Citat:
Ursprungligen postat av
Snauzzer
Militär expert svarar på tittarfrågor nu i svt.
Hur många soldater är i ukraina nu?
Experten...ca 150 000.
Fråga hur många mer soldater kan ryssland skick dit.
Experten..ryssland har 900 000 soldater värvade och värnpliktiga som är väpnade plus att dom också kan kalla in 2 miljoner reservister soldater med kort varsel om det skulle behövas .alla
väpnade.
Han pratar inte om några kontorsfolk
eller andra civilanställda i förvarsmakten.han pratar om väpnade styrkor.
Du svamlar om några hundratusen väpnade soldater totalt.
För övrigt så stämmer siffrorna för sveriges arme i world firepower.
Men det är alltså 70 procent fel på rysslands siffror.
Men den militära experten i svt har väl också fel.
Du får gärna länka till de uppgifterna i så fall eftersom jag sett mer än en rysslandsexpert uppge felaktiga siffror i tv på vad Ryssland har att sätta in i form av trupp. Militära experter har däremot gång på gång sagt att Ryssland har brist på trupp i Ukraina och inte mycket mer att kasta in och det skulle naturligtvis inte stämma om det fanns 900 000 soldater att tillgå. Det måste du ju förstå själv?
Sen begriper jag inte hur du kan utesluta flotta, flygvapen och strategiskt missilkommando från "Active Service". Active Service är alla som tjänstgör i krigsmakten i uniform. Vad exakt är det som är svårt att förstå med det? Ska jag verkligen behöva påpeka att ryska militären inte bara består av armén? Det är ju helt bisarrt att jag ska behöva argumentera mot en person som inte ta till sig vanliga simpla fakta, som finns överallt på nätet.
Vi tar mina källor igen. Två stycken som kan betraktas som rätt välunderrättade:
Citat:
Russian Armed Forces Personnel:
Ground Forces: 280 000
Aerospace Forces: 165 000
Navy: 150-160 000
Strategic Rocket Force: 50 000
Airborne: 45 000
Spetsnaz: 17-20 000
https://sgp.fas.org/crs/row/IF11603.pdf
Citat:
Russia's army has about 280,000 personnel and its combined armed forces total about 900,000, while its 2,840 battle tanks outnumber Ukraine's by more than three to one, according to the London-based International Institute for Strategic Studies (IISS).
https://www.euronews.com/next/2022/02/24/how-does-ukraine-s-army-size-up-to-the-russian-war-machine-the-numbers-make-for-grim-readi