2022-03-08, 20:49
Medlem
GhangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
F-16 är ett flyg ganska motsvarande dom Mig29 som nu skänks. Vissa för och nackdelar med bägge modeller.
Fördelen med F-16 är att Nato-länderna har modellen i stor utsträckning, och det är de facto ett starkare försvar desto mer unisont det är.
Ett och samma vapensystem är alltid att föredra.

F-16 till Polen är som en vitamininjektion, och en nagel i ögat på Putin.

Super. Tack för en lektion. Det sista gör mig väldigt nöjd.
Citera
2022-03-08, 20:50
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet ju om det där och har läst om det, resten är historia. Jag skrev ju att avnazifiering är egentligen ett dåligt ord i brist på annat. Det handlar om brutala hatfulla nationalister i västra Ukraina som har fått makt backad av mäktiga intressen. Inte som våra nationalister eller nazister i väst eller för den delen Ryssland.

Om jag länkar till information kommer du att läsa med öppet sinne? Knappast så jag bryr mig inte men efterfrågar du nu kanske jag skriver mer och ger länkar. Blir lite svårt att länka till en del för många har blivit släckta ser jag nu i demokratins namn.

Att det finns extremister i Ukraina är knappast en chock, finns extremister på många platser. Men att Putin kallar det de-nazifiering är löjeväckande med tanke på vilka som stöder honom, Assad.. Kadyrov. Inte seriöst att bli upprörd över extremism och ta in legosoldater som är kända för sina brott mot mänskligheten.

Ukraina ör ingen utopi, men när Ryssland säger sig dra ut på något godhetståg... "fredsbevarande operation", ja då går det liksom inte att vara tyst.

Citera
Medlem
Tvonds avatar
[quote=lallisen|79427845]Fanns det USA styrda nazigrupper i Ukraina under hela sovjettiden? Hur gick det till?

Hur är det med Putins vänner i wagnergruppen borde han inte avnazifiera Ryssland också?[/QUOTE]

De är ju de goda nazisterna ju
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Om Kina vill undvika WWIII och kärnvapen får dom nu stoppa Putin för nu är det jävligt allvarligt läge. Dvärgen kommer avfyra kärnvapen om USA nu skickar dessa plan till Ukraina.

Verkar som om USA har ganska bra koll på var gränsen går. Dom har kategoriskt sagt nej till en ”No-fly-zone” och ställde även in en planerad kärnvapenövning.

Jag är inte så säker på att dom där planen verkligen kommer dyka upp i Ukraina.
Citera
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Avnazifiering är egentligen ett dåligt ord i brist på annat. Det handlar om olika nationalistiska grupper från västra Ukraina som har mycket skumma idéer och djupt hatar ryssar. De skapades under och efter andra världkriget då dom sammarbetade med nazityskland och sen forsattte det efter kriget med uppbackning av CIA.

Så det du säger är att Putin har fel när han kallar dem nazister. Lite konstigt att inte Putin har koll på läget, han är kanske inte så smart trots allt.

Du tror inte att Holodomor, eller svältkatastrofen i Ukraina 1932–1933 som var iscensatt av Stalin och som bidrog till att upp till 7 miljoner människor dog till följd av hungersnöd kan ha gett upphov till lite dålig stämning?
Men du vill kanske inte skylla på den store ledaren Stalin utan hellre skyller på CIA?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Nu talar jag inte om det gamla paret i bilen utan om familjen som dog av splittret (den filmen fångades av en utländsk person)

Okej jag förstår... ja det här är bara hemskt. Vet inte om man borde fortsätta följa nyheterna mer nu. Om vi ändå inte ska stoppa det så varför titta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, där finns en lösning.

Återstår bara hur amerikanarna ska förklara det för ryssarna.

Tidig julklapp? Funkar det för dig?
Citera
2022-03-08, 20:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ja. Men som jag förstår det är att planen använder flygbasen i Tyskland.

Ryssarna gick ut och förtydligade detta i helgen, tror det var i söndags. Att det land som låter Ukraina använda deras flygbaser är en part i konflikten. Ett ganska tydligt hot mot just detta.

Det finns en anledning till att Polen själva inte flyger in eller låter Ukraina hämta planen i Polen.

Istället så får USA det på sitt bord.

Rammstein-basen är 100% amerikansk hur knasigt det än må låta...
Kreml får gärna se USA som part i konflikten.
Detta är absolut vanskligt, men i detta läget är det faktiskt farligare att inte agera, än att agera.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Så du erkänner att dom har nazistiskt inflytande i politiken samt militären som ligger bakom 14000 (och nu mer) civilia offer som resten av världen nu utmålar som hjältar?

Skulle säga att andelen nazister i Ukraina nog är längre än i Ryssland. Fanns t ex infa partier i ryska duman som hade nån koppling till nazister och dylikt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhangBangTanja
Nejdå. Läs de tidigare inläggen. Någon sade att det skulle räknas som en direkt handling av Nato och jag var intresserad på vilket sätt.

Jag vet inte hur de ska göra men de har väl en plan. Det är kanske inte mer komplicerat än att de flygs in från amerikansk bas så får det duga.

Om USA nu tyckte de kunde flygas in från Polen men polacken vägrade så är det väl inga problem att flyga från US bas.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Frågan är när EU - tvingas - gå in och försöka avbryta kriget med militär då EU som sådant börjar gå på knäna ekonomiskt. Inflation -> höjda räntor -> bostadskris.

Kriget påverkar, men inte så mycket. Det är sanktionerna som är av modell kollektivt självmord, då dom slår blint. Hur skall utvecklingsländerna kunna köpa mat och energi??
Citera
2022-03-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Om Kina vill undvika WWIII och kärnvapen får dom nu stoppa Putin för nu är det jävligt allvarligt läge. Dvärgen kommer avfyra kärnvapen om USA nu skickar dessa plan till Ukraina.

Vems "fel" är det i så fall ? Skall vi rösta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in