2022-03-09, 14:29
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Kan på ett sätt hålla med dig. Rent intervjutekniskt är de ju värdelösa. Det är rena grillningar där den uthängde inte ges någon möjlighet att svara utan blir avbruten nästan direkt. Det blir mycket bättre när Sara kommer ensam men hade överlag varit mer intressant med en journalist som tog det lugnare och lät honom tänka efter och fylla ut sitt svar, någon utan fientlig framtoning.

Men det kommer inte att ske eftersom allt är på duons villkor. De har press på sig att bevara imagen de skapat i intervjusituationen. Skulle intervjuobjektet börja ta över eller säga något vettigt eller formulera sig på ett smart så skulle duon känna sig hotad och då börja kackla ännu fortare. Patrik och Sara har alltså satt en press på sig själva att gå segrande ur käftslängandet och det är helt fel inramning för att få något vettigt ur peddot. Så på ett sätt är de skyldiga till att ingen svarar mer än "jag vet inte" på frågan, då "jag vet inte" i kombination med dåliga ursäkter är instinktiva försvarsyttranden när man känner sig grillad och överkörd.

Sen kan man tycka att de är värda att få galla spydd över sig. Jag menar bara att Patrik och Sara inte kan förvänta sig annat än reflexmässiga försvarstal när de bemöter sitt intervjuobjekt så aggressivt.

Ja men visst är det så. Felet Patrik och Sara gör är att de tar för givet att det inte finns någon bra förklaring. Kanske finns det? Men det kommer vi aldrig få reda på. Dumpen hatar redan och föraktar personen för dess agerande, och det kan man väl förstå, men särskilt professionellt blir det inte. För så fort de utpekade ska förklara sig så är de där och snabbt hugger och ska försöka bevisa hur rätt de har eller komma med gliringar och det blir ingen som faktiskt får tala till punkt.
Citera
2022-03-09, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Lamotte var bara ett exempel eftersom han vart med någon gång förut. Något måste göras för Patrik verkligen skämmer ut sig och gärningen i varenda video men baskervideon var ett lågvattenmärke som blir svårt att slå.
Jag vet inte hur JK resonerar när de hittills uppenbarligen inte vill eller har åtalat Dumpen men däremot valde att åtala bland annat https://samnytt.se. Åtal är förvisso inget som basuneras ut på förhand. vem vet om de kanske har anledning att vänta ett tag till.
Givet att journalistik inte anses föreligga i tillräcklig eller försvarbar omfattning spelar utgivningsbevis exakt noll roll.
Kanske anser åtminstone JK att något slags journalistiskt nyhetsvärde föreligger som trumfar grovt förtal men kan knappast anse så i juridisk mening.
För att det inte ska bli fällande dom måste nyhetsvärdet vara >50% och förtalet <50%, annars blir det garanterat fällande domar.

Nu väcker förvisso JK sällan åtal för förtal men i svåra och känsliga fall som dessa med dödsfall, integritetskänsliga kön- och nakenbilder m.m inblandade borde det vara detta Sverige har sina myndigheter till och som medborgarna betalar skatt för. Det får nästan bli JO-anmälan gällande JK, eller vad säger ni...?

Även om man skulle komma fram till att journalistiken trumfar förtalet och/eller eventuellt ofredande, vållande till annan död m.m. så finns det åtminstone varken försvarbart nyhetsvärde eller journalistik i att anhöriga och minderåriga drabbas av Dumpens uthängningar.
För minderåriga gäller väl särskild skyldighet, vilket Dumpen och Sara borde kunna svara på?
Citera
2022-03-09, 14:31
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Ja men visst är det så. Felet Patrik och Sara gör är att de tar för givet att det inte finns någon bra förklaring. Kanske finns det? Men det kommer vi aldrig få reda på. Dumpen hatar redan och föraktar personen för dess agerande, och det kan man väl förstå, men särskilt professionellt blir det inte. För så fort de utpekade ska förklara sig så är de där och snabbt hugger och ska försöka bevisa hur rätt de har och det blir ingen som faktiskt får tala till punkt.

Vad finns det att förklara när man är 40-50 år och skickar bilder på sin kuk, och bestämmer dejt/träff med ett barn?
Snälla förklara för mig... Jävla idiot!
Citera
2022-03-09, 14:32
Avslutad
Nosstock, det är bara för någon advokatbyrå som ser möjligheter, vilka dessa än må vara, att ta i stort sett samtliga fall och göra rent hus. Därefter reser dom sig aldrig någonsin igen under en hel livstid.
Citera
2022-03-09, 14:37
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nosstock
Vad finns det att förklara när man är 40-50 år och skickar bilder på sin kuk, och bestämmer dejt/träff med ett barn?
Snälla förklara för mig... Jävla idiot!

Tjae, nu har jag aldrig gjort det så jag vet inte. Men inte helt omöjligt att någon satt dit någon av alla utpekade är det ju inte? Folket tar för givet att det de ser och läser är sant. Så är det med allt. Någon behöver vara kritisk också, eller hur?
Citera
2022-03-09, 14:42
Medlem
Nosstocks avatar
Citat:
Tjae, nu har jag aldrig gjort det så jag vet inte. Men inte helt omöjligt att någon satt dit någon av alla utpekade är det ju inte? Folket tar för givet att det de ser och läser är sant. Så är det med allt. Någon behöver vara kritisk också, eller hur?

