2022-03-08, 22:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nato flygplanen (inklusive svenska) är väl ”konverterade” så att alla kan tankas i samtliga Nato-länder. Kan det ställa till problem i Ukraina?

Det är någon adapter som behöver plockas av, alternativt sättas på plats för att funka med olika tanksystem.
Inga problem.
Citera
2022-03-08, 22:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Bild på de som fick våra P-Skott: https://twitter.com/search?q=azov&src=typed_query

Nopp, robot 57 som tillverkas i Storbritannien och skänkts till Ukraina.

Lite patetiskt att rysstrollen tror att hela den ukrainska försvarsmakten består av AZOV. Det rör sig om några hundra man av 150 000 man, plus några 100 000 frivilliga/inkallade. Självklart så fIck de som var nazister i den högsta ledningen hos AZOV avgå innan gruppen blev en del av den ukrainska försvarsmakten. Ganska självklart, då Ukraina har en judisk president som är folkhjälte,inte bara i Ukraina, utan i resten av världen också, förutom i cancersvulsten Ryssland, förstås.
Citera
2022-03-08, 22:10
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Som sagt jag tror att ni underskattar putin.

Något säger mig att ni inte har en jävla aning om vad han håller på med. Jag tror putin sitter och gnuggar händerna i Kreml. Han är inte dum den människan.

Det måste vara någon typ av 5D schak som kräver ett stört antal döda ryssar och ukrainare för att lyckas. Får se vilken sjuk plan han har när han gnuttat sina händer klart.
Citera
2022-03-08, 22:11
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bara förlustsiffror för ryssland i medierna.
Knäpp tyst om ukrainas siffror.
Propagandan jobbar för fullt nu.
Jag tror kanske man får vänta tills kriget är över innan man får veta med större säkerhet vad som hände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vart läser du om detta?

Olika hemsidor, bloggar, twitter m.m. när det begav sig 2014. Fan vet var man kan hitra info om det nu. Det mesta lär vara borta från nätet. Fanns även filmer där ukrainska styrkor skar fingrarna av fångar m.m. Det var mycket sånt och Ukraina sköt ju hela tiden med artilleri mot civila i östra delarna av landet. Det fortsatte de med efter 2014 och fram till idag.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Intressant se hur förstörda många fordon är som träffats av stugna antitank.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/t9ktcr/destroyed_russian_column_in_sumy_region_ukraine/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Tumregeln vid en invasion är att den som attackerar förlorar betydligt fler soldater. Ofta 3-5 ggr fler. Orsaken är att den som försvarar kan gräva ner sig och välja platsen för slaget, medan den som anfaller måste strida där försvararen har valt. Ganska enkelt att förstå.

Ryssarna måste röra sig i konvojer ute på fälten, medan ukrainarna kan ligga gömda med sina Javelins. Och ukrainarna kan också vänta inne i städerna, dit ryssarna måste gå in.

Ukraina har säkert också förlorat en massa soldater. Men krigets logik säger att det är betydligt färre än vad ryssarna har förlorat.

beror väl också på hur mycket man skjuter med artilleriet?

"Enligt en sammanställning vid en av den tyska 362. infanteridivisionens två förbandsplatser på den italienska krigsskådeplatsen i november 1944 orsakades hela 85 procent av divisionens förluster av allierad granateld. "

https://militarhistoria.se/1900-tal/andra-varldskriget/faltartilleriet-det-effektivaste-vapnet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Nej, han är inte dum, bara jävligt elak och lömsk.
Han är ex KGB. Vet du vilka KGB var?

Deras jobb gick ut på att lönnmörda folk, manipulera, spionera, subvertera, ljuga.

KGB får dagens CIA att se ut som dagisbarn.

Putin är en dålig snubbe, en farlig snubbe. Han har nog gjort dåliga saker i sovjets namn som vi aldrig kommer få veta om.

Men han är fan inte dum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det räcker väl att se nyhetsinslagen från Ukraina för att förstå de förluster Ukraina får ta nu? Eller har du skippat att titta på dessa? För upptagen med rysspropaganda?
Vilka ukrainska nyheter.
Jag följer svenska..engelska och usa nyheter.
Inte ett ljud om ukrainska förluster..utom civila då.
Citera
2022-03-08, 22:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Som sagt jag tror att ni underskattar putin.

Något säger mig att ni inte har en jävla aning om vad han håller på med. Jag tror putin sitter och gnuggar händerna i Kreml. Han är inte dum den människan.

Han sitter i ett porslinstorn i Altaj och är helt bortkopplad från verkligheten.

Vi vet också vad han håller på med. Han har släppt löst krigets hundar mot ett fredligt grannland.

Och hans handlingar visar att han är råkorkad.
Citera
2022-03-08, 22:13
Medlem
platyzmas avatar
Vad gäller i Rumänien? Moldavien räknas som EU-medlem redan?

Är ju på gång en ny front där enligt Lukasjenko
Citera
2022-03-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Så jävla smart är det väl inte, om jag ska yttra mig, men de räknar antagligen med att Ryssland saknar resurser att hämnas på ett mer direkt sätt. Börjar bli en lång lista över länder som Ryssland ska ge tillbaka på...

Men tanken är då inte att Nato skall gå in i Ukraina med dessa stridsplan? Nato har ju hela tiden sagt att dom inte tänker ”lägga sig i”. Kommer fan avfyras kärnvapen mot USA 😢😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in