2022-03-10, 04:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Tunga rysk förluster inget för den nerv svaga videon lär vara från Bucha i början på veckan.
VDV tar L efter L är nog lika bra lägga ner helt.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/tahzn0/disease_russians_troops_from_what_it_seems_an/?utm_medium=android_app&utm_source=share

Verkar inte gå aå bra för VDV. Hoppas de är ifrom Pskov, den enhet svenska soldater skulle kunna få möta i ett skarpt läge. Tur att bilderna var lite bluriga. De säger ändå allt......
Citera
2022-03-10, 04:22
Medlem
Drooids avatar
Ingen handling som kommer att avsluta kriget men det är lite roligt att ryska ambassader blir trollade.
Nya adresser för ryska ambassader:
Litauen: Ukrainska hjältars gata
Norge: Ukrainas plass
Lettland: Självständiga Ukrainas gata
Albanien: Fria Ukrainas gata
Föreslagit för London: Zelensky Avenue

"Ryska ambassader får ukrainska adresser – ”Måste skämma ut Putin”"
SVT: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryska-ambassader-far-ukrainska-adresser
Citat:
Zelenskyjavenyn, Ukrainaplatsen och Fria Ukrainas gata. I flera europeiska huvudstäder har de ryska ambassaderna fått, eller kan få, nya gatuadresser med ukrainsk koppling.
Citat:
”Från och med i dag kommer visitkortet hos samtliga anställda vid ryska ambassaden ha en notering som hyllar den ukrainska striden, och alla måste tänka på den ryska regimens grymhet mot den fredliga nationen Ukraina när man skriver ner gatunamnet”, konstaterade Vilnius borgmästare Remigijus Simasius i ett uttalande på onsdagen, rapporterar AFP
Senast redigerad av Drooid 2022-03-10 kl. 04:31.
Citera
2022-03-10, 04:23
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Vad kan läst har väl USA godkänt leveranser av stridsflygplan till Ukraina men problemet är väl att få dit dom. Polackerna vill inte att de levereras från Polen och hade en plan att flyga dom till en tysk militärbas i Tyskland och därifrån flyga in dom till Ukraina. Men Pentagon avslog väl det och menade att det kunde ses som en krigshandling.
Men oavsett om planen förs in från Polen eller flygs in från Tyskland lär väl den ryska reaktionen bli densamma.
Precis så sade Biden. Risken är alldeles för hög, frågar du mig har redan Nato blandat sig dock genom att skicka vapen och pengarna. Men genom att inhandla gas osv finansierar EU morden på Ukrainarna. Putin får betalat i massor redan....Svårt det här. Jag trodde i ärlighetens namn att Putin aldrig skulle attackera Ukraina inte såhär hårt. Kanske Corona pandemin skadade hans hjärna eller har åldern slagit till. Bäst hade ju varit om någon inom Putins säkerhetstjänst likviderar honom.
Citera
2022-03-10, 04:40
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Men för att försöka hålla mig kort tjetjenierna gav stort motstånd så Ryssland omringa hela staden där kriget ägde rum och bombade i dagar, det slutade med 150.000 dödade människor på under ca 3 dagars strid och sedan gav dom till slut upp.

Dom två krigen kostade totalt 300.000 tjeteniers liv och ca 20-40 tusen ryska soldater, likt Ukraina.
Idag har dock Ukraina mycket bättre vapen till godo men dom är fortfarande instängda och utan flygstöd osv kommer det bli ett helvete om Ryssen börjar bomba Kiev till grunden.
Vilket lite sätter fingret på vad det hela handlar om: Ryssland har ingenting att vinna på i detta krig!
De har inte ens något uttalat mål med det och om vi utgår från att du kommer ha rätt här så har de överhuvudtaget inga lösningar på det annat än att begå ett systematiskt folkmord. Vilket då betyder att det inte heller finns någon anledning att förhandla med ryssarna!

I detta resonemang är Ryssland där för att utplåna Ukraina som land och kultur, såväl som deras befolkning i denna process. Det kommer då bara handla för ukrainarna att genom guerilla-krigföring döda varenda ryss man kan komma över inom Ukrainas gränser. Och då Rysslands armé verkar ha problem med två veckors militärt intrång i landet (ryska källor pratar väldigt tyst om förluster på över 10.000 man än så länge) så har jag mycket svårt att tänka mig ett isolerat och svältfött Ryssland skulle mäkta med de 6-12+ månader som skulle krävas för att försöka göra sin närvaro permanent i Ukraina: 2 månader skulle få tio år av Tjetjenien-krig att se ut som en semester för ryssen...

