2021-03-13, 02:12
Medlem
knickedickens avatar
Jag snubblade in på Youtube music ikväll, och kände mig väldigt tilltalad av all föreslagen musik. Jag har ju kollat rätt mycket musik på YouTube, och även googlat mycket, så de vet ju så klart vad jag gillar. Förslagen är väldigt bra!

Jag är inkörd på Apple Music sedan tidigare. Finns mycket att gilla och även mycket att reta sig på där. Hatar exempelvis när låtar jag haft där sedan tidigare plötsligt inte är tillgängliga längre av oklara skäl. Händer faktiskt väldigt ofta för mig!

Verkar som att Youtube music har utvecklats och blivit mer tilltalande senaste tiden. Vad är era erfarenheter?
Citera
2021-03-13, 02:42
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Vad är era erfarenheter?
Att mer eller mindre alla de där tjänsterna suger.
Bättre med sidor som säljer låtarna, eller att man kan ladda ner dem gratis. Då har man dom på hårddisken.

Jag fattar inte hur folk orkar förlita sig på onlinetjänster där ägaren av sidan när som helst kan ta bort det man vill höra, utan möjlighet att ladda ner låtarna.

Jag föredrar https://bandcamp.com/ om jag ska rekommendera ett lagligt alternativ. Mycket mer av pengarna går till artisten, och inte någon fet skivbolagssnubbe. Det finns alla möjliga genrer, och mycket är helt gratis.

https://www.beatport.com/ är bra när det kommer till elektronisk musik. Hur mycket av pengarna som går till artisten vet jag inte, men man kan åtminstone köpa låtarna och ladda ner därefter.

https://www.junodownload.com/ är också mycket inriktat på elektronisk musik och kompletterar beatport bra tycker jag.

Sen kan jag visst hitta någon låt på youtube ibland, men aldrig att jag skulle förlita mig på den skitsidan eller andra liknande tjänster, om jag vill kunna lyssna på låten i fortsättningen.
Senast redigerad av Bartman777 2021-03-13 kl. 02:45.
Citera
2021-03-13, 06:57
Medlem
Dundersnubbens avatar
Har inte testat youtube music då jag kör Spotify och har gjort det i över 10 år. Har aldrig haft några problem med det och nu när det har kommit bra podcasts så är det ännu bättre.

Till han ovan, hur fan orkar man hålla på och ladda ner låtar och spara på hårddisk? Använder du en MP3-spelare med 512mb minne också?

Att ha direkt tillgång till musik när som helst och var som helst är fanimej det bästa sedan internet kom. Att ta tidsmaskinen till 2005 och spara låtar på en hårddisk är inte något som tilltalar mig.
Citera
2021-04-03, 20:02
Medlem
MisterPlus46s avatar
Ska ge YouTube music premium en chans nu istället för Spotify. Blev premium medlem för det låga priset 12kr/månad med hjälp av VPN
Citera
2022-03-09, 23:16
Medlem
puckots avatar
Jag var länge kund hos Spotify, som många andra och tycker dom har sina fördelar. Men har också på senare tid börjat testa YouTube music, mycket för att jag hela tiden försöker hitta sätt för att spara pengar. Det var ju mycket det här med att om man betalar för Youtube Premium, så får man möjligheten att ta bort reklamen på Youtube videos och sedan får Youtube music på köpet, som lockade in mig.

Då kan jag ju spara några kronor, istället för att ha två separata abonnemang med Youtube Premium och ett för Spotify. Plus att jag använder ju Youtube och tittar på väldigt mycket videos i väldigt stor utsträckning och reklamen har ju blivit värre och värre med tiden. Så det är en trevlig bonus, att slippa reklamen.

Jag tycker absolut att det finns förbättringspotential och att dom saknar en del funktioner som Spotify har. Men förhoppningsvis är det saker som kommer att läggas till med tiden. Men överlag är jag väldigt nöjd än så länge iallafall.

En stor fördel som jag gillar med Youtube music är ju möjligheten med att mixa deras musik bibliotek med övriga Youtube. Om det är någon låt som saknas i deras utbud, så drar dom automatiskt in en video variant av den låten från vanliga Youtube för den specifika låten som saknas.

