2022-03-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du resonerar som om vissa förband och bataljoner i Ukraina agerar på helt egen hand?

Det är som i inte Ryssland, där vissa förband verkar kunna välja fritt att attackera barnsjukhus, vissa förband bilda Konvoj, och vissa förband helt sonika lämna sina fullt fungerande fordon i fält.
Har du hört något hur det går i förhandlingarna med f-16?
Citera
2022-03-10, 20:49
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
NLAW är ett exceptionnelt antitank vapen.

Inget fel på de andra som skymntar förbi i klippet, även om de lämpar sig "mindre" väl mot just tanks.

Bra klipp, det visar vad vi kommer se om nu ryssarna någon gång får bägge händerna ur sitt egna rövhålet och lyckas ta de större städerna, fast x 10`000, över hela landet. i många år....

inte för att "ryssland" kommer vara mer relvanta än nordkorea till jul.....
Vad som skrämmer mig med Putin är att när han börjat förlora allt fler trupper samt pansarvagnar och annat, finns där chans att han börjar bomba sönder städer med artillary och kanske även vacumbomber?
Tos 1 pånytt?
Dom har ju redan erkänt att dom använd dessa.

Känns som Putin förlorat kontrollen helt.
Sedan förstår jag inte hur Putin skall återkomma som president när kriget är över med ansiktet i behåll?
Senast redigerad av at0m3n 2022-03-10 kl. 20:51.
Citera
2022-03-10, 20:50
Medlem
Mainforcepatrols avatar
En till. Skulle vilja se en om RT, men det skulle väl bli en 3-timmars video https://www.youtube.com/watch?v=UO2F8nUi3oA&ab_channel=DWNews
Citera
2022-03-10, 20:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Jag skulle också vara diskret om jag visste att jag kunde hamna bredvid stridande nazister. Ingen vet ju vem som vinner än. Vinner väst så är alla som deltagit ifrån utlandet hjältar men vinner Ryssland då är det Sibirien som gäller om du tas levande. Haha. Sköna tider. Jag hoppas fortfarande på lite kärnvapenduell. Det skulle vara spännande att vara med om.

Vill du ha kärnvapenkrig?
Citera
2022-03-10, 20:51
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
På vilket sätt tänker du att det överdrivs? Ukraina är ett stort land med en hög befolkning. Det är inte bara att knalla in där, framförallt inte dåligt förberedda ryssar.
Enligt Ryssland så var det aldrig tänkt att vara en fullskalig invasion utan en begränsad specialoperation. Hur det utvecklar sig återstår dock att se. Ljugmedia beskriver det dock som ett misslyckande att rysk militär inte intagit hela landet. De spinner ett narrativ om att Putin är maktgalen och erövringslysten.
Senast redigerad av PK-befriad 2022-03-10 kl. 20:54.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Ryssarna dör som flugor. Varje dag kan man läsa om en högt uppsatt rysk militär som har dött i striderna.

Hoppas inte Putin blir så arg på alla länder som hjälpt Ukraina att han avfyrar en atombomb mot ett av Ukrainas alla kärnkraftverk.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Ja, Putin hade nog inte så fel som det verkade som i början.
Krigslusten i väst är enorm, så det är ännu mer förståeligt nu i efterhand att Ryssland kräver en buffertzon.

Du är helt efterbliven som inte verkar ha förstått ännu att det är Putin och Ryssland som har invaderat.
Senast redigerad av goseigen 2022-03-10 kl. 20:54.
Citera
2022-03-10, 20:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Det är mycket dödliga vapen...
Jag tror i ärlighetens namn att USA vs Ryssland hade slutat illa för Ryssland, Ryssland har faktiskt chockad mig lite jag trodde dom var mycket mer organiserade och mer lethal så att säga.
USA vs Ryssland utan kärnvapen inblandat hade slutat med flera hundra tusen döda ryssar.

Fast jag tror att ryssarna skulle vara lite bättre om de försvarade sitt land, då skulle det vara de som var gerilla som ukrainarna är nu. Nu är de helt omotiverade och vill bara åka hem.
Citera
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En del människor förstår nog inte vad massförstörelsevapen innebär....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja, det skulle vara en once in a lifetime upplevelse. Vissa av oss skulle överleva, dom flesta av oss skulle dö men världen skulle gå vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men vad f-n, de står ju uppställda som på en parkeringsplats, och när de attackeras åker de iväg som en lång kolonn på en större väg. Vad är det för taktik ryssarna har egentligen? De verkar helt inkompetenta.

Ja det där är otroligt märkligt. Att åka omkring så tätt är helt galet. Att överhuvudtaget bara framrycka glatt på kolonn längs med en väg, in i terräng där fienden kan finnas, är totalt IG.

De borde vara mycket mer utspridda, ha någon form av förtrupp och någon form av understöd tillgängligt och förberett. De verkar inte ha så mycket drönare och sånt, dåligt med tekniska motmedel mot olika saker, ingen artillerilokaliseringsradar m.m. Flera förband verkar också ha gamla okrypterade radioapparater som vem som helst kan lyssna på. Ryssland har ju satelliter och skit, spaningsflyg m.m. så man undrar ju varför de verkar ha så dåliga underrättelser om vad som pågår.

Delar av det man har sett ser ut som om de har kört in massa värnpliktiga i gamla sovjetfordon, men med mycket sämre taktiskt agerande än vad de hade haft under sovjettiden. Det är klart att det blir en del förluster när man agerar så konstigt. Denna invasion verkar åtminstone delvis tyvärr ha skötts väldigt dåligt.
Citera
2022-03-10, 20:53
Medlem
Man märker nu att Putin inser att han fuckat upp. Jag följer händelseutvecklingen via sky News dagligen (länk kommer nedan) och ser man till senaste två uppdateringar är det följande.

Russia says it will hold ceasefires every day

The Russian defence ministry has claimed it will open humanitarian corridors at 10am Moscow time (7am GMT) every day, according to Interfax news agency.

These would allow for Ukrainian civilians in besieged cities to leave the warzone. There is particular concern about those in Mariupol, where the situation has been described as "apocalyptic".

Sen den andra är denna :

Russia to allow Ukrainian team to 'access power lines in Chernobyl'

Russia's defence ministry will allow a Ukrainian repair team to access power lines in the area around the Chernobyl nuclear power station, the Interfax news agency has reported.

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-news-putin-zelenskyy-ceasefire-nato-visa-live-updates-12541713

Nu kommer snart ryska folket gå arbetslösa, hungriga, frustrerande hatade och utfrysta. På lördag börjar showen. Då stänger många företag + 7 banker ryker ur SWIFT. dETTA ÄR BARA BÖRJAN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in