Citat:
Ursprungligen postat av
Gynekologstol
Det är ju roligt när personen som konfronteras framstår som den vettiga och balanserade i sammanhanget. Vad är det för fel på Patrik och Sara? Det är väl snarare de som tror på jultomten.
Kan på ett sätt hålla med dig. Rent intervjutekniskt är de ju värdelösa. Det är rena grillningar där den uthängde inte ges någon möjlighet att svara utan blir avbruten nästan direkt. Det blir mycket bättre när Sara kommer ensam men hade överlag varit mer intressant med en journalist som tog det lugnare och lät honom tänka efter och fylla ut sitt svar, någon utan fientlig framtoning.
Men det kommer inte att ske eftersom allt är på duons villkor. De har press på sig att bevara imagen de skapat i intervjusituationen. Skulle intervjuobjektet börja ta över eller säga något vettigt eller formulera sig på ett smart så skulle duon känna sig hotad och då börja kackla ännu fortare. Patrik och Sara har alltså satt en press på sig själva att gå segrande ur käftslängandet och det är helt fel inramning för att få något vettigt ur peddot. Så på ett sätt är de skyldiga till att ingen svarar mer än "jag vet inte" på frågan, då "jag vet inte" i kombination med dåliga ursäkter är instinktiva försvarsyttranden när man känner sig grillad och överkörd.
Sen kan man tycka att de är värda att få galla spydd över sig. Jag menar bara att Patrik och Sara inte kan förvänta sig annat än reflexmässiga försvarstal när de bemöter sitt intervjuobjekt så aggressivt.