2022-03-09, 13:48
Medlem
Ha ha ha, vad var det jag sa. Ryska skidåkare på norska hotell har blivit trakasserade. En rysk kvinnlig skid-skärna har stigit fram och är förbannad.

Källa? Jag kan inte hålla reda på om det var ,SVT-DDR eller Aftonhoran. Kan också ha varit sexistiska Expressen.

FIFA beklagar. Jag älskar norrmännen.

Det är nya tider nu. Dom som förr var onda är nu goda, se the good guy Erdogan.
Citera
2022-03-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här är dagens uppdatering från Storbritannien om ryska positioner. Ingenting händer ju, vad är ryssarnas plan?

https://twitter.com/akaEpidemic/status/1501530955579854855
De har försökt att omringa Charkiv, Mykolaiv och Tjernihiv. Problemet är bara att man på dessa orter blir tillbakatryckta varje gång. Måste vara 5-6 dagar nu ryssarna försökt tränga igenom på de här strategiskt viktiga platserna, men än så länge utan framgång.

Det är främst i sydost och kring Kiev som det har gått framåt. Men de hade hoppats på betydligt mer så klart, troligen var planen inte satt med tankar om ett hårt motstånd.
Citera
2022-03-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ha ha ha, vad var det jag sa. Ryska skidåkare på norska hotell har blivit trakasserade. En rysk kvinnlig skid-skärna har stigit fram och är förbannad.

Källa? Jag kan inte hålla reda på om det var ,SVT-DDR eller Aftonhoran. Kan också ha varit sexistiska Expressen.

FIFA beklagar. Jag älskar norrmännen.

Det är nya tider nu. Dom som förr var onda är nu goda, se the good guy Erdogan.
Glöm inte allt som Erdogan har gjort för IS.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, Turkiet går en balansgång t.ex.

70% av vetet kommer från Ryssland.

Med andra ord - ifall de "i smyg" hejar på Ryssland så gör de inte det för att de tycker det är rätt att krossa fredliga grannländer, utan för att de eventuellt är beroende av ryska varor.
Citera
Medlem
Uppmanar moderatorerna att städa upp lite. Mer och mer av den här tråden tas upp av de som bara vill vara roliga, hata eller kräkas.

Nästan ingen information om kriget i sig.
Citera
2022-03-09, 13:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
USA anser inte att Polens erbjudande om att flytta sina stridsflyg till den amerikanska flygbasen Ramstein i Tyskland, för vidare transport till Ukraina, är en bra idé.

Ukraina efterlyser besked.

– När kommer ett beslut? Titta, vi är i krig! säger president Volodomyr Zelenskyj.

Den här jävla idioten Zelenskyj vill verkligen dra in NATO/Världen i ett krig bara för att han är det. Han ska fan vara mer än tacksam för all jävla hjälp hans land har fått ifrån omvärlden. Jävla idiot.

Hade massa sympati för honom och Ukraina i början men börjar tröttna på den här hetsen att skapa ett världskrig med kärnvapen.

Dom känner sin angripare på ett helt annat sätt än västvärlden gör.
Bara faktumet att dom strider tillbaka Ryssland så här hårt visar på att dom inte är ett dugg rädda för Putins tomma hot.
Å andra sidan känner inte Zelensky angriparen såsom västländer gör (eller tror att vi gör?)...
Många kännare och analytiker har iom invasionen börjat om från scratch med bedömning om vem Putin är och vad hans makt kan göra.

Skall man försöka utvärdera det hela, bör man försöka se det ur båda perspektiv.
Det är avsevärt svårare att vara lika modig som Zelensky i detta, då ju ingen riktigt vet.

Med det sagt, tycker jag man skall vara återhållsam i att lessna på Zelensky, då han och hans militära styrkor hittills lyckas klä av Ryssland ganska duktigt, både militärt och politiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ukrainska trupper kontrollerar utfarterna till söder och sydväst. Det anländer fortfarande förnödenheter och vapenleveranser in till Kiev.

Verkar ju inte skitsmart att invadera ett land som har två gigantiska svängdörrar, som leder till Polen och Rumänien. Klart det väller in vapen från Väst.

En normal ockupant hade kanske börjat med att stänga dessa svängdörrar och kontrollera västflanken, med hjälp av flyg.

Jag är dålig på det militära men tom jag tycker att situationen är konstig. Har ryssarna en övergripande plan längre?

Ryssarna slåss i princip mot Väst (genom ombud) men gör ingenting för att försvaga Västs inflytande i Ukraina.

Hur fan har Putin tänkt sig att vinna?
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Bra att Tyskland står emot USA och UK. De är inte dummare än att de vet att
allt från början till slut handlar om att sabotera för fastlandseuropa.

Ett samarbete mellan framförallt Tyskland och övriga Europa hade blivit dödsstöten för USA, som inte ville vara en isolerad önation ute i havet.
Det var USA som satte P för NordStream2 projektet. Det håller nu på att gå åt helvete för Tyskt näringsliv, och Tyska konsumenter likt Svenska kommer att få betala dyrt, och få uppleva en inflation som vi inte sett i mannaminne.

Det vi nu ser är att kriget i Ukraina är USA-s krig mot Tyskland. Kanske viker Tyskland ned sig till slut, de är ju fortfarande efter WW2 ockuperat av USA som har 40k militärer stationerade där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Älskar hur ni ruski på förhand trodde att ni bara kunde promenera in i Ukraina och tro att allt och alla skulle välkomna er. Ni äter så mycket bly just nu att det är helt sinnes.

När vi sammanfattar den här dagen har ni torskat ytterligare en sisådär 100 st fordon.

Hoppas du iaf hann växla in rubeln till en anna valuta!

det får du inte längre.

och vill du ta ut "annan valuta" så blir det i rubel....

(om inte banken råkar ha på lager, vilket de har om några veckor)
Citera
2022-03-09, 13:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Efter att McDonald's stängt ner sin verksamhet i ryssmongolien, så har deras produkter hamnat på svarta marknaden. Äta en två dagars gammal Big Mac?

https://twitter.com/ragipsoylu/status/1501469154351718407

Haha, fräscht.

Det fina med det här är att det så tydligt visar att kommunism, som Sovjetunionen envist försökte införa, aldrig fungerar i praktiken. Det kommer alltid att uppstå en svart marknad som ligger bortom statens kontroll.
Citera
2022-03-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Verkar ju inte skitsmart att invadera ett land som har två gigantiska svängdörrar, som leder till Polen och Rumänien. Klart det väller in vapen från Väst.

En normal ockupant hade kanske börjat med att stänga dessa svängdörrar och kontrollera västflanken, med hjälp av flyg.

Jag är dålig på det militära men tom jag tycker att situationen är konstig. Har ryssarna en övergripande plan längre?

Ryssarna slåss i princip mot Väst (genom ombud) men gör ingenting för att försvaga Västs inflytande i Ukraina.

Hur fan har Putin tänkt sig att vinna?

Nu har Ukraina haft chansen att ge upp i två veckor. Då kanske Putin tycker att det är dags att markera med tunga vapen.
Citera
2022-03-09, 13:55
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här är dagens uppdatering från Storbritannien om ryska positioner. Ingenting händer ju, vad är ryssarnas plan?

https://twitter.com/akaEpidemic/status/1501530955579854855

Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Faktum är att om man hade lagt dagens lägesbild bredvid en som gällde en vecka sedan så hade man inte sett någon skillnad. Ryssarna verkar ha kört fast totalt, allt medan de extrema sanktionerna biter, rubeln faller och MOEX håller stängt.

Nej jag vet inte heller vad ryssarnas plan är. Jag tror inte de hade någon plan för den situation som nu uppstått. De räknade med att ta Kiev och sen Ukraina snabbt och enkelt. Putin har, som jag ser det, gjort 4 katastrofala missbedömningar som förstärker varandra:

- Underskattat Ukrainas försvar och moral
- Överskattat Rysslands militära kapacitet och organisation
- Underskattat västvärldens förmåga till samordning i kraftfulla sanktioner
- Underskattat västvärdens vilja att stödja Ukraina och skicka krigsmateriel

Här har ni en bättre karta: https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in