2022-03-09, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Jag har inte tjafsat om konsekvenser. Men vilka de än blir så ligger det på Putins regim, ingen annans.

Så om det drabbar dig så kvittar det. Du är beredd att offra allt för det Ukraina som du brinner så mycket för? Hur mycket tänkte du på Ukraina innan årsskiftet? Pajas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag har den ståndpunkten bara, Jag vet att krig är vidrigt.
Nu ser jag aldrig länkar så vet aldrig hur allvarliga de är.
Men att filma o publicera döda i krig är ett brott.
Må freden segra

Tror nog inte det är ett krigsbrott att filma döda, kan ju så klart ha fel som jag har med mycket. Men isåfall begår väl både civila, soldater och journalister krigsbrott i de flesta krig.

Sen håller jag förvisso med, av respekt bör man kanske inte visa men det är också en tolkningsfråga. På ett sätt hade jag också kanske velat att mitt lik visas ifall jag dör av invaderande soldater, för information och upplysning till allmänheten om tragedin som utspelar sig på plats.

Det är svårt och hemskt som fan.

Freden skall segra med så få döda som möjligt, jag är enig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Dom enda som har gått över gränsen innan invasionen var NATO/USA. Om USA håller sina trupper på sin kontinent så tror jag alla blir gladare. Putin/Ryssland har självklart tänkt igenom allt nogrannt och föreberett mycket innan. Du och en mängd andra får det att framstå som att Europa kommer att lida mycket mindre än Ryssland. Vi har inte sett början än.

Jag håller med dig, om inte Putler inser vad han håller på med kommer han få se sitt folk svälta med resultatet att det blir en ny rysk revolution med måååååånga döda.
Citera
2022-03-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
HAr du en länk?
Svt play..morgonstudion idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Jamen vad bra,, då behöver jag inte oroa mig över att det kostar mi 25% mer idag är för 2 veckor sedan att värma huset och åka till jobbet.. Vilken tur att du är så insiktsfull. (var köper jag billigt bränsle ?)

I Sverige finns det enormt stort utrymme för skattelättnader när det kommer till drivmedel, och det är väl en tidsfråga innan det sker.

Ja, även vi i väst blir drabbade av Putins olagliga invasion av Ukraina, hela världen blir det. Finns inget undantag.

Det som däremot är otroligt skrattretande är när ryssarna här hävdar att ALLT ÄR LUGNT I RUSKI, och att det är väst som är oroliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Dom enda som har gått över gränsen innan invasionen var NATO/USA. Om USA håller sina trupper på sin kontinent så tror jag alla blir gladare. Putin/Ryssland har självklart tänkt igenom allt nogrannt och föreberett mycket innan. Du och en mängd andra får det att framstå som att Europa kommer att lida mycket mindre än Ryssland. Vi har inte sett början än.
Vi har sett början vad som händer i Ryssland, en ekonomi u fullständigt kaos med repressiva lagar som gör att de inte ens får protestera. Starckars arma ryssar som blir tvunga att plikta för en diktator utan konskevenstänk. Tragiskt.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Bevisen finns ju för dig och alla andra att skåda.
Hur kommer det sig att Ukraina har flera nynazistiska förband i sin militär? Och samtidigt en judisk president. Hur kan ett "västerländskt" land som ukraina ha den situationen i sitt styre? Ukraina är ju en parodi på en demokrati. Nazzeförband i militären, en skådis som president, en tråkig boxare som borgmästare i Kiev. Det luktar ju marionettregim långa vägar.
Så Putin ljuger? Skulle inte Wikipedia då rensa dessa sidor om så var fallet?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Azov_Battalion
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Aidarbataljonen
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Right_Sector
Det kommer sig av att Putin för att dölja sin maktgalna böjelse att skapa ett Ny-sovjet måste ljuga om sitt motiv för att orsaka millioner människors lidande. Putin är en notorisk lögnare som förbjudit 146 000 000 ryssar att avslöja lögnaren med att kalla, kriget ett krig, invasionen en invasion och samt det grymma angreppet på Ukraina som ett angrepp.

Att skära ut tungorna på dom som dristar sig avslöja mytomanen Putin våldför sin på sin granne är väl nästa steg.

Ryska medier får inte använda ord som "invasion" eller "angrepp" när de beskriver Rysslands agerande i Ukraina, beordrar en rysk tillsynsmyndighet.

https://www.hbl.fi/artikel/ordet-invasion-forbjuds-i-ryska-medier/

Under tisdagen lade två mammor och fem barn ned blommor vid ukrainska ambassaden i Moskva. Barnen hade ritat plakat med texten: Njet vojne, nej till kriget.

Alla greps, fördes till polisstationen och placerades bakom galler. Polisen skällde ut mammorna och hotade med att ta barnen ifrån dem. Barnen, mellan sju och elva år gamla, var så rädda att de grät.

https://www.dn.se/varlden/kreml-stanger-oberoende-medier-och-griper-barn-for-protester-mot-kriget/

Tycker nog du bör ta dig en funderare på varför du applåderar det oerhörda lidande han utsätter millioner offer för.
Senast redigerad av Taggad 2022-03-09 kl. 12:29.
Citera
2022-03-09, 12:24
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Att soldater fortfarande vågar sätta sig i stridsvagnarna när så många blir grillade!

Finns nog inte så många ryska skyddsombud.
Ryssarna gråter mer över utslagen material än de som sitter i vagnarna.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Att soldater fortfarande vågar sätta sig i stridsvagnarna när så många blir grillade!

Det är nog därför många överges och bara lämnas på vägen. De vågar inte använda dem. Säkrare att gå.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Samtidigt vad avgör att ett krig är " lyckat". Att massakerar så mycket som möjligt, dödar allt o alla. Tankefel

Nej, men att uppnå sina politiska krigsmål. De ryska är:

Ett ukraina som är en delrepublik i den ryska cancersvulsten. Där all, egen ukrsinsk kultur och identitet är utraderad.

Att NATO drar sig helt tillbaka ifrån Östeuropa

Ett splitrat och svagt EU som Ryssland kan dominera.

Ett splittrat USA som är handlingsförlamat.

Återupprättande av ,de Tsar-ryska gränserna och, ev. de sovjetiska gränserna.

Krig är politik med andra medel, och Ryssland ser ut att misslyckas, kapitalt!

Eventuella ryska krav på Ukraina
Citera
Medlem
I tisdags förra veckan fick jag Corona och blev rejält sjuk. Under tiden jag suttit hemma och varit sjuk så har jag tänkt domedagstankar, men nu gick jag en promenad i skogen i det härliga vårvädret. 6 grader varmt och soligt. Vad positiv man blir då! Så ut med er! Sitt inte här o skriv
Citera
2022-03-09, 12:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
källa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Holodomor

Kallas för holodomor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera