2022-03-09, 20:24
Medlem
rainbowias avatar
Intressant ämne tycker jag. Finns tre aspekter åtminstone. Hur media framställer idrottaren? Hur den stora massan framställer idrottaren? Hur en själv framställer idrottaren?

Vi börjar med Jessie "Jessica" Diggins. Personligen så har jag en förmåga underskatta hennes förmåga. Tänker ofta att i denna tävling spricker det rejält medans hon i verkligheten kämpar på till respektabla placeringar. Motsatsförhållandet ser vi medias (kommentatorernas) förhållningsätt. De ska alltid sätta upp både en och två varningsflagg för amerikanskan oavsett tävling.

Generellt så överskattas Johanna Hagström vilket vi ser på detta forum.

Sofia Henriksson är en annan som överskattas (satsning mot långlopp?).

Teodor Peterson och Ida Ingemarsdotter underskattade jag jämt när de var i elden.

Generellt har nog Charlotte Kalla blivit överskattad genom åren.

Heidi Weng har genom åren blivit underskattad i den mån att hon faktiskt har 100(!) pallplaceringar i vc. Sug på den!

Diskutera. Vad tycker ni?
Citera
2022-03-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vi börjar med Jessie "Jessica" Diggins. Personligen så har jag en förmåga underskatta hennes förmåga. Tänker ofta att i denna tävling spricker det rejält medans hon i verkligheten kämpar på till respektabla placeringar. Motsatsförhållandet ser vi medias (kommentatorernas) förhållningsätt. De ska alltid sätta upp både en och två varningsflagg för amerikanskan oavsett tävling.
Hon var ganska dålig som regel för några år sedan och blixtrade till i enskilda skejtlopp. Har väl blivit lite bättre på slutet men fortfarande för dålig på klassiskt. Dessutom är hon rätt överskattad som trevlig person, hon har sitt ”american smile” men så mycket mer är det inte.

Citat:
Tycker inte alls hon överskattas, hon har ju bevisligen en hög toppnivå det är bara att hon ställer till det för sig ibland. Skulle snarare säga hon är underskattad då folk på allvar hävdar att Dyvik skulle vara bättre.
Citera
2022-03-09, 20:40
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hon var ganska dålig som regel för några år sedan och blixtrade till i enskilda skejtlopp. Har väl blivit lite bättre på slutet men fortfarande för dålig på klassiskt. Dessutom är hon rätt överskattad som trevlig person, hon har sitt ”american smile” men så mycket mer är det inte.

I hennes fall köper jag hennes "american smile". Hon klär sig fint i det. Fast håller med att på andra atleter är det ofta missklädsamt.

Citat:
Tycker inte alls hon överskattas, hon har ju bevisligen en hög toppnivå det är bara att hon ställer till det för sig ibland. Skulle snarare säga hon är underskattad då folk på allvar hävdar att Dyvik skulle vara bättre.

Gillar ju Johanna starkt. Dock så har hon inte mycket mer än en finalplats på VM under bältet. Lyckades inte ens kvala in till OS, var iofs stenhård konkurrens.
Citera
2022-03-09, 20:45
Medlem
Citat:
Gillar ju Johanna starkt. Dock så har hon inte mycket mer än en finalplats på VM under bältet. Lyckades inte ens kvala in till OS, var iofs stenhård konkurrens.
Hon borde tagit sig till OS redan i Lillehammer men lyckades ramla. Sedan vet jag inte vad som hände i Davos. Lenzerheide var ju inte jättebra insats men bättre än Dyvik som alltså lyckades ta sig till final som fyra i sitt semiheat efter att ha fått stryk av Coletta Rydzek.
Citera
2022-03-09, 20:52
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Hon borde tagit sig till OS redan i Lillehammer men lyckades ramla. Sedan vet jag inte vad som hände i Davos. Lenzerheide var ju inte jättebra insats men bättre än Dyvik som alltså lyckades ta sig till final som fyra i sitt semiheat efter att ha fått stryk av Coletta Rydzek.

Minns tydligt bananskalet hon föll på i Lillehammer. Detta året har hon verkat seg i åkningen jämfört med innan. Ruka var väl den rappaste Johanna vi sett i vinter.

Förresten så är troligen Coletta generellt underskattad.
Citera
2022-03-09, 20:53
Medlem
Citat:
Hon borde tagit sig till OS redan i Lillehammer

https://youtu.be/rrsQkYxRN48

Citera
2022-03-09, 20:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Håller med.

Citat:
Sofia Henriksson är en annan som överskattas (satsning mot långlopp?).
Håller inte med. När överskattas hon?

Mina egna:
Överskattade: Oskar Svensson, Jens Burman, Fredrik Andersson
Underskattade: Emma Ribom

Bara längdåkare så här långt, behöver tänka ett varv till när det gäller övriga vinteridrottare.
Citera
2022-03-09, 21:01
Medlem
Citat:
Minns tydligt bananskalet hon föll på i Lillehammer. Detta året har hon verkat seg i åkningen jämfört med innan. Ruka var väl den rappaste Johanna vi sett i vinter.
Jag tycker hon sett stark ut i Lahtis, Drammen och Oberstdorf. Framförallt kvarten i Davos som var dålig. Semin i Lenzerheide var inte superrapp heller.

Citat:
Förresten så är troligen Coletta generellt underskattad.
God poäng. Hon är nog aningen bättre än Dyvik
Citera
2022-03-09, 21:06
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Håller inte med. När överskattas hon?

Mina egna:
Överskattade: Oskar Svensson, Jens Burman, Fredrik Andersson

Bara längdåkare så här långt, behöver tänka ett varv till när det gäller övriga vinteridrottare.

Hennes namn nämndes alltid flitigt för några år sedan trots att hon aldrig levererade. Ett lopp i Davos kommer jag ihåg var mycket bra fast i övrigt en ständig kräftgång. Hon är inte ens i närheten av Settlins klass för att göra en jämförelse. Nu har väl iofs den hybrisen lugnat sig.

Bra du kommer med egna namn. Tänkte faktiskt på Oskar och ser han mer som underskattad, han är ju osynligare än osynliga mannen och då är det svårt att bli överskattad. Håller förövrigt med om Burman och Fredrik Andersson. Håller även med om Ribom, hon verkligen förtjänar mer uppmärksamhet.
Citera
2022-03-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Något underskattad som sprintåkare. Rejält överskattad som distansåkare.
Citera
2022-03-09, 21:08
Medlem
Jonna Sundling var brutalt underskattad innan OS, känns som det var först i Peking svenska folket insåg hur bra hon är..
Citera
2022-03-09, 21:09
Medlem
Citat:
Hennes namn nämndes alltid flitigt för några år sedan trots att hon aldrig levererade. Ett lopp i Davos kommer jag ihåg var mycket bra fast i övrigt en ständig kräftgång. Hon är inte ens i närheten av Settlins klass för att göra en jämförelse. Nu har väl iofs den hybrisen lugnat sig.
Hon var bättre när hon hade för låg vikt. När hon behövde gå upp några kilon tappade hon. Men hälsan går såklart först och förmodligen hade det heller inte funkat långsiktigt med så låg vikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in