2022-03-09, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ukrainare och Ryssar kommer till slut att hamna vid ett förhandlingsbord, visst är det så att motstånd från Ukraina kan resultera i mera död. Men då tror jag personligen att det måste vara upp till dem själva att bestämma det, finns många länder som invaderats, slagit mot en övermakt bara för att de vill visa att de inte ger upp eller välkomnar en angripare. Till slut blir det någon slags förhandlingar, Putin har dessvärre stora problem med trovärdighet. Vet ingen som kommer att lita på honom närmsta åren. Det är det som är problemet, när Putin inte visat att det går att lita på honom, så litar inte folk på honom. Men kriget ser jag gärna tog slut idag, helst igår och gärna aldrig hade inträffat för Ukraina kämpar hårt men lider, och jag skulle helst inte se några döda soldater eller civila alls, ryss som ukrainare.

Du har rätt i det du säger det kan jag faktiskt inte säga emot..Bara sorgligt att det har blivit så här.. Att människor från olika sidor hetsar till strid för att döda.. När allt det här väl tar slut ..Så kommer många som överlevande ha hjärtat full av både hat och sorg..
Citera
2022-03-09, 06:39
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Mitt fel. Det var planen från början.
Okej jag fattar.
Citera
2022-03-09, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Kan du inte berätta om vem det var, intressant.

En grekisk utrikeskorrespondent, ingen du känner till gissar jag. Nu när EU bannat all rysk media får man gå omvägar för att få höra den andra sidan.

Det har även gått rykten om att ryssarna attackerat Babi-Yar monumentet, men en israelisk journalist på plats har dementerat det.

Skulle gissa på att 50% av all info från området just nu är rena påhitt och resterande 50% hårt vinklat. Detta gäller självklart för båda sidor. Tror inte ens de flesta härinne är medvetna om att det överhuvudtaget finns ena annan sida.
Citera
2022-03-09, 06:54
Medlem
Tror ni någon i Putins närhet kommer ordna en militärkupp mot honom. Pratandes ju om det för några dagar sen men ingen riktig källa namngavs. Man kan ju hoppas
Citera
2022-03-09, 07:07
Medlem
undercover-racists avatar
Det är flera saker som USA och andra västländer gjort för att orsaka lidande hos den ryska befolkningen. Men alla sanktioner kommer påverka USA och väst också genom t.ex. högre priser och inflation.

Frågan är om väst påverkas lika mycket som Ryssland och om Ryssland i annat fall kan göra något för att väst ska påverkas negativt minst lika mycket som Ryssland. Det återstår att se.
Senast redigerad av undercover-racist 2022-03-09 kl. 07:11.
Citera
2022-03-09, 07:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Tror ni någon i Putins närhet kommer ordna en militärkupp mot honom. Pratandes ju om det för några dagar sen men ingen riktig källa namngavs. Man kan ju hoppas
Om kriget fortsätter gå dåligt och inte Kiev faller så kanske han själv väljer att låta andra ta över men jag är nöjd om Putin tar Kiev, Kharkiv, Donbass, korridor ner till Krim, Odessa och längs floden Dnepr. Samt behåller viktiga kärnkraftverk.
I gengäld får man kanske ge Lviv och kustremsan söder om Odessa till Skilenskj
Därefter kan Putin och Skilenskj skaka hand och sluta fred. Övertygad om att Ryssland och Ukraina kan bli vänner och hjälpas åt och att även Kina kan stötta det.
Citera
2022-03-09, 07:08
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Tror Zelensky blivit rejält lurad av USA. De lovade stöd och garantier inofficiellt vilket fick honom att leka tuff. Nu låtsas de som ingenting då de inte vill riskera ett kärnvapenkrig.

Däremot är de väldigt nöjda med att bli leverantörer av gas till Europa, nöjda med att ha återupplivat Nato som var på dekis genom att få Ryssland att framstå som den aggressiva parten och öka sin kontroll över EU.

