Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
Gammal klassisk strategi, attackera medvetet civila.
Överstelöjtnanten: "Kan vänta oss mer riktade attacker"
Rysslands attack mot ett barnsjukhus i hamnstaden Mariupol var medveten och strategiskt, det säger överstelöjtnant Peter Lidén i SVT:s Morgonstudion.
- Genom att agera på ett visst sätt vill man åstadkomma skräck och förtvivlan hos en tredje part, i det här fallet omvärlden.
Enligt Lidén kan vi vänta oss fler attacker mot civila mål som exempelvis sjukhus.
- Tidigare har det varit urskillningslöst och hänsynslöst men nu tror jag det blir mer riktat, säger Lidén.
SVT
Det var ju det jag sa, att den här terrorkampanjen har som syfte att få motståndet att ge upp. Av någon anledning finns det dock några i tråden som envist vägrar att ens tänka tanken att ryska armén är något annat än ädla riddare som inte skulle göra något ont någonsin, om det inte var för dessa hemska nazister som tvingar dem till både det ena och det andra.
Varför man som tänkande varelse ens skulle överväga detta förstår jag inte. Kan man verkligen tro att alla - samtliga - övriga journalister, experter, ögonvittnen, och så vidare, har konspirerat ihop sig med det ondskefulla syftet att befläcka den ärorika ryska arméns anseende, och att det bara är RT och Sputnik som vågar säga sanningen i ett hav av lögner?
Jag menar... Det skulle absolut inte bli någon invasion, tills det blev det. Det fanns absolut inte en enda rysk värnpliktig på plats, tills det var det helt plötsligt. De har ju bevisligen ljugit om allting hittills, rakt upp och ner. Hur kan man fortfarande anse att de har någon trovärdighet kvar och inte ljuger om allting annat också?
Jag förstår uppriktigt sagt inte detta. Hur kan man vara så envis om att låta sig bli lurad?
Snälla, förklara detta för mig.