2022-03-08, 23:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jepp. Jag reviderade detta i ett senare inlägg som rotesau citerar i detta inlägg (USA har fö. gått med på det, om man kan uttrycka det så):
Det skulle givetvis stå F-16 i mitt inlägg, och inte M-16 (haha). Men absolut — Blinkens "gröna ljus" är väl ett metagrepp, på ett eller annat sätt, med tanke på att amerikanerna lekt med tanken och andra länder laborerat med detta, och så kom man fram till den här lösningen. USA tar trots allt på sig en stor del av ansvaret. Det är väl ett sätt att kompensera för att man inte tänker stänga det ukrainska luftrummet.

Det här publicerade ABC News rörande planen (2:51 PM), alltså i kväll.

”… Poland, in a statement, said it is ready to provide the MIGs free of charge and asked the U.S. to backfill them with used aircrafts with "corresponding capabilities."

"The Polish Government also requests other NATO Allies – owners of MIG-29 jets – to act in the same vein," Poland said in a statement.

A senior U.S. defense official said "we have seen the Polish government’s announcement and have nothing to offer at this time."

A spokesperson for the U.S. State Department told ABC News they are working with the Polish government and consulting with NATO allies on this.

"This is Poland’s sovereign decision to make. We have in no way opposed Poland transferring planes to Ukraine. There are a number of challenging practical question… In the meantime, we continue to surge security assistance for Ukraine and deliveries are ongoing," a spokesperson for the State Department said.

A senior U.S. diplomat told ABC News that the U.S. was not "pre-consulted" on this news. Under Secretary of State for Political Affairs Victoria Nuland told the Senate Foreign Relations Committee she found out about the announcement while driving to Capitol Hill to testify.

"To my knowledge, it wasn't pre-consulted with us that they plan to give these planes to us, but as you know, we have been having consultations with them for a couple of days now about this request from the Ukrainians to receive this aircraft, and, were they to donate them, whether we would be able to help support backfill in their own security need," Nuland said.

-ABC News' Christine Theodorou and Luis Martinez”
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Putler säger att det är "riktiga proffs" som är skickade till Ukraina.

"Spetznaz"?

https://orient-news.net/news_images/22_3/1646650059.jpg

Riktigt synd om dem, tvingade till att skriva kontrakt och utsatta för en skurkstats lögner.

Här är två till.

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-3ebf5d922ee84f87ed1d52507fdf5954-lq
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-0c7e15c11a0c57b7357cfee935cea3b7-lq

Som det funkar på nätet idag kan man förstås också finna foton på dem från tiden före lumpen.

Det är sådana Putin skickar in i döden i sin galna dröm att återskapa tsarväldet.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jepp. Jag reviderade detta i ett senare inlägg som rotesau citerar i detta inlägg (USA har fö. gått med på det, om man kan uttrycka det så):
Det skulle givetvis stå F-16 i mitt inlägg, och inte M-16 (haha). Men absolut — Blinkens "gröna ljus" är väl ett metagrepp, på ett eller annat sätt, med tanke på att amerikanerna lekt med tanken och andra länder laborerat med detta, och så kom man fram till den här lösningen. USA tar trots allt på sig en stor del av ansvaret. Det är väl ett sätt att kompensera för att man inte tänker stänga det ukrainska luftrummet.

Jag ser detta som att berörda Europa-länder och USA är följsamma i eskaleringen.
I andra vågskålen är nämligen all den dödade civilbefolkningen, och prognoserna för mer sådant...

En stängning av luftrum har givetvis legat på borden sedan starten av invasionen, och där är man inte.
Kommer rysk militär fortsätta bomba civila mål, kommer dock det alternativet växa.
Men det leder tveklöst till ett tredje världskrig.
Citera
2022-03-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu ska ryssarna bygga om gamla plan till drönare och skicka in över Ukraina. När man trodde man hört allt så överraskar Röda Armén ännu en gång haha.

https://twitter.com/RWApodcast/status/1501285461871915010
Så som Azerbajdzjan gjorde i Nagorno-Karabakh, tveksamt då jag inte tror Ryssland har några AN-2 men kanske finns några i privat ägo, däremot har Ukraina AN-2.
https://korrespondent.net/business/companies/1579862-rossiya-zakazala-u-antonova-usovershenstvovannye-kukuruzniki
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Initiativet kommer från kongressen i USA, sen har drivet varit ömsesidigt.
Det finns dock artiklar från helgen att Polen tillbakavisar sådana här uppgifter å det mest bestämda.