Vilket gör att dom på sätt och viss får ett lite större utbud på det sättet, eftersom det ger en möjlighet att täcka eventuella hål i deras utbud eller om det t.ex. är någon lite ovanligare, obskyr låt, av någon mindre kändare artist som finns tillgänglig på Youtube, så kan du mixa det med Youtube musics övriga utbud.
Senast redigerad av puckot 2022-03-09 kl. 23:29.
Citera
2022-03-12, 21:05
Medlem
Jag gillar Tidal pga högre bitrate och mycket Atmos och HiFi. Men deras appar behöver de jobba ordentligt på.
Citera
2022-03-12, 21:16
Medlem
MrDepleteds avatar
Jag skaffade YouTube Music för att få reklamfri Youtube så att mina barn kan bli (kanske marginellt) mindre hjärntvättade när dom tittar på YouTube. Har vant mig nu och saknar inte Spotify. Dessutom är Spotify-appen usel sedan podcasts introducerades, tycker den blev ännu rörigare då.
Citera
2022-03-12, 21:46
Medlem
cerns avatar
Youtube Premium är överlägset bäst.. Även fast jag redan har 2 TB med musik lagrat på datorn så brukar jag ha Youtube-spellistor på, kör Premium: kostar typ 60kr i månaden och reklamfritt. Skönt att se på videos också. Musikvideos är underskattat!
Citera
2023-06-19, 17:18
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jag var länge kund hos Spotify, som många andra och tycker dom har sina fördelar. Men har också på senare tid börjat testa YouTube music, mycket för att jag hela tiden försöker hitta sätt för att spara pengar. Det var ju mycket det här med att om man betalar för Youtube Premium, så får man möjligheten att ta bort reklamen på Youtube videos och sedan får Youtube music på köpet, som lockade in mig.

Då kan jag ju spara några kronor, istället för att ha två separata abonnemang med Youtube Premium och ett för Spotify. Plus att jag använder ju Youtube och tittar på väldigt mycket videos i väldigt stor utsträckning och reklamen har ju blivit värre och värre med tiden. Så det är en trevlig bonus, att slippa reklamen.

Jag tycker absolut att det finns förbättringspotential och att dom saknar en del funktioner som Spotify har. Men förhoppningsvis är det saker som kommer att läggas till med tiden. Men överlag är jag väldigt nöjd än så länge iallafall.

En stor fördel som jag gillar med Youtube music är ju möjligheten med att mixa deras musik bibliotek med övriga Youtube. Om det är någon låt som saknas i deras utbud, så drar dom automatiskt in en video variant av den låten från vanliga Youtube för den specifika låten som saknas.

Vilket gör att dom på sätt och viss får ett lite större utbud på det sättet, eftersom det ger en möjlighet att täcka eventuella hål i deras utbud eller om det t.ex. är någon lite ovanligare, obskyr låt, av någon mindre kändare artist som finns tillgänglig på Youtube, så kan du mixa det med Youtube musics övriga utbud.

Problemet med obskyr musik på youtube är att deras gamla användare själva har laddat upp låtarna med risig kvalitet, och för 12 år sen. Dåligt vinyl ripp av sliten vinyl med dålig nål etc…. Visst man kan ju höra låten men i gastkramande kvalitet och dålig bitrate.

YouTubes nyuppladdade material idag består av tjejer med sminktips eller grabbar i keps som pratar om censur eller sina foliehattar. Tyvärr inga musikälskare som lägger upp nya rippar i bra kvalitet med gammal svåråtkomlig musik.
Citera
2023-07-20, 23:56
Medlem
urress avatar
Är ni nöjda med Apples musikrekommendationer? Jag har använt Spotify lite granna och tycker deras utbud är större och rekommendationerna mer träffsäkra för min smak.
Citera
2023-11-21, 17:21
Medlem
Är ljudkvaliteten bättre på youtube music, har precis skaffat YouTube premium och tycker det låter bättre , bättre diskant och bas.
Citera
2023-12-04, 09:19
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Problemet med obskyr musik på youtube är att deras gamla användare själva har laddat upp låtarna med risig kvalitet, och för 12 år sen. Dåligt vinyl ripp av sliten vinyl med dålig nål etc…. Visst man kan ju höra låten men i gastkramande kvalitet och dålig bitrate.

YouTubes nyuppladdade material idag består av tjejer med sminktips eller grabbar i keps som pratar om censur eller sina foliehattar. Tyvärr inga musikälskare som lägger upp nya rippar i bra kvalitet med gammal svåråtkomlig musik.
Men det finns ju otroligt många intressanta liveinspelningar etc på Youtube, som man får med på köpet. Plus en hel del annat smått och gott. Tycker nog det laddas upp inte bara det du säger, utan mycket intressant också, både musik, instruktionsvideos, debatt etc etc. Allt detta blir ju reklamfritt.

När man använder Youtube music kan man växla mellan "låt" och "video" under pågående lyssning, vilket jag ser som en fördel. Dock tycker jag ljudet brukar vara bättre när man använder "låt". Känns också som Youtube Music har text på fler låtar än Spotify?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in