Ukraina behöver inte ens "vinna" det här, de behöver bara hålla ut tills Tzar Putin gjort slut på Rysslands pengar och kampvilja (det senare som knappt verkar existera, redan i nuläget?). Man kan då driva ut den invaderande fienden och med tanke på hur läget ser ut i Ryssland, tjetjener, Kina, etc., är det inte omöjligt att Putins dröm om ett Stor-Ryssland istället blir att landet splittras helt.
Med ingen annan att skylla på än sig självt.
Citera
2022-03-10, 04:52
Medlem
vividcarrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Om 40 kärnvapen sprängs/skjuts ovanför Europa lär väl någon form av strålning drabba oss alla? Eller?

Det är inte så kärnvapen fungerar. Kärnvapen kräver en viss "antändningsföljd" för att allt ska fungera om det ska. Du kan spränga uran bäst du vill, men händer inte så mycket. Av samma anledning som du behöver magnesiumremsor för att tända på tex Termit.
Citera
2022-03-10, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Tror ni att NATO hade agerat om Putin använde kärnvapen mot Kiev?

Han kommer använda kärnvapen mot Kiev och det kommer säkerligen snart misiler mot Väst också, mest för att markera, en misil som skickas på mål där den inte gör så stor skada kanske.
Så det är inte frågan om utan när
Citera
2022-03-10, 05:08
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3gorB/rysk-attack-mot-barnsjukhus-i-ukraina-flera-doda
Det står att Ryssland vill adoptera ukrainska barn så det tror jag inte. Det är för att förlama det ukrainska folket.

Allvarligt talat. Hade jag haft körkort hade jag fan kunnat åkt ner för att stoppa in så många som möjligt i en buss ut ur landet.

Helt sjukt, en massa människor av tvivelaktiga orsaker vill åt barn från ett håll (nej jag köper inte något godhetskoncept) och Ryssland vill ha dem från andra sidan. Kidnappning av ett folks barn.

Däremot kan fienden uppfostra barn som de egna. Så har det alltid varit.

Kan det vara så att Putin är förd helt bakom ljuset av sina rådgivare, som ger honom en helt förljugen bild av verkligheten? Hur i helvete kan han tro att någon vill adoptera ukrainska barn till honom någonsin?
Citera
2022-03-10, 05:10
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Ni som antyder att Ukraina kan ha rätt i vissa punkter är bara Ukraina-troll...
Rätt! Vad menar du?
Idag handlar det om ett självständigt land som som har blivit invaderat och som försöker försvara sig.
Du får gärna skriva ett längre inlägg och förklara varför du tycker att Putin har gjort rätt.
Citera
2022-03-10, 05:23
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Precis så sade Biden. Risken är alldeles för hög, frågar du mig har redan Nato blandat sig dock genom att skicka vapen och pengarna. Men genom att inhandla gas osv finansierar EU morden på Ukrainarna. Putin får betalat i massor redan....Svårt det här. Jag trodde i ärlighetens namn att Putin aldrig skulle attackera Ukraina inte såhär hårt. Kanske Corona pandemin skadade hans hjärna eller har åldern slagit till. Bäst hade ju varit om någon inom Putins säkerhetstjänst likviderar honom.

Nej jag trodde inte heller han skulle gå in och satsa på en fullständig invasion. Jag tänkte mig att han skulle gå in och säkra utbrytarrepublikerna och stanna där. Men kan ju vara så att han ansåg att med alla de vapen Ukraina fick innan kriget så skulle dom kunna gå in och ta tillbaka de två territorierna samt Krim och då ville han lösa det en gång för alla och slå ut Ukrainas krigsmakt fullständigt. Och sedan säkra med en marionettregering.
Jo det bästa vore helt klart om någon av hans egna tog bort honom genom tex en militärkupp.
Jag befarar att en leverans av flygplan gör att han inte ser något annat val än skicka missiler mot tex Polen.
Citera
2022-03-10, 05:54
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Vad är detta för trams? Varför skulle han använda kärnvapen i Ukraina? Han behöver inte det ens, han kan göra Ukraina till en plan yta utan kärnvapen.

Hur då exakt? Genom att grundlura en generation fjuniga 04-or som tror att dom är på övning? Putin tror ännu att hans propagandamaskin biter på alla generationer och att internet är en nymodighet som han kan styra. Både du och Putin är idioter som har så jävla mycket fel.
Citera
2022-03-10, 06:01
Medlem
Är det någon som har länk till klippet med två ukrainska bombtekniker som desarmerarven bomb med vattenflaska?
Citera
2022-03-10, 06:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Vilket lite sätter fingret på vad det hela handlar om: Ryssland har ingenting att vinna på i detta krig!
De har inte ens något uttalat mål med det och om vi utgår från att du kommer ha rätt här så har de överhuvudtaget inga lösningar på det annat än att begå ett systematiskt folkmord. Vilket då betyder att det inte heller finns någon anledning att förhandla med ryssarna!
Dom har inget mål. Det är hundra procent Putins mindervärdeskomplex emot väst det handlar om. Han ska visa att han är en stor kille som man måste lyssna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in