2022-03-09, 00:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den stora reaktionen i Ryssland är nog fortfarande veckor bort.
Vi har inte sett början ens.
Jag vågar inte ens spekulera på hur ryska samhällen kommer hantera detta.
Ekonomin rasar värre än något annat land i världshistorien och det sker i blindo eftersom börsen är stängd = Ingen inblick.

Om jag skall ana lite, så är Ryssland totalt kört i landsomfattande fattigdom dom närmsta 10 åren, även om invasionen skulle upphöra imorgon.
Sanktionerna och ekonomiska spådomar är ur västligt perspektiv, inte ens beräkningsbart på hur det kan slå på ett redan korrupt och skadat samhälle.

Ryska Centralbankens beslut ikväll är en indikation på ett första steg mot undantagstillstånd i landet.
Ransonering av dagligvaror och rejäla prishöjningar på den fria marknaden står nog på dörrtröskeln.
Ryska folket har en gräns även om dom är kuvade, och jag tror vi kommer se ökande protester i stora städer närmsta veckan.

Jag har så djävla svårt att förstå att Putin nu raserar allt han byggt sedan han tog makten efter Jeltsin.
Han har trots allt odlat fram en stabil medelklass och sett till att marknadsekonomi funkar, samt eftersett världsomfattande affärer som gynnat landet som helhet.
Nu rasar precis allting från varenda hörn, och där sitter han i någon stridsledningscentral och drömmer om modern till alla ryska städer (Kiev).
Är övertygad om att Putin sådde dessa planer om Ukraina redan vid invasionen i Krim, och jag skrev tidigt i denna tråd att han verkar vara gubben som kommer vilja gå av med en smäll...

Hoppas det slutar med att någon statsanställd städerska slår ihjäl honom med kvast-skaftet, så det här eländet kan få ett slut.
Nu vill jag inte alls framhäva mig som någon expert, men ett lands ekonomiska överlevnad avgörs inte enbart av börsvärdet och hur många utländska företag som opererar i landet.

Jag tror många tyvärr övervärderar effekterna av sanktionerna. Allt beror på hur mycket det ryska folket kan utähärda och hur mycket de fortfarande har förtroende för ledningen, inklusive Putin. Ryssland har som sagt, vad jag föstår, en hög grad av självförsörning, låg statsskuld, möjlighet att handla länder som inte bojkottar, vilket gör att de kan uthärda länge enligt min bedömning. Visst kommer levnadsstandarden sjunka, så frågan är snarare hur folket kommer reagera på det.
Citera
2022-03-09, 00:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Putin har väl läst 180 högskolepoäng i aktivt förtryck. Med en bakgrund i KGB så har han nog gått både grund och fortsättningskursen i hur man håller ett land Lugnt. Tror inte det händer ett skvatt i Ryssland nu. Missinformation och förtryck. Järnridån går ner ... och för de som har släkt och vänner kvar i Ryssland är det nog dags att ta farväl för ... det blir begränsad kontakt nu.

Ryssar idag har en sjuk förmåga att finna sig i staten, vilket är skrämmande.
På Sovjet-tiden vart det iaf lite reaktioner och utåtagerande när något barkade käpprätt åt helvete. Ryssar är i grund och botten sunda och rejäla så.

Skulle dock vilja se hur han skall KGBa sig ur den här kommande situationen.
När inte ens poliser eller väpnade styrkor inom landet har råd att ge familjerna mat, kommer det ta hus i helvete med delningar.
Vi har sett Jeltsin´s stridsvagnar skjuta på egna parlamentsbyggnaden förut, och det är inte alltför längesedan - Kan ske igen.
Citera
2022-03-09, 00:08
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Tvärtom! Ryssar blir alltmer nationalistiska. I sin russofoba berusning har Väst gett sig t o m på paralympier, något som fick ryssar att sluta sig samman. I Doha, klev den ryske gymnasten Ivan Kuliak på podiet med ett "Z" på bröstet. Det finns fler exempel, men det får du inte veta eftersom länderna som försvarar yttrandefriheten har bestämt sig för att skydda oss från "rysk propaganda".

https://www.theguardian.com/sport/2022/mar/07/shocking-behaviour-russian-gymnast-shows-z-symbol-on-podium-next-to-ukrainian-winner

De kommer få visa sitt stöd vid tävlingar i Iran i fortsättningen. Under tiden är sitter 14 000 personer i fängelse, som har visat sitt missnöje med Putin. De verkar inte sluta sig samman. Eller.
Senast redigerad av GhangBangTanja 2022-03-09 kl. 00:11.
Citera
2022-03-09, 00:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Så dom super också dom jävlarna. Det gillar inte Kadyrov.

När alla hans kamrater blev dödade kanske han sket i allt och söp istället. Även de börjar tappa moralen. De slåss för sitt lands fiender mot ett oskyldigt land. Det var kanske inte som de tänkt sig.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det spelar ingen roll.

Den klassiskt ryska marken har varit ukrainsk sedan den ukrainska sovjetrepubliken grundades, och Krim var ukrainskt från 1954 till 2014.

Det har bara varit ockuperat av Ryssland i åtta år.

Vadå "det spelsr ingen roll"? Är det sant eller inte att Ukraina ingick i det ryska riket i hundratals samt att man på Krim och i östra Ukrainas regioner ser sig som ryssar och gärna vill tillhöra Ryssland.

Varför spelar detta ingen roll? Här hetsas i tråden mot "mongoler" på värsta mobbing och "nazi-vis", på det sätt som föregår folkmord. Något nästan sataniskt i detta. Att ukrainska regeringens allierade nazi-folk trakasserat ryssar är visst sant, men spelar kanske inte heller någon roll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Den där idrottsmannen som stegade fram med ett Z på bröstet, företrädde han Ryssland i paralympics sade du?

nej doha quatar

https://svenska.yle.fi/a/7-10013853
Citera
2022-03-09, 00:10
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
När alla hans kamrater blev dödade kanske han sket i allt och söp istället. Även de börjar tappa moralen. De slåss för sitt lands fiender mot ett oskyldigt land. Det var kanske inte som de tänkt sig.

Dom trodde nog att det skulle vara enklare.
Citera
2022-03-09, 00:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Omg det där är inte tjetjenerna. Nu får ni fan ge er...orksr inte med inkompetensen.

Kadyrovites är visst tjetjenerna, de kallas så.
Citera
2022-03-09, 00:11
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Verkae vara en vapendepå men SKÄRP er nu för fan! Hur vet du det?! För att det flyger massa eld i luften? Kan vara vad som helst

Det var en gissning. Jag skrev "verkar". Vad tror du det var? En potatiskällare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kadyrovites är visst tjetjenerna, de kallas så.
JA MEN DET ÄR INTE DOM PÅ BILDEN.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Nu anländer massor av stenhårda Georgier som redan stridit mot ryssjävel 2008. Dessa leds av Gerogiens före detta försvarsminiser. De ser ut att vara beväpnade till tänderna med bland annat NLAW.

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1501285838193410051
Börjar bli ett mini-världskrig i Ukraina. Bådar inte alls gott.
Citera
2022-03-09, 00:12
Medlem
LeeVans avatar
I staden Sumy evakueras nu flyktingar framgångsrikt. Men lite förvånad över klientelet – och prioritering.

https://i.imgur.com/NnECL6W.jpeg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in