2022-03-08, 23:56
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Är det fallet så borde han få dömas av sina egna. Oavsett vad man tycker om konflikten, är det ett rent självmord på de egna soldaterna. Militärledningen borde ju våga stå upp och själva få styra operationen.
Han verkar ha blivit lika besatt av Kiev som hitler av Leningrad. Rent strategiskt är/varbåda lika värdelösa för att avgöra kriget. Men det symboliska för hitler var namnet det bar på, verkar vara samma som driver Putin.
Ser ut som kommer Kiev kommer bli början på Putins fall precis som Leningrad för Hitlers wehrmacht

Ja, mycket beror på vanlig Ryssar/Belarusier. Vågar dom visa var dom verkligen står är det redan kört för Putler, han borde ordna med flyktplaner till Argentina.
Citera
2022-03-08, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det måste väl bero på valutafluktuationer till stor del? Och det måste ju vara en fördel för Ryssland att de till så stor grad är självförsörjande på livsmedel, till skillnad mot tex. Sverige.

Kvaliteten är dock inte så bra alla gånger. Mejeriprodukter är de duktiga på men kött däremot..kan vara riktigt segt och hemskt. När jag tänker på det då är det normalt sett väldigt mycket inhemska livsmedel, även halvfabrikat fryst. Du får gå till Stockmann finskt ”Åhléns NK” livsmedelsavdelning i St Petersburg för att hitta bättre västerländsk kvalite’.Men nu har de väl stängt ner kanske.
Senast redigerad av lone star 2022-03-09 kl. 00:01.
Citera
2022-03-08, 23:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Jo, så är det säkert, men tiotusen rubel per halvår är inga jättepengar direkt. Såg i ett inlägg längre ner att det möjligen bara gäller utländsk valuta. Facebooks översättningsfunktion är inte klockren när den översätter ryska så jag kan ha missförstått

Det är utländsk valuta, eller det måste vara det.

En ryss tjänar runt 50 000 rubel per månad eller mer.

De skulle gå under om de bara får ta ut 10 000 på ett halvår.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Kvaliteten är dock inte så bra alla gånger. Mejeriprodukter är de duktiga på men kött däremot..kan vara riktigt segt och hemskt.
Hellre segt kött, än inget kött...
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ryssarna bombar Kharkiv nu.

https://twitter.com/ahmedelsefy17/status/1501325403977404424

Väntat. Cancersvulsten använder nu sin stora eldkraft föe att attackera såväl militära som civila mål, fanskapet har inga hämningar, " krig är krig", som wtt ryskt ordspråk lyder. Detta har de lärt sig ifrån Mongolerna, som byhålan Moskva samlade in skatter åt under lång tid. Det var, så, Moskvastaten blev "mäktig".
Citera
2022-03-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Verkar vara en vapendepå.
Verkae vara en vapendepå men SKÄRP er nu för fan! Hur vet du det?! För att det flyger massa eld i luften? Kan vara vad som helst
Citera
2022-03-08, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag tycker det är totalt osmakligt och vidrigt att tänka på sin egen feta röv och gå för att köa och köpa sig hamburgare samtidigt som deras folk dödar och mördar oskyldiga medmännuskor i grannlandet.

Familjen som blev mördad hade kunnat äta idag på mcdonalds och levt på som vanligt.

Men kul att aptiten verkar på topp för de känslolösa, glupska ryssarna.

Vadå "deras folk"? Kollektiv bestraffning är omoraliskt. En ryss som glufsar i sig hamburgare på donken kan inte samtidigt kriga i Ukraina och göra så att folk flyr för sina liv. Fundera på det du.
Citera
2022-03-08, 23:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Rysslands utspel om flygbaser i söndags kan ha spelat roll.
Ja, eller så menade Blinken att polackerna föreslagit ett utbyte, och att man måste förhandla om saken. Den amerikanska ursprungsidén kan ha varit att få europeiska Nato-länder att skänka plan till Ukraina, alltså uppmuntra dem, och så blir det jobbigare om USA ska fronta detta mer öppet gentemot Ryssland.
Citera
2022-03-09, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Kvaliteten är dock inte så bra alla gånger. Mejeriprodukter är de duktiga på men kött däremot..kan vara riktigt segt och hemskt.
Ryssland är ett stort land med mycket betesmarker men de äter inte lika mycket kött som vi gör i Sverige.
På ryska landsbygden är de flesta självförsörjande och många säljer även en del av vad de producerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den stora reaktionen i Ryssland är nog fortfarande veckor bort.
Vi har inte sett början ens.
Jag vågar inte ens spekulera på hur ryska samhällen kommer hantera detta.
Ekonomin rasar värre än något annat land i världshistorien och det sker i blindo eftersom börsen är stängd = Ingen inblick.

Om jag skall ana lite, så är Ryssland totalt kört i landsomfattande fattigdom dom närmsta 10 åren, även om invasionen skulle upphöra imorgon.
Sanktionerna och ekonomiska spådomar är ur västligt perspektiv, inte ens beräkningsbart på hur det kan slå på ett redan korrupt och skadat samhälle.

Ryska Centralbankens beslut ikväll är en indikation på ett första steg mot undantagstillstånd i landet.
Ransonering av dagligvaror och rejäla prishöjningar på den fria marknaden står nog på dörrtröskeln.
Ryska folket har en gräns även om dom är kuvade, och jag tror vi kommer se ökande protester i stora städer närmsta veckan.

Jag har så djävla svårt att förstå att Putin nu raserar allt han byggt sedan han tog makten efter Jeltsin.
Han har trots allt odlat fram en stabil medelklass och sett till att marknadsekonomi funkar, samt eftersett världsomfattande affärer som gynnat landet som helhet.
Nu rasar precis allting från varenda hörn, och där sitter han i någon stridsledningscentral och drömmer om modern till alla ryska städer (Kiev).
Är övertygad om att Putin sådde dessa planer om Ukraina redan vid invasionen i Krim, och jag skrev tidigt i denna tråd att han verkar vara gubben som kommer vilja gå av med en smäll...

Hoppas det slutar med att någon statsanställd städerska slår ihjäl honom med kvast-skaftet, så det här eländet kan få ett slut.

Putin har väl läst 180 högskolepoäng i aktivt förtryck. Med en bakgrund i KGB så har han nog gått både grund och fortsättningskursen i hur man håller ett land Lugnt. Tror inte det händer ett skvatt i Ryssland nu. Missinformation och förtryck. Järnridån går ner ... och för de som har släkt och vänner kvar i Ryssland är det nog dags att ta farväl för ... det blir begränsad kontakt nu.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Trodde min jämförelse framgick klart när jag skrev om klassiskt ryska marken i Ukraina (obrutet i hundratals år) och att jämförelsen inte är mellan Rysslands invasion och inledda utplaceringen av kärnvapenspetsar, utan mellan denna utplacering en bit ifrån USA och att Ukrainas regering önskar Nato - och EU - på klassiskt rysk mark, där man i Krim och i östra Ukraina hellre vill tillhöra Ryssland.

USA/John F Kennedy hotade då de som avancerade (väst avancerar nu) med krig ungefär som Putin.

Det spelar ingen roll.

Den klassiskt ryska marken har varit ukrainsk sedan den ukrainska sovjetrepubliken grundades, och Krim var ukrainskt från 1954 till 2014.

Det har bara varit ockuperat av Ryssland i åtta år.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oksai79
Ja, jag såg det tidigare.

Putin har väl också nämnt dessa biolabb som ett skäl för hans invasion för att skydda Ryssland.
Vi har ”biolabb” i Sverige också, förmodligen ett dussin beroende på hur man räknar, och framförallt Smittskyddsinstitutet, numera del av FHM. Är vi nästa invasionsmål?

Är det konstigt att ett 4 ggr så stort land med som Sverige och med lång forskningstradition sedan Sovjet-tiden har ett ”biolabb”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in