USA har använt samma taktik förr. 1974 lyckades de övertyga juntan i Aten att de skulle få amerikanskt stöd om de avsatte den kommunistiska Makarios på Cypern. Samtidigt försökte de lugna grekerna som märkte att den turkiska armen började röra på sig genom att hävda att det enbart rörde sig om övningar.
Samma i Irak där de inofficiellt igen sa till Saddam att de inte skulle ha något problem med hans planer på att invadera Kuwait. De skulle inte lägga sig i.

Amerikanerna kan det här. Har lärt sig av engelsmännen tydligen.

Tänker ej börja spekulera i eventuella Amerikansk inblandning. Men på Sociala medier verkar Ukrainarna vara besvikna på väst. Tror att dom faktiskt trodde på att Väst skulle hjälpa dem med " Clear the skys" . Så nog är känner de sig lurade/besvikna.
Citera
2022-03-09, 07:09
Medlem
Madagascars avatar
Guardian skriver att USA blockar Polska MIGs till Ukraina.

Vidare skriver de att USA ska leverera Patriot till Ukraina. Men Patriot är här historiskt skräp som inte träffar något!? Rätta mig gärna ifall jag har fel, jag kan ha blandat ihop.
Citera
2022-03-09, 07:12
Medlem
Två veckor in i Rysslands militära operation nämner en USA-diplomat sin oro i amerikanska senaten över ryssarnas ambitioner att vilja erövra Ukrainska biolabb. Samma diplomat, Victoria Nuland, var USA's utsände till Ukraina 2014(förmodligen är hon CIA egentligen).
Putin har gjort klart i sina tal inledningsvis att dessa biolabb är ett av skälen till invasion. Ukraina har förnekat att dom existerar, likaså USA(fram till nu) och MSM-media(inklusive svensk sådan) har sagt att det är desinformation.
Om det stämmer, att Pentagon finansierat biolabb i Ukraina, så är det militär biologisk forskning(=potentiell forskning kring biologisk krigsföring) och en oerhörd aggression gentemot grannlandet Ryssland, som vi alla vet är USA's största geopolitiska fiende. Att ha dessa i Ukraina som Ryssland redan är i konflikt med är sanslöst dåligt omdöme. Sådana faciliteter är också ett hot gentemot resten av Europa OCH världen speciellt med tanke på Covid som härjat oss alla de senaste 2 åren.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Kommer Ukrainska fronten kollapsa inom 24 timmar?

Rysslan håller på att inringa/skära av.

Se område Donetsk på karta.
https://www.scribblemaps.com/maps/view/The-War-in-Ukraine/091194
Citera
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinGustaxdottern
Om kriget fortsätter gå dåligt och inte Kiev faller så kanske han själv väljer att låta andra ta över men jag är nöjd om Putin tar Kiev, Kharkiv, Donbass, korridor ner till Krim, Odessa och längs floden Dnepr. Samt behåller viktiga kärnkraftverk.
I gengäld får man kanske ge Lviv och kustremsan söder om Odessa till Skilenskj
Därefter kan Putin och Skilenskj skaka hand och sluta fred. Övertygad om att Ryssland och Ukraina kan bli vänner och hjälpas åt och att även Kina kan stötta det.

Hehr, tror du verkligen man kommer kunna bli vänner efter det här? Tror du på riktigt det kommer att gå med tanke på de civila förlusterna bara för att putler vill ta bort några nazister? Militärt finns det risk att ryssland kan ta områden men blir det mer än hela donbass och luhansk kan russland glömma vänskapliga relationer.

Obs, min åsikt!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Guardian skriver att USA blockar Polska MIGs till Ukraina.

Vidare skriver de att USA ska leverera Patriot till Ukraina. Men Patriot är här historiskt skräp som inte träffar något!? Rätta mig gärna ifall jag har fel, jag kan ha blandat ihop.
Men hur ska dom få in skräpet i Ukraina när Ryssland snart har luftherravälde?
Och när varenda liten grusväg borde sprängas längs gränserna mot Nato. Samt ryssar står klara med egna manpads/luftvärn i Ukraina. Oidentifierade plan skjut ner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in