2022-03-08, 21:05
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
"Direkt riktade mot Ryssland och dess befolkning"?

Nej. Taktiska kärnvapen är inte riktade mot några länder. Det är huvudsakligen flygbomber som ligger i lager. Finns inte längre några strategiska Natokärnvapen utanför USA, Storbritannien (endast ubåtsbaserade såvitt jag vet) och Frankrike.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
F-16 är ett flyg ganska motsvarande dom Mig29 som nu skänks. Vissa för och nackdelar med bägge modeller.
Fördelen med F-16 är att Nato-länderna har modellen i stor utsträckning, och det är de facto ett starkare försvar desto mer unisont det är.
Ett och samma vapensystem är alltid att föredra.

F-16 till Polen är som en vitamininjektion, och en nagel i ögat på Putin.
F 16 jakt-, attack- och spaningsflygplan medans Mig29 är rent attackplan
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag försöker förstå Rysslands problem på djupet.

Sedan lösa problematiken. Om vi får till det så finns det en mening

Problemet är den ryska militarismen, slavmentaliteten och tanken om att landet har någon sorts helig mission sedan de blev kristna.

Lösningen är att demilitarisera Ryssland och dela upp det i naturliga beståndsdelar.

Moskvastaten består lämpligen av de områden som ingår i provinserna Moskva med omliggande provinser, även om det kanske också vore bäst ifall Ryazan och Smolensk tillhör andra stater.

Hur som helst skulle då Moskva vara en stat med 16 miljoner invånare utan militär och utan kärnvapen, vilket gör att vi slipper dessa invasioner från öst.

Sedan måste de upplysas om att det är Kyiv som har en eventuell helig mission, och inte Moskva, som är en nykomling på scenen.

För att få bort slavmentaliteten måste Västeuropa sedan vara närvarande i moskoviternas rike och hjälpa dem inrätta bra institutioner och korrekt demokrati. Korruptionen måste också bort.

Gör man så, så är problemet löst.
Citera
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag vet inte hur de ska göra men de har väl en plan. Det är kanske inte mer komplicerat än att de flygs in från amerikansk bas så får det duga.

Om USA nu tyckte de kunde flygas in från Polen men polacken vägrade så är det väl inga problem att flyga från US bas.

Jadå. Jag hänger med på den biten utan problem. Det finns en hel del teorier om hur de skall göra utan att Nato, åtminstone på pappret, skulle inte bli inblandade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Bra öga där! Någon som kan identifiera nationalitet?

Jag tycker generellt att det är osmakligt det här med att ta foton på döda. Oavsett sida. Är nog för gammal för det här med sociala medier helt enkelt.

Varje död är en tragedi. Även om den döde är en mördare och angripare. Naturligtvis har man rätt att försvara sig mot angrepp, med dödligt våld, och erövringskrig är ett brott i sig, men jag tycker ändå att det är osmakligt med folk som fiskar på Twitter efter bilder på döda soldater, kvinnor, barn, och allt möjligt.

Även de som tar korten borde ta sig en funderare.

Kanske jag bara är gammaldags?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ukraina har problem med saker, utan tvekan. Men om du jämför båda.

Human freedom index
Ukraina 98 Score 6.86. 126. Ryssland 6.23.
https://www.cato.org/sites/cato.org/files/2021-12/human-freedom-index-2021-country-profiles.pdf
Korruptions index
Ukraina 122. Ryssland 136.
https://www.transparency.org/en/cpi/2021
Demokrati index
Ukraina 86. Ryssland 124.
https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
pressfree index
Ukraina 97. Ryssland 150.
https://rsf.org/en/ranking

Ja dem båda två länderna är lika smutsiga. Även om Ryssland är värre än Ukriana .. Så är inte Ukrianas siffror tillräckligt starka för att väst skulle behöva lägga så här mycket fokus att pusha dem för att slås mot Ryssland i stället för att göra fred .... Alla resurser och kostnader varje land lägger ner för att pusha för krig osv. Skulle dem kunna lägga på sina egna länder för att göra dem bättre i stället... Hur mycket kommer det här att kosta oss i Sverige bara för att vi är så envisa på att få Ukrians folk slaktade... med sanktioner flyktingar bidrag gåvor osv ... Som Sverige faktiskt skulle kunna ha lagt på Sverige och utvecklat vårat multikulturella samhälle till ett land som slutats använda som skräckexempel syfte med att invandring osv är dålig...

Hade vi förespråkat och pushat för en linje om att Ukriana borde för tillfället gått med på fred redan i början så hade situation aldrig sätt ut så här..
Krig är ibland nödvändiga men det här kriget var inget ting som var nödvändigt... Sen att Putin är idiot betyder det inte att alla världsledare behöver vara idioter också...
Citera
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Möjligtvis inte. Dock känner jag inte till NATO:s sekretess och strategi eller hur öppna dom är med var dom har hela sin arsenal. Däremot har Zelenskij pratat högt och brett om att tillåta NATO installera kärnvapenmissiler på ukrainsk mark.
Det där bestämmer inte han vid ett NATO-medlemskap.
NATO har hittills varit taktfulla nog att inte placera kärnvapen "direkt riktade mot Ryssland och dess befolkning" i Rysslands grannländer. Finns inget som tyder på något sådant heller, eller du är kanske av en annan uppfattning?
Citera
2022-03-08, 21:06
Medlem
Massmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Här om dagen så var det ryssar, är samma film.
Så vilka är det som är söndersprängda ?

Sannolikt ryssar. Ukrainarna kör inte den typen av konvojer överhuvudtaget. Det är ryssarna som invaderar och behöver förflytta sig.

Ukrainarna är i städerna, eller med lätta/agila förband ute på fälten.
Citera
2022-03-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElonRuskprick
Så det du säger är att Putin har fel när han kallar dem nazister. Lite konstigt att inte Putin har koll på läget, han är kanske inte så smart trots allt.

Du tror inte att Holodomor, eller svältkatastrofen i Ukraina 1932–1933 som var iscensatt av Stalin och som bidrog till att upp till 7 miljoner människor dog till följd av hungersnöd kan ha gett upphov till lite dålig stämning?
Men du vill kanske inte skylla på den store ledaren Stalin utan hellre skyller på CIA?
Dra inte igång den diskussionen igen om svälten som Ukrainska nationalister får att växa med miljoner döda varje år. En galen Stalin, giriga bönder och missväxt, vad kan gå fel.
Citera
2022-03-08, 21:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
NATO håller god koll på slagfältet och har underrättelser om stridskrafter och hur det hela går. Dessutom utväxlar man tät information med Ukraina, och bilder från spionsatelliter.

Därför har detta uttalande rätt stor tyngd:

NATO official says Russia not expected "make any gains in the next few days" in Ukraine

Despite using all of the forces it had concentrated in and around Ukraine, Russia is still making very little progress, with NATO’s current intelligence assessment suggesting Moscow is unlikely to make much progress in the foreseeable future, a NATO military official told CNN.

"We see very little change,” the official said, citing the alliance’s latest intelligence assessment. “For the first time, we don’t expect them to make any gains in the next few days.”

Så NATO bekräftar nu för första gången att den ryska björnen har kört helt fast. "For the first time, we don’t expect them to make any gains in the next few days". Rätt signifikant. Stämmer detta så är det nog slutet för invasionen.

Källa: CNN liveflöde

Det låter väldigt bra. Men då kommer dom väl fortsätta att beskjuta bostadsområden, istället?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
F 16 jakt-, attack- och spaningsflygplan medans Mig29 är rent attackplan

Mig29 är mig veterligen jakt/attack?
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Jag tycker generellt att det är osmakligt det här med att ta foton på döda. Oavsett sida. Är nog för gammal för det här med sociala medier helt enkelt.

Varje död är en tragedi. Även om den döde är en mördare och angripare. Naturligtvis har man rätt att försvara sig mot angrepp, med dödligt våld, och erövringskrig är ett brott i sig, men jag tycker ändå att det är osmakligt med folk som fiskar på Twitter efter bilder på döda soldater, kvinnor, barn, och allt möjligt.

Även de som tar korten borde ta sig en funderare.

Kanske jag bara är gammaldags?

Jag får instämma, har skrivit tidigare och kan skriva igen att jag vill se bilder på döda med "blurrade" ansikten. Ingen anhörig ska få se sin son eller dotter på det sättet.

Men jag får nog säga att bilder på strider och förluster spelar roll och är intressant, däremot inte så enskilda soldater kan identifieras. Nationalitet däremot tycker jag är ok att visa.

Bra inlägg av dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in