Jag tycker man ser ganska tydligt att alla ser skyldiga ut när dom blir konfronterande.
Citera
2022-03-09, 14:48
Avslutad
Citat:
Jag tycker man ser ganska tydligt att alla ser skyldiga ut när dom blir konfronterande.
Dom är inte skyldiga till ett jävla piss. Förövrigt kan Sjöberg och Dumpens medarbetare inte hävda journalistik. Långeman ska passa sig annars rappar vi honom på fingrarna. Vem det nu blir till sist...
Citera
2022-03-09, 14:49
Medlem
Hussefars avatar
Citat:

Måhända. Dock så finns det förklaringar till allt, även om det inte rättfärdigar själva agerandet. Eller hur?

Jag tycker personligen drevet går lite väl hårt åt ibland. Nästan så det blir en tävling om vem som kan skrika högst och säga värst saker, någon oskyldig anhörig slängs in helt utan relevans etc. Ribban sätter Patrik och Sara från start med deras attityd. Sagt det innan men "How to catch a predator" är ett lysande exempel på hur en konfrontation ska se ut.

Det Dumpen och pöbeln ägnar sig åt är inte särskilt civiliserat i mitt tycke.
Citera
2022-03-09, 14:57
Medlem
Citat:

Någon har satt dit någon? Så du menar att det är någon annan som skrivit i syfte att sätta dit personen i fråga. Och sen bara råkar den som du menar då skulle luras i en fälla helt plötsligt skulle dyka upp på rätt plats och tid? Den teorin haltar rätt ordentligt va? Eller hur tänkte du att det skulle gå till?

Förstår inte hur man kan försvara dessa mäns beteende med att dom inte får förklara sig å all annan smörja ni häver ut er.

Det är en sak att skriva grejerna i en chatt eller liknande, det är en helt annan sak att dyka upp på platsen för att träffa den man skrivit med. Förstår man inte det så ser jag ingen annan förklaring till att än att man har rejält skeva värderingar själv.
Senast redigerad av Ov1no8 2022-03-09 kl. 14:59.
Citera
2022-03-09, 15:22
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ov1no8
Någon har satt dit någon? Så du menar att det är någon annan som skrivit i syfte att sätta dit personen i fråga. Och sen bara råkar den som du menar då skulle luras i en fälla helt plötsligt skulle dyka upp på rätt plats och tid? Den teorin haltar rätt ordentligt va? Eller hur tänkte du att det skulle gå till?

Förstår inte hur man kan försvara dessa mäns beteende med att dom inte får förklara sig å all annan smörja ni häver ut er.

Det är en sak att skriva grejerna i en chatt eller liknande, det är en helt annan sak att dyka upp på platsen för att träffa den man skrivit med. Förstår man inte det så ser jag ingen annan förklaring till att än att man har rejält skeva värderingar själv.

Varken svårt att sätta dit någon teoretiskt eller i praktiken. Nu tror jag ju såklart att inte varenda person har blivit ditsatt. Men helt omöjligt är det ju inte att någon blivit eller kommer att bli. Speciellt inte om du vet att person X alltid tar tåget klockan 15.00 varje fredag exempelvis. Eller hur?

Vet inte var du får detta till att försvara männen. Hur som helst finns det en anledning till allt oavsett hur fel själva gärningen än är. Hur skeva männens värderingar än är så hade det varit intressant att ta del av dem. Jag som de flesta i tråden föraktar detta beteendet men vill samtidigt försöka förstå vad som leder fram till själva handlingen.
Citera
2022-03-09, 15:25
Avslutad
Citat:
Antar att du är för pedofili.
Så till vida att pedofili och pedofiler inte är brottsligt är jag förespråkare av att alla ska få ha sina åsikter, sitt tycke och sin yttrandefrihet om vad som är sexigt och attraktivt.

Det är otroligt Ov1no8 att någon försvarar övergrepp och våldtäkter. Inte ens dömda våldtäktsmän själva brukar försvara våldtäkter och andra våldtäktsmän.
Vad en del nog har emot är översitteri och den slags gängkriminalitet Dumpen och medarbetare systematiserat ägnar sig åt och följden den får för så många.
Jag kan inte heller tänka mig att någon har personligt emot varken Sara eller Sjöberg eftersom få känner dom personligt. Hur skulle det gå till...?
Det folk har emot är deras attityd, nonchalans och likgiltighet gentemot lagen, rättssamhället och civila. De vet mycket väl att de gör fel men fortsätter trots det sin kriminalitet.
Citera
2022-03-09, 15:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Jag vet inte hur JK resonerar när de hittills uppenbarligen inte vill eller har åtalat Dumpen men däremot valde att åtala bland annat https://samnytt.se. Åtal är förvisso inget som basuneras ut på förhand. vem vet om de kanske har anledning att vänta ett tag till.
Givet att journalistik inte anses föreligga i tillräcklig eller försvarbar omfattning spelar utgivningsbevis exakt noll roll.
Kanske anser åtminstone JK att något slags journalistiskt nyhetsvärde föreligger som trumfar grovt förtal men kan knappast anse så i juridisk mening.
För att det inte ska bli fällande dom måste nyhetsvärdet vara >50% och förtalet <50%, annars blir det garanterat fällande domar.

Nu väcker förvisso JK sällan åtal för förtal men i svåra och känsliga fall som dessa med dödsfall, integritetskänsliga kön- och nakenbilder m.m inblandade borde det vara detta Sverige har sina myndigheter till och som medborgarna betalar skatt för. Det får nästan bli JO-anmälan gällande JK, eller vad säger ni...?

Även om man skulle komma fram till att journalistiken trumfar förtalet och/eller eventuellt ofredande, vållande till annan död m.m. så finns det åtminstone varken försvarbart nyhetsvärde eller journalistik i att anhöriga och minderåriga drabbas av Dumpens uthängningar.
För minderåriga gäller väl särskild skyldighet, vilket Dumpen och Sara borde kunna svara på?

Vart kommer vållande till annans död in i bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in