2022-03-09, 12:59
Medlem
Nu när det ska bli flera minusgrader de kommande nätterna, lämnar de invaderande ryssarna i Kiev-konvojen sina fordon då? Tror ni ukrainarna är beredda och ligger i bakhåll i så fall?
Citera
2022-03-09, 13:00
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Du kanske menar att du känner dig sorgsen över att jag påpekar din pinsamma semantik.

Nej för du argumenterar inte för din sak utan gick bara till personangrepp. Se så visa mig nu då att "under siege" betyder omringad. Ge mig en enda källa på att så är fallet.
Citera
2022-03-09, 13:01
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Nu när det ska bli flera minusgrader de kommande nätterna, lämnar de invaderande ryssarna i Kiev-konvojen sina fordon då? Tror ni ukrainarna är beredda och ligger i bakhåll i så fall?
När ryssen går ut för att slå en båge eller kröka en märla så kommer det hända grejer.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Hur många pansarvagnar är det i den långa ryska kolonnen?
Går dom ut ocg skiter och sover eller gör dom det i pansarvagnen?
Måste bli kallt som fan i en sådan järnklump.

Den där jävla lastbilskön kommer stå där den står i evinnerliga tider som ett rostande monument över rysk inkompetens. De turkiska drönarna har ju bombarderat karavanen på sina ställen. Här och där finns det förvridna lastbilsvrak och 5-meterdjupa kratrar. Inte längre lätt att bara tanka, starta och köra iväg.
Citera
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ser likadan ut som symbol på golv
https://imgbb.com/LY7Cq5K

Som rövslickande ryss så förstår jag att du tycker det, men alla andra kan se att den inte ser likadan ut.
Citera
Medlem
fikasugens avatar
Citat:
Frivilligsoldaten Jesper Söder
”Jag tänker inte dö – jag har en familj”
https://www.expressen.se/nyheter/jag-tanker-inte-do-jag-har-en-familj/

Den killen tror jag aldrig har hållt i ett vapen utan endast på bild i så fall. Han ska rädda världen tror han. Förmodligen står han i ett soppkök och delar ut mat.
Citera
2022-03-09, 13:02
Medlem
Ryska trupper har tagit över Skadovsk
https://twitter.com/ASBMilitary/status/1501516201717112838?t=0hxCRm-pMEopU01mXcS1lw&s=19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vi får se när flyktingarna skall fördelas...

Älskar hur ni ruski på förhand trodde att ni bara kunde promenera in i Ukraina och tro att allt och alla skulle välkomna er. Ni äter så mycket bly just nu att det är helt sinnes.

När vi sammanfattar den här dagen har ni torskat ytterligare en sisådär 100 st fordon.

Hoppas du iaf hann växla in rubeln till en anna valuta!
Citera
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Finns massor av oberoende källor att ryssen är den skyldige i att bomba och beskjuta de civila som försökte evakuera. Du får be Kreml om VPN så du slipper ta all din info från tass,RT plus kremls nyhetsbrev.

Det finns inga oberoende källor alls som säger det. Cui bono? Ibland undrar jag om alla russofober är kliniska idioter. Ryssarna har inga incitament att beskjuta civila utan vidare eftersom det ytterligare skulle fördröja den militära operationen. Omvänt hade ryssarna kunnat förvandla Kiev och Kharkiv till grushögar för länge sen om man varit ute efter ett snabbt avslut och skitit i civila människoliv.
Citera
2022-03-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ukrainska talades bara i väster. Det är det huvudsakliga traditionella utbredningsområdet. I övrigt har det varit på landsbygden mer som en dialekt bland med ryska. Ryska var språket i städerna. Längst i öster har det varit ryska som gällt överallt.
Till stor del så har en mycket stor del som uppger ukrainska som språk haft ryska som modersmål eller förstaspråk från början.

Mitt ex i Kiev tex..hon och hennes familj pratade ryska men har bytt till ukrainska.

Men det har varit rätt långsamt gradvis sen självständigheten i strävan mot en mer enhetlig identitet bland vissa men som accelererade med Maidan 2014..och nu ännu mer såklart efter detta. Sen får vi se vad som händer med landet efter detta med. Det är oklart faktiskt.

Hur mår ditt ex och hennes föräldrar idag? Är dom kvar i Kiev?
Citera
Medlem
Citat:
Snarare så kommer vi få se action från båda sidor när åkrarna snart bär stridsfordon igen.
Snart kommer stridsvagnarna bli effektiva igen.

Vem som vinner mest på det? Det får vi se.
Frusna åkrar är alldeles utmärkta för stridsvagnskörning om det inte är stora mängder snö. Om några veckor däremot med snösmältning och tjällossning så är det helt omöjligt att få en stridsvagn genom någon åker, och kommer vara så in i maj månad.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Dom kan åtminstone sluta gnälla bara för att barn och kvinnor får gå före! Vanligt folkvett som dom tycks sakna.

Eller så gnäller de för att de blir diskriminerade när de försöker fly från kriget i Ukraina?

Ukraine: UN expert condemns racist threats, xenophobia at border:
Some report being denied access to bomb shelters within Ukraine, many report border guards preventing them from crossing the border or pushing them to the back of queues for transportation that would grant them safe passage out of the country and, in some cases, they report being denied access to consulates of their countries of origin in neighboring countries. Many — including babies — are being forced to wait longer in below freezing temperatures with no shelter. In all of these cases, these individuals and groups are being singled out for discriminatory treatment through racial, ethnic, and national profiling that is prohibited under international law, even in the context of armed conflict.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in