2022-03-10, 18:47
Medlem
Citat:
Experten: Kan bli ransonering av bensin i Sverige.

Putins krig och omvärldens svar kan utlösa en omfattande global oljekris.
Energianalytikern Samuel Ciszuk målar upp ett scenario av ”demand destruction” med långvarigt höga priser och ransonering i Sverige.

– Privatbilar kan få köra varannan dag beroende på vilket registreringsnummer man har.
Hastigheterna kan sänkas för att spara, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnB6vw/putins-krig-kan-leda-till-ransonering-av-bensin-i-sverige

Vad är era planer för att hantera denna möjlighet?

Bygga en stor 6 m3 tank med drivmedel att gräva ner på tomten?

Skaffa en elbil, som ersättare eller komplement?
Citera
2022-03-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnB6vw/putins-krig-kan-leda-till-ransonering-av-bensin-i-sverige

Blir perfekt, jag kör bara 500 mil om året, kan gärna tanka varannan dag och sälja vidare. Olagligt? Nej i krig är allt tillåtet!
Citera
2022-03-10, 18:55
Medlem
Citat:

Förra gången det var bränsleransonering delades det ut klart mer än vad som normalt förbrukades! Givetvis många som begärde "extra tilldelning" också (låter som ett uttryck från motbokens dagar).
Lätta lastbilar fick som grundranson betydligt mer än vad som tilldelades en personbil, de som hade en gammal Duett stående ställde absolut inte av den.
Citera
2022-03-10, 18:55
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Blir perfekt, jag kör bara 500 mil om året, kan gärna tanka varannan dag och sälja vidare. Olagligt? Nej i krig är allt tillåtet!

Är det olagligt att köpa och sälja bensin i fredstid?
Citera
2022-03-10, 18:56
Medlem
Fonos avatar
Citat:

Hur länge håller sig bensin fräsch i sådanna tankar? Tänker om du personligen har en på Gården så går det kanske inte så mycket?
Citera
2022-03-10, 18:57
Medlem
Sänka hastigheterna? Lycka till. Ingen kommer ligga i 70 km/h för att spara bränsle.
Citera
2022-03-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Är det olagligt att köpa och sälja bensin i fredstid?
Tror det som privatperson. Man får iaf inte exportera en dunk soppa till grannlandet trots att det är en inre marknad.
Citera
2022-03-10, 19:00
Medlem
anomaligns avatar
Som den passionerade hater av allt rörande bilism och bilar jag är kan jag inte låta bli att se the silver lining i ett sånt här scenario. Det skulle bli besvärligt i början, men väldigt värdefull träning för Sveriges befolkning och ledning att öva på att faktiskt göra det som måste göras, få ner privatbilismen. Det skulle öppna för nya (eller egentligen inte så nya) eller andra perspektiv och tänk över hur man kan (och antagligen borde) lösa småskalig persontransport och planering av infrastruktur.
Citera
2022-03-10, 19:01
Medlem
hippilis avatar
Ska dom gå efter rengnr sista siffra ojämn och då får man bara köra ojämnt datum, då har man 2 bilar så man har ett jämnt och ett ojämn så är det problemet löst. Dom som bara har en bil och arbete, ska dom arbeta varannan dag då?
Citera
2022-03-10, 19:01
Medlem
Hegamons avatar
Jag vill köpa en tankbil och handla bensin eller diesel i något billigt land. Får jag ta in diesel eller bensin hursomhelst för eget bruk i Sverige? Vilka volymer får jag ta in.

Ja, jag har körkort för C-lastbil med behörighet att köra tankbil som fraktar bensin eller diesel.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ska dom gå efter rengnr sista siffra ojämn och då får man bara köra ojämnt datum, då har man 2 bilar så man har ett jämnt och ett ojämn så är det problemet löst.

Så här tänker jag göra, tack för rådet. Blir att ställa på min skattebefriade bil.
Senast redigerad av Hegamon 2022-03-10 kl. 19:10.
Citera
2022-03-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vill köpa en tankbil och handla bensin eller diesel i något billigt land. Får jag ta in diesel eller bensin hursomhelst för eget bruk i Sverige? Vilka volymer får jag ta in.

Ja, jag har körkort för C-lastbil med behörighet att köra tankbil som fraktar bensin eller diesel.

Men saknar kanske tillstånd att ställa upp tankbilen någonstans sedan?
Citera
2022-03-10, 19:09
Medlem
ormbitens avatar
Hinner jag inte fylla upp farmartanken så får jag helt enkelt se till att tända upp gengasaggregatet på 145:an.

Nä jag tror inte att ransonering blir verklighet i Sverige.
Jag skulle verkligen stå med hakan nere vid knäna av förvåning om det blev någon ransonering. Det känns som ett väldigt overkligt scenario.
Senast redigerad av ormbiten 2022-03-10 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in