2022-03-08, 22:04
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Blir Cuba Cola för Ivan hädanefter.
Pepsi har ännu inte slutat sälja sin cola i Ryssland.

Ryssland står för 4% av Pepsis omsättning.

Cuba Cola får gärna lämna den svenska marknaden och istället etablera sig i Ryssland. Ingen förlust för mig iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är verkligen en extrem skillnad mellan de båda sidorna det där. Jag har följt ryska kanaler hela kriget och det är sällan det ens kommer upp bilder på lik där. Nån gång vid nån utlsagen kolonn eller nåt så kan man se kroppar, men det skulle ju aldrig någonsin ske att det står ett gäng ryssar och poserar vid lik. Samma sak med krigsfångar: Ukraina pumpar ut filmer med krigfångar, ofta när de blir förnedrade. I rysk propaganda är det ganska ovanligt men de gångerna de visar krigsfångar är det för att visa hur de blir omhändertagna.

Och de här ukrainska filmerna pumpas ut på stora ukrainska kanaler, jag tror jag har sett det även på officiella försvarsmaktskonton. Det är verkligen ett totalt jävla slödderland. Totala motsatsen till det civiliserade beteende som Ryssland uppvisar.

Det var ju samma visa 2014. Ukraina mördade och torterade fångar medan andra sidan så vitt det är känt inte gjorde det. Jag minns bl.a. att det skulle ske några fångutväxlingar men den ukrainska sidan hade inte kvar några fångar när det väl var dags, eftersom de hade råkat tortera ihjäl dem...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Snarare är det så att Putin visat enorm svaghet. Nu slåss han för sin överlevnad.

Och ta det där om planen med Bob.
Som sagt jag tror att ni underskattar putin.

Något säger mig att ni inte har en jävla aning om vad han håller på med. Jag tror putin sitter och gnuggar händerna i Kreml. Han är inte dum den människan.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bara förlustsiffror för ryssland i medierna.
Knäpp tyst om ukrainas siffror.
Propagandan jobbar för fullt nu.

Det räcker väl att se nyhetsinslagen från Ukraina för att förstå de förluster Ukraina får ta nu?
Senast redigerad av Snubchurp 2022-03-08 kl. 22:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Problemet är inte att de har brist på folk. Vet inte var du får det ifrån. Kan finnas en massa anledningar till att ta in folk ifrån andra platser. Ganska tacksamt att skylla krigsbrott och liknande på andra folkgrupper om det kommer till det.

Vidare jobbar legosoldater med andra regler.

Vad du menar är att legosoldaterna inte har något reglemente eller kanske upplysning om vilka regler som gäller för civiliserade länder när man är i krig. Alltså Putin skapar en situation som han inte har kontroll över. Men då har han ju några att skicka till Haag när räkenskapens dag närmar sig
Citera
2022-03-08, 22:05
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Jag kommer inte dra det längre för det är off topic och en varning ligger i luften. Du motsäger dig själv i samma mening. Europa delades in i stormaktssfärer. Stalin gjorde en egen tolkning. Cypern blev väst i hans ordning. Likaså Finland blev väst, men är nordeuropa. Wien ligger mer österut än Prag men blev en stad i väst. Etc. Vi kan diskutera det i ett annat forum.
Om nu Stalin gjorde en egen tolkning, vad har då den tolkningen med Europas geografiska uppdelnin att göra? Här kan du kolla på kartan själv:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Central_Europe#/media/File%3AGrossgliederung_Europas-en.svg

Jag säger punkt slut.

Edit: I för sig gemensam kultur, historia har spelat roll i uppdelningen. I alla fall enligt wiki.
Senast redigerad av Adiaphorous 2022-03-08 kl. 22:12.
Citera
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Det var ju samma visa 2014. Ukraina mördade och torterade fångar medan andra sidan så vitt det är känt inte gjorde det. Jag minns bl.a. att det skulle ske några fångutväxlingar men den ukrainska sidan hade inte kvar några fångar när det väl var dags, eftersom de hade råkat tortera ihjäl dem...

Vart läser du om detta?
Citera
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bara förlustsiffror för ryssland i medierna.
Knäpp tyst om ukrainas siffror.
Propagandan jobbar för fullt nu.

Tumregeln vid en invasion är att den som attackerar förlorar betydligt fler soldater. Ofta 3-5 ggr fler. Orsaken är att den som försvarar kan gräva ner sig och välja platsen för slaget, medan den som anfaller måste strida där försvararen har valt. Ganska enkelt att förstå.

Ryssarna måste röra sig i konvojer ute på fälten, medan ukrainarna kan ligga gömda med sina Javelins. Och ukrainarna kan också vänta inne i städerna, dit ryssarna måste gå in.

Ukraina har säkert också förlorat en massa soldater. Men krigets logik säger att det är betydligt färre än vad ryssarna har förlorat.
Citera
2022-03-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Ryssland är väl medveten om detta. Därav pågår den nuvarande operationen.

Det är på grund av denna så kallade operation som Ukraina kanske ska skaffa sig egna kärnvapen. Och det kommer ta år.
Citera
2022-03-08, 22:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco1214
Kan någon vänlig själ förklara för mig varför det är så smart att polen ska skicka stridsplan med hjälp av USA?? Kommer de inte bli indragna mer än vad de redan är??
Så jävla smart är det väl inte, om jag ska yttra mig, men de räknar antagligen med att Ryssland saknar resurser att hämnas på ett mer direkt sätt. Börjar bli en lång lista över länder som Ryssland ska ge tillbaka på...
Citera
2022-03-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen

Något säger mig att ni inte har en jävla aning om vad han håller på med. Jag tror putin sitter och gnuggar händerna i Kreml. Han är inte dum den människan.

Nej, han är inte dum, bara jävligt elak och lömsk.
Citera
2022-03-08, 22:08
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen

Han räknade inte med de stora sanktionerna, inte den nivån, och veckan är inte slut än. Kan bli tal om tio dubbla.

Kineserna köper inte gas och olja till samma pris som EU gjorde, vi pratar inte miljarder i förluster här.
Det är mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in