Citat:
Att Ryssland kommer vinna striden om Ukraina ser jag inte som något märkligt. Tvärtom hade det varit extremt konstigt om de INTE gjorde det med tanke på styrkeskillnaderna på pappret. Men att vinna striden är inte samma sak som att vinna kriget. Har försökt följa kriget oftast då genom MSM, och FB, en väldig ensidig rapportering, som mest består av propaganda. Och barnslig pajkastning.
Min sammanfattning av msm, FB,
Putin alias Putler/ Hitler / är galen...
Bara Ryska förluster, enorma.
Ukrainska förluster, småbarn
Ukraina segrar överallt, etc
Min egen betraktelse av kriget.
Ryssarna, har motgångar men offensiven rullar på. Man håller på att dela landet i mitten.
Ukrainska östra armén är illa ute, gömmer sig bland de civila i städerna, gör små utfall ibland, etc.
De verkar fångade ...
Ryssarna vill tömma städerna på civila, kvar blir kombetanterna, som blir måltavla.
Snart eldupphör?
Och fredsförhandlingar...
Min sammanfattning av msm, FB,
Putin alias Putler/ Hitler / är galen...
Bara Ryska förluster, enorma.
Ukrainska förluster, småbarn
Ukraina segrar överallt, etc
Min egen betraktelse av kriget.
Ryssarna, har motgångar men offensiven rullar på. Man håller på att dela landet i mitten.
Ukrainska östra armén är illa ute, gömmer sig bland de civila i städerna, gör små utfall ibland, etc.
De verkar fångade ...
Ryssarna vill tömma städerna på civila, kvar blir kombetanterna, som blir måltavla.
Snart eldupphör?
Och fredsförhandlingar...
Hela förutsättningen för Putin var ju att de skulle möta svagt eller inget motstånd. Att Ukraina skulle sträcka vapen och överlämna landet på några dagar och att västvärlden skulle ta till lite halvlama sanktioner som 2014. Istället har det blivit en extrem militär prestigeförlust, en stor förlust av materiel och liv, ett gigantiskt ekonomiskt bakslag.. Nu kommer Ryssland behöva ockupera Ukraina efter de vunnit. En ockupation som kommer kräva att de har soldater där i tiotusentals om inte mer med förlust av liv pga partisaner och terrordåd, samtidigt som sanktionerna kommer köra deras ekonomi fullständigt i spillror.
Ryssen gjorde en kapital felbedömning som det inte går att backa ifrån annat än att de möjligen avsätter Putin, gör honom till syndabock och kryper fullständigt till korset.
Så ja, striden om Ukraina som pågår nu kommer de säkerligen att vinna. Men kriget om Ukraina är långt ifrån över efter det.