kommer att bli till ett oerhört högt pris. Sanktioner i åratal, kanske decennier, och därefter obetydlig försäljning av gas och olja till väst. Det vill till att man verkligen uppskattar de gamla stålverken i Donbas och stränderna på Krim.
Citera
Medlem
RomanticDreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Barnsjukhuset var evakuerat, byggnaden var övertaget av AZOV, därmed ett legitimt mål.

https://sputniknews.com/20220310/russian-mod-alleged-mariupol-airstrike-nothing-short-of-provocation-to-fuel-anti-russian-hysteria-10 93754031.html

Alla som jobbar på Sputnik riskerar fängelse, tortyr eller döden om de skriver fel. Jävla tönt.
Citera
2022-03-10, 22:58
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Alla får yttra sig, att vägra lyssna är också en rättighet.

Information från Kreml kan vara nyttig att ta del av för att bilda sig en uppfattning om tillståndet i Ryssland, dock måste man inte tro på vad Kreml har att säga om tillståndet i Ukraina eller i Ryssland.

Kreml är känt för att fara med osanning och bluffa.

På tal om rättegång så är ju en förutsättning för att komma till tals att man infinner sig i domstolen när man är kallad. Du förstår säkert vad jag syftar på.

Blanda inte in min roll som moderator när jag postar som OY ditt aber.
Nej Ryssland får inte yttra sig i det här fallet på de vanliga plattformarna. Tycker du det är klädsamt? Det är bara folk som har något att dölja som vill hindra andra från att komma till tals.

Om rykten om att fara med osanning var allt som krävdes för att bannlysa medier så skulle det inte bli många kanaler kvar på plattformarna, då massmedierna är allmänt föraktade i folklagren just för deras lögnaktighet.

Nyfrälsta rysshatare har tappat sin moral.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Fel du behöver info från båda sidor för att kunna avgöra vilken version som är troligast och rimligast. Det narrativ du tagit del av kan helt sakna vitala delar av historien. Du kan inte hålla en rättegång där bara ena sidan får komma till tals. Ska man verkligen behöva förklara sådana här basala saker för en moderator på ett yttrandefrihetsforum?

Man släpper fram precis allting som Putin och ryska staten officiellt uttalar, man har reportrar i Ryssland som efter bästa förmåga rapporterar bakbundna då det lätt kan bli brottsligt att uttala - vad mer behöver du?
Twitter-konton finns också, som på olika vis rapporterar vad som sker på marken.

Media är av olika orsaker numera begränsat och/eller indelat eftersom faktan som ena sidan släpper helt enkelt inte håller.
Ryssland är bojkottat av i stort sett hela världens ordning, oavsett ditt sug efter bägge sidors inlagor.
Försök först att ta in det, och fråga sen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Behöver inte ockupera landet, räcker med att de går med på kraven ifrån Putin. Om de inte gör det, så är det ju uppenbart att ukrainarna väljer döden och total förintelse.
Hellre en morot i röven än Putin.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
FEL. Båda sidor ljuger alltid i krig. Och huruvida filmer och bilder alltid är sanna, bilda din egen uppfattning.

https://www.youtube.com/watch?v=98cXig0hOVw

https://www.youtube.com/watch?v=UO2F8nUi3oA&ab_channel=DWNews

Är nog sant båda sidor ljuger i krig. Men i detta krig så är det en sida som ljuger sig blå och Pinocchio skulle vara avundsjuk på ryssens långa näsa.
Citera
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
NPC eller inte, det som vi boende i civiliserade demokratier i väst begriper är att Putins motiv numera är lika intressanta som Hitlers, dvs en fråga för historiker.

Putin startade ett krig mot en fredlig granne som Ryssland dessutom hade ett särskilt non-aggressionsavtal med (Budapest-avtalet från 1994). Det är fullt möjligt att Ryssland lyckas behålla och annektera delar av Ukraina, men det kommer att bli till ett oerhört högt pris. Sanktioner i åratal, kanske decennier, och därefter obetydlig försäljning av gas och olja till väst. Det vill till att man verkligen uppskattar de gamla stålverken i Donbas och stränderna på Krim.

Ukraina var aldrig fredligt, vad lever du i för fantasi egentligen?
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Fel du behöver info från båda sidor för att kunna avgöra vilken version som är troligast och rimligast. Det narrativ du tagit del av kan helt sakna vitala delar av historien. Du kan inte hålla en rättegång där bara ena sidan får komma till tals. Ska man verkligen behöva förklara sådana här basala saker för en moderator på ett yttrandefrihetsforum?
Fast det kommer ju information eller vad man ska kalla det från Ryssland mest hela tiden. Ett stort problem är dock att det ljugs så hejdlöst därifrån så att det inte går att tro på någonting.
Citera
2022-03-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja det kan han, och kommer förmodligen. Men efter det då? Vad tror du händer om Ukraina ger sig? Lämnar ryssen landet och ukrainarna gör helt om och blir ryssvänliga? Knappast.. De kommer behöva ockupera landet. Med åratal av gerillakrig framför sig.

Japp ryssarna kan eventuellt vinna kriget men aldrig besegra Ukraina
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja det kan han, och kommer förmodligen. Men efter det då? Vad tror du händer om Ukraina ger sig? Lämnar ryssen landet och ukrainarna gör helt om och blir ryssvänliga? Knappast.. De kommer behöva ockupera landet. Med åratal av gerillakrig framför sig.
Nej jag tror att Putin kommer installera kärnvapen så att han har Turkiet i kontroll samt EU.
Men främst Turkiet fast jag håller med dig hur fan skall man få alla Ukrainare att inte begå brott mot Ryssar och den ryska regeringen om nu Putin lyckas ta över landet, hela det här kriget känns konstigt.

Dag 13 eller 14 och jag kan fortfarande inte tro att Putin faktiskt attackerade Ukraina.
Men tänk om mannen går helt bananas och börjar attackera Sverige samt Finland osv?
Chansen är låg att han skulle starta flera krig men tänk om?
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Ang senaste bombningar utav BB, etc: Fake news - samma kvinna förekommer som olika personer https://samnytt.se/ryssland-havdar-bilder-fran-bombat-barnsjukhus-ar-fejk/
Tyvärr har jag blivit extremt cynisk efter coronabluffen. Och västerländsk media har varit fake news i många år nu. Minns Irak och den totalt fejkade rapporteringen om massförstörelsevapen. Jag kan helt enkelt inte ta något som "våran" media rapporterar på allvar längre, tyvärr. Så när jag hör alla mediakanaler skriker om att sjukhus bombas urskiljningslöst och att spädbarn dör hitan och ditan stänger jag bara av och förutsätter att det är bullshit.

Jag har fullständigt tappat förtroendet för det västerländska som jag tidigare älskade och är en del av. Jag kan inte längre säga att väst är bättre än Ryssland och jag förhåller mig neutral tills vidare. Som med covidbluffen lär det dyka upp en hel del smaskiga detaljer kring detta också i sinom tid och narrativet kommer ändras snabbare än sossarnas skattehöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in