2022-03-10, 00:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Aha. Jag trodde de mest stred med infanteri med pansarvärn.

Deras stridsvagnar och pansarbilar är äldre än de ryssarna har nu i Ukraina, för ukrainarnas är mest kvar från Sovjetunionen. Så jag tror de försöker undvika strider med stridsvagn mot stridsvagn. Men vi får se om de är mogna snart för en motoffensiv mot ryssarna.
Citera
2022-03-10, 00:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Storbritannien skickar nu världens mest avancerade luftvärnssystem till Ukraina

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/03/09/britain-send-worlds-advanced-anti-aircraft-missile-system-ukraine/?utm_content=telegraph&utm_medium=Social&utm_campa ign=Echobox&utm_source=Twitter#Echobox=1646846132

Samtidigt fortsätter ryssarna med sina terroraktiviteter

https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/tag857/intercepted_phone_calls_russian_army_is_executing/

Är ryssarna ett dugg bättre än ISIS vid det här laget?

Jo, jag har läst det där.., men vad betyder det fetade ordet. Begriper inte det :

Britain mulls giving ‘Starstreak’ air-defense weapons to Ukraine

https://news.yahoo.com/britain-mulls-giving-starstreak-air-175625613.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6 Ly93d3cuYmluZy5jb20v&guce_referrer_sig=AQAAADNVnyF eyDRRC34-hFZGIsT75jdtJ1ZIKcxk48_SzBGkYyqo8Yfae-lcxoNDrij5zIZaS5ToOAmc3y iX

Vad är kontexten, skall man eller ej skicka dessa vapen ?
Citera
2022-03-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, jag har läst det där.., men vad betyder det fetade ordet. Begriper inte det :

Britain mulls giving ‘Starstreak’ air-defense weapons to Ukraine

Vad är kontexten, skall man eller ej skicka dessa vapen ?

Överväger
Citera
2022-03-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nu vill Kim Jong-Un komma in i matchen.

"Nordkoreas ledare Kim Jong-Un säger att landet kommer att skicka upp flera ”spionsatelliter” för att övervaka den amerikanska militären och deras allierade.

Det uppger statliga medier i Nordkorea, enligt Reuters.

Syftet ska vara att förse Nordkoreas militär med "realtidsinformation om militära aktioner" från USA och dess allierade i Sydkorea, Japan och Stilla havet.

Landet uppges ha genomfört två tester av satellitsystemen i februari och mars, något som fördömts internationellt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Börja gå mer och mer mot ett tredje världskrig.
Citera
2022-03-10, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Jag har inte lovat och bedyrat huruvida något val i Donbas har gått rätt till, utan kommenterade det som utspelade sig i Donetsk vid den aktuella tidpunkten.

Alla frontfigurer ansvariga för statskuppen 2014 var uteslutande proukrainska, vilket kan verka helt normalt, men samtidigt ukrainskt nationalistiska med hårdför retorik mot allt ryskt, inkl i relation till egna medborgare.
Direkt efter statskuppen började man införa språklagar och begränsningar för de ryskspråkiga.

https://www.france24.com/en/live-news/20210401-new-law-stokes-ukraine-language-tensions

Det vore ytterst märkligt om Donetskborna hade förblivit oberörda av retoriken från Kiev och den uttalade "ukrainiseringen".

Ska Ukraina ha rätten till självbestämmande då? Dina länkar visar just exempel på detta för att främja det ukrainska språket och kulturen. Är det Rysslands uppgift då att ingripa?
Citera
2022-03-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Deras stridsvagnar och pansarbilar är äldre än de ryssarna har nu i Ukraina, för ukrainarnas är mest kvar från Sovjetunionen. Så jag tror de försöker undvika strider med stridsvagn mot stridsvagn. Men vi får se om de är mogna snart för en motoffensiv mot ryssarna.
Jag är ju inte direkt någon militärstrateg men som de verkar så är ju Ukrainarna ganska framgångsrika med sitt pansarvärn som vad jag förstår bärs av infanterisoldater.

Då kan det kanske vara överflödigt att åka omkring i en stridsvagn som riskerar att bekämpas av liknande vapen.
Citera
2022-03-10, 00:30
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
Bra jobbat av Ryssland. Dagens barn kommer säga adolf vem.. du menar vlad putin. Hatad i generationer som kommer...
Hur vet du att projektilen eller vad det nu var kom från ryskt håll?
Parallellt med kriget pågår det ett mediakrig, och eftersom EU har bestämt sig för att "skydda" oss från "rysk propaganda" får vi inte ta del av vad den andra sidan har att säga.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
Bra jobbat av Ryssland. Dagens barn kommer säga adolf vem.. du menar vlad putin. Hatad i generationer som kommer...

Jaa-a.., det är ingen skillnad på Hitler eller Putin i detta. Lebensraum..Putin-style...
Citera
Medlem
goseigens avatar
Mitt försök att skoja till det kanske begravde ändamålet.

https://youtu.be/1__EPqhMrFQ?t=33

Poängen är alltså att det sitter en joppe där som heter Putin, som menar att gränserna mellan Ukraina och Ryssland är fastlagda.

Sanningen om allt förföljande är att centralasiatiska republiker har infört lagar om att motverka ryskan, vilket Putin har tyckt vara ok.

Givet inlägget ovan vet vi därför att hans prat om Ukraina och ryssar idag inte har med verkligheten att göra, och att ursäkterna bara är svepskäl.

För de som orkar titta på videon kan man bara säga att klättraren säger vad som behövs.

Ryssland är delvis fångat i hans önskan om att bli Putin den förste.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Börja gå mer och mer mot ett tredje världskrig.

Kim är bara sur för att han inte får vara superskurken längre och hamnar i skugga av den nya stora Bondskurken Putin.
Citera
2022-03-10, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nu vill Kim Jong-Un komma in i matchen.

"Nordkoreas ledare Kim Jong-Un säger att landet kommer att skicka upp flera ”spionsatelliter” för att övervaka den amerikanska militären och deras allierade.

Det uppger statliga medier i Nordkorea, enligt Reuters.

Syftet ska vara att förse Nordkoreas militär med "realtidsinformation om militära aktioner" från USA och dess allierade i Sydkorea, Japan och Stilla havet.

Landet uppges ha genomfört två tester av satellitsystemen i februari och mars, något som fördömts internationellt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Och då har vi Tredje Världskriget
Citera
2022-03-10, 00:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är ju inte direkt någon militärstrateg men som de verkar så är ju Ukrainarna ganska framgångsrika med sitt pansarvärn som vad jag förstår bärs av infanterisoldater.
Då kan det kanske vara överflödigt att åka omkring i en stridsvagn som riskerar att bekämpas av liknande vapen.

Ja ingen vill väl åka stridsvagn snart, det verkar vara livsfarligt. Det är därför ryssarna överger dem överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in