Senaste budet är ju att Polen byter in sina MIG-29 till USA i ett F-16 utbytesprogram och att USA uppbackat av senaten skänker dessa nyligen anskaffade MIG-29or till Ukraina...
Citera
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Minns ni personbilen som blev överkörd av en pansarvagn i Kiev i början av kriget? De sköt infiltratörer och en ukrainsk pansarvagn tappade kontrollen och körde över bilen. Gubben i bilen lever! Han vill gå med i hemvärnet.
https://www.youtube.com/watch?v=wC3nMtQdKYM
Den röda bilen antar jag. Krut i gubben!

Slava Ukraini!
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Här visas när Lindsey Graham besöker Ukraina 2016 med en tolk för att berätta att usa står på Ukrainas sida och att deras krig är vårat krig:

https://youtu.be/1PC7DzTRS7A?t=344

Att inte fler Ukraina-runkare i tråden fattar detta någon gång.

Citat:
+

+

Det verkar inte bättre än att amerikanerna gärna knäpper ryssarna på näsan. De är bara inte riktigt lika öppna med det nu i riktigt skarpt läge. John McCain, förresten — vilken dåre.

Vi får väl se hur det utvecklar sig om det börjar nu med utbytesprogrammet för stridsflygplan...

Man ser ju på John McCain i videon, att hjärntumören redan fuckat upp han.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Är det el. är det inte ett missiltåg?

Titta noga på långa vagnen med påmålade fönster?!

https://www.thedrive.com/the-war-zone/44620/a-russian-armored-train-has-joined-the-invasion-of-ukraine
Ser onekligen konstig ut, men jag kan för lite om pansartåg, för att förstå vad det kan innebära.
Citera
2022-03-08, 23:09
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Men guuud så ni önskedrömmer hela jävla bunten av er. Förstår ni inte att sanktionerna är en show? De har noll verkan på Ryssland som helhet. Naturresurser, guld, egen centralbank bra allianser.

Förstår du inte att Ryssland kan göra vad f dom vill med sitt land? Dom är nästan helt oberoende av väst. Det som är det underbara med att inte vara intrasslad i SWIFT och USAs gigantiska råttbo. När det sjunker, så sjunker alla tillhörande länder med!

Det sker ett skifte i världen just nu, hoppa på tåget medans det fortfarande står vid stationen

Varför svarar du inte på min fråga vilken slug plan av Putin och Lavrov som ligger bakom att de lät mer än 600 miljarder dollar i utländska valutor, dvs i praktiken hela den ryska valutareserven i utländsk valuta, ligga kvar i utländska banker så att de kunde frysas av västländerna?

”Egen centralbank”. Jo, det har vi haft i snart 400 år, så välkommen till 1600-talet Ivan.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
För att planen kommer inte nå fram. Ryssland vet redan var dom här planen befinner sig. Dom kommer skjutas ner/ bombas så fort dom kommer in på ukrainskt terrotorium.

De kommer kanske inte kunna hindra stridsflygplanen om de kan bära Meteor-jaktrobotar och de senast US air to ground missilerna.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Var har du källa på att USA accepterat detta upplägg. Både CNN och ABC News säger tvärtom.
Sorry — nu är det jag som går händelserna i förväg. Jag räknar med att det strax är done deal eftersom det var USA som kom med förslaget till Polen och att Polen först inte ville, men tycks ha ändrat sig. Så här säger Polen i kväll:

https://www.gov.pl/web/diplomacy/statement-of-the-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-poland-in-connection-with-the-statem ent-by-the-us-secretary-of-state-on-providing-airplanes-to-ukraine

Bollen ligger hos jänkarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ja, för de länderna är ju inte beroende av export till och import från de rikaste marknaderna i världen. Eller av investeringar. De lever nämligen på luft och fiser regnbågar.
Om du inte märkt det så går inte många dollar ner i fickorna hos dessa folk utan ner i fickan på de rika där med. Dom är van att leva fattiga och att bruka marken. Givetvis drabbar det dessa hårt också men fler överlever ju och det gör inte många här om USA och Ryssland drar iväg kärnvapnen. Man kan inte äta